Bezoekrecht hond

Steveke
Topic Starter

Bezoekrecht hond

#1 , 02 mei 2012 17:17

De hond staat officieel op mijn naam. Kan mijn ex-partner alsnog bezoekrecht eisen of maakt hij geen kans?
Ik wil hem niet volledig het contact ontzeggen, maar enkel met mij erbij.
Ik wil niet dat hij bv. de hond meeneemt om te gaan logeren bij hem en zijn nieuwe partner.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 mei 2012 18:00

Een hond is een voorwerp dat eigendom is van een persoon..
Wat u daar mee doet is uw zaak.
Een (vrede)rechter kan wel in het kader van een echtscheiding en zo aan de 'niet-eigenaar' een contactrecht geven.
Het is geen wettelijk bezoekrecht ... dieren zijn voor de wet voorwerpen en zeker geen kinderen.
Het niet naleven van een vonnis kan echter ook afgedwongen worden door een deurwaarder ( mits een vonnis).
Deurwaarder kan daarvoor de politie als sterke arm mee brengen..

Ik vraag me af of ze de hond dan ook manu militari mogen meenemen want met kinderen wordt dat al jaren niet meer gedaan. Noch door de deurwaarders noch door de politie.

Steveke
Topic Starter

#3 , 02 mei 2012 18:03

Wij waren enkel feitelijk samenwonend, dus het probleem van een scheiding stelt zich niet. En een vrederechter is bij mijn weten niet bevoegd bij feitelijke samenwoning of wel?
Ik ben alleszins niet van plan de hond mee te geven. 'Contactrecht' bij mij thuis en onder mijn voorwaarden kan wel.
Ik hoop dat het zo'n vaart niet zal lopen, maar wil alleszins voorbereid zijn.

Reclame

kobe

#4 , 04 mei 2012 13:01

Ik heb twee vrienden die het meegemaakt hebben. Twee keer discussies over de hond en het geraakte niet opgelost.

De ene, mijn beste vriend trouwens, heeft gewonnen. Wat geld gekost maar het is hem gelukt. Hij mag de hond nu meenemen op 50-50-basis omdat de rechter oordeelde dat ze tot dan beiden altijd (goed) hadden gezorgd voor de hond. Bij hem speelde 'de hond staat op die of die naam' niet mee. Wel : hij heeft totnogtoe altijd bij deze twee mensen geleefd, punt.

De andere heeft geen grote stappen ondernomen. Wel even gewerkt met een onderhandelaar en daar is een oplossing voor gevonden.

Wat ik weet is dat bij mijn beste vriend het feit dat hij een nieuwe vrouw had gevonden totaal niet meespeelde bij het oordeel.

Toch maar eens goed overdenken zou ik zeggen.

Terug naar “Echtscheiding”