Uit onverdeeldheid via (gedwongen) openbare verkoop

elsje_elsje_
Topic Starter

Uit onverdeeldheid via (gedwongen) openbare verkoop

#1 , 29 apr 2012 11:50

Hoi

Ik zou graag mijn ex uitkopen maar hij vraagt een onredelijk bedrag. Het ziet ernaar uit dat we richting een openbare verkoop gaan en ik daar dus op mijn eigen huis zal moeten bieden. Twee vraagjes:
1) Wat zijn de registratierechten in zo'n geval?
2) Kan ik beroep doen op de meeneembaarheid van registratie omdat ik op dat moment zowel verkoper als koper ben?

Merci'tjes
Els

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 apr 2012 19:36

In zo'n geval betaalt u het delingsrecht , nu nog 1 %. Het is die miserietaks waarover momenteel discussie gevoerd wordt. Het kan 2 of 2.5 % worden. Meeneembaarheid van registratierechten is niet aan de orde.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

elsje_elsje_
Topic Starter

#3 , 30 apr 2012 11:44

In zo'n geval betaalt u het delingsrecht , nu nog 1 %. Het is die miserietaks waarover momenteel discussie gevoerd wordt. Het kan 2 of 2.5 % worden. Meeneembaarheid van registratierechten is niet aan de orde.
Ik dacht dat die miserietaks (1%-2%-2,5%) alleen van toepassing was als je in prijs overeenkwam met je partner. Is die dan ook van toepassing als je op een openbare verkoop een bod uitbrengt op je eigen woning?

Reclame

wanton

#4 , 01 mei 2012 20:38

Indien een mede-eigenaar de volledige woning koopt bij openbare verkoop , kan die ook genieten van het delingsrecht.
Toet-anch-Amon

elsje_elsje_
Topic Starter

#5 , 01 mei 2012 22:31

Indien een mede-eigenaar de volledige woning koopt bij openbare verkoop , kan die ook genieten van het delingsrecht.
Wanton
Sorry dat ik het vraag, maar ben je echt zeker dat het delingsrecht ook van toepassing is bij een (gedwongen) openbare verkoop? Mijn ex loopt me daar immers al een paar dagen mee te chanteren dat dit niet zo is... Zou fantastisch nieuws zijn!!

moonlady

#6 , 02 mei 2012 11:58

u dient inderdaad maar 1 % te betalen bij openbare verkoop en ze spreken inderdaad om dit eventueel op te trekken naar 2% of meer.het verschil is dat u bij de notaris het huis zou kopen dat u slechts het gemeenschappelijk deel dient op tafel te leggen. bij een openbare verkoop dient u gans het bedrag op tafel te leggen; dat dient u best even na te kijken. indien u overbruggingskrediet dient te betalen of niet dat kan wel een groot prijsverschil geven

roharro
Juridisch actief: Ja

#7 , 02 mei 2012 16:25

..het gemeenschappelijk deel op tafel leggen??????
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

elsje_elsje_
Topic Starter

#8 , 08 mei 2012 21:51

Status: we gaan voor de openbare verkoop!!

Hij bezit 40% van de woning en we hebben een gemeenschappelijke lening van 240k. Hoeveel moet ik hem dan nog betalen als ik 300k bied en de lening volledig overneem?

(300k - 240k) * 0,40 = 24.000

ofwel

300k * 0,40 - 240k/2 = 0

Merci'tjes!!

elsje_elsje_
Topic Starter

#9 , 13 mei 2012 09:42

Status: we gaan voor de openbare verkoop!!

Hij bezit 40% van de woning en we hebben een gemeenschappelijke lening van 240k. Hoeveel moet ik hem dan nog betalen als ik 300k bied en de lening volledig overneem?

(300k - 240k) * 0,40 = 24.000

ofwel

300k * 0,40 - 240k/2 = 0

Merci'tjes!!
Niemand een idee?

wanton

#10 , 13 mei 2012 14:03

Eerste optie lijkt mij aangewezeen. 40 % van het vershil tussen de waarde van de woning en het saldo van de lening.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Echtscheiding”