Beste
Hier even snel wat raad vragen.
Het zit zo dat mijn partner in een echtscheiding verwikkelt is. Voor alle duidelijkheid, wij hebben elkaar leren kennen toen zij en haar ex-man reeds gescheiden waren in hun vaderland.
Hier in België zijn ze nog steeds getrouwd omdat men simpelweg geen tijd heeft voor de EOT-procedure.
Situatieschets:
Mijn partner en haar (toekomstig) ex-man hebben samen een vennootschap uitgebaat. Zij had hiervoor haar vaste job destijds opgegeven omdat hij winkeltje wou spelen. Zij heeft deze job nooit graag gedaan en nu ze uit elkaar zijn, werkt ze weer elders in dienstverband.
't Is wel zo dat de bvba volledig door haar, en haar ouders, bekostigd werd maar op beide namen staat. Hij wilt niet liever dan ze te laten schrappen en moest enkel een handtekening van haar hebben. De boekhouder zou verder het nodige doen.
Het schoentje wringt om het huis. Zij wilde uiteraard niet onder 1 dak bij hem blijven, maar alleen kon ze geen woonkrediet krijgen. Hij heeft dan, ondanks de scheiding, toch meegetekend voor haar. (Daar is het de gewoonte dat men elkaar niet doodknijpt en uitperst, maar blijven elkaar helpen. Hij rijdt bijvoorbeeld ook nog altijd rond met haar Cayenne).
Mijn partner wilt enkel tekenen om de bvba over te laten aan hem op voorwaarde dat hij het huis op 1 of andere manier 'schenkt' of dat we zijn deel uitkopen voor een symbolische euro. Is zoiets mogelijk? Voor alle duidelijkheid, hij betaalt geen cent voor het huis, hij heeft enkel zijn handtekening gezet bij de bank.
Wanneer zij zegt dat ze niet tekent om afstand te doen van de bvba, dreigt hij dat hij het zelf zou ondertekenen in haar plaats en dan gaan de poppen natuurlijk aan het dansen. Hij is overigens niet geïnteresseerd in de woning, dus hij zou wel akkoord gaan met zo'n voorstel van ons. Maar kan dit?
En hoe zit dat dan financiëel? Moet er dan terug naar de kredietverstrekker gegaan worden om het krediet aan te passen of geen haan die erover zal kraaien?
Nog even benadrukken dat ze in hun vaderland wél gescheiden zijn, maar hier in België dus niet. De zaak dient 7/7 open te zijn van 7 tot 20. Op die manier wordt het al lastig om dan in persoon voor de rechter te verschijnen om de EOT op te starten. Ook daar tips omtrent?
Ik weet niet of het een rol speelt, maar beide hebben ze niet de Belgische nationaliteit en zijn ook geen EU-burger.
Alvast bedankt!