schoolkeuze middelbaar onderwijs

Fleur1973
Topic Starter

schoolkeuze middelbaar onderwijs

#1 , 20 mei 2012 15:08

Hallo,

Kan iemand mij hier in advies geven?

De situatie is zo :
Ex-partners wonen op ongeveer een uur rijden van elkaar. De 2 kinderen verblijven door de week bij hun moeder en om de 14 dagen een weekend bij hun vader. In de gewone vakanties (niet de zomervakantie) verblijven ze meerdere dagen bij hun vader alsook tijdens de feestdagen die door de week vallen mogen de kinderen naar hun vader.
Vader betaalt al bijna 5 jaar geen alimentatie en buitengewone kosten meer.
Oudste zoon moet in september naar het middelbaar en nu heeft zijn vader hem zover gekregen dat hij graag naar een school bij zijn vader in de buurt zou willen gaan, terwijl hij ook allerlei leugens over de moeder tegen de kinderen vertelt. De 'eis' is dan ook gekomen om de regeling zoals die nu loopt om te draaien en dat de oudste zoon door de week bij zijn vader gaat wonen. Maar hij kan nu al niet voor de kinderen betalen, maar zijn redenering is, wat die ook maar eten op een maand, alsof dat de enige kosten zijn voor een kind per maand.
Om dit voor de rechtbank te krijgen is natuurlijk geen tijd meer voor, dus stelt de vader dat we het zo maar op papier moeten zetten, maar zo'n papier heeft geen enkele waarde naar de rechtbank, politie, ... toe.
Moeder staat nu dus met haar rug tegen de muur. Zoon wil naar daar, moeder zegt dat dat niet gaat, dus nu is de moeder de 'slechte'.
Maar stel dat ze wel akkoord zou gaan, en ze zetten iets op papier wat de hele boel zou omdraaien, dan staat de moeder nog nergens. Want wat als de vader na een paar weken, maanden of zelfs na een jaar om de een of andere reden kwaad voor iets wordt en zegt, kijk het staat zo op vonnis, dus zo zal het zijn (bv. langere tijd in de vakanties, feestdagen,...). Als de moeder dan naar de rechtbank zou stappen en zeggen, kijk dit was en is nu de situatie dan gaat die rechter toch ook tegen haar zeggen van : ja mevrouwke, uw ex betaalde al zo lang niet meer, en je bent toch akkoord gegaan, dan moet je nu maar op de blaren zitten.
Of wat doet zo'n rechter dan?

Moeder kan geen kant meer uit, wat moet ze doen? Iemand raad of ervaringen hierin?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ernstig

#2 , 22 mei 2012 13:33

uiteraard heb je nog iets te zeggen denk ik, dus is het geheel logisch dat jouw kind in de buurt van zijn domicilie naar school gaat. je zoon is nog maar 12j dus jij moet beslissen hé, je hoeft zelfs geen rekening te houden met je ex bij deze keuze maar je moet het natuurlijk wel laten weten dat hij ingeschreven is in een welbepaalde school. binnenkort zal je zoon dan wel beseffen dat je niet 'de slechte' bent hoor, als hij in de week op z'n fiets kan springen om zijn nieuwe schoolvrienden te bezoeken die dicht bij hem zullen wonen.
wat de omgangsregeling betreft, je ex kan dit niet zomaar wijzigen hoor. laat gewoon alles zoals het is, zeg gewoon NEE op al zijn egoistische vragen, je hebt je ex niet nodig hoor in je nieuwe leven. negeren is de beste oplossing. kies jij zelf maar de school voor je zoon, in jouw buurt uiteraard.
waarom zou je een rechtzaak moeten beginnen, alles staat toch op papier? laat je ex maar een rechtzaak beginnen, hij kan niets bereiken en zal nog opdraaien voor de kosten ook. alleen bij heel ernstige redenen (vb verhuizen naar buitenland) zal de rechter beslissen om de omgangsregeling te wijzigen. een rechter denkt ifv het kind en zal alles laten zoals het is hoor als dat al jaren zo is. bij mij is het ook zo gelopen, mijn ex werd op zijn plek gezet door de rechter. zeker nooit papieren tekenen onderling!
wat alimentatie betreft : onmiddellijk aangetekend schrijven, via een correct lijstje (inclusief indexeringen) achterstallige alimentatie eisen. het doet er niet toe dat je de voorbije jaren niet gereageerd hebt. hij kan ook jouw brieven in de vuilnisbak gesmeten hebben zonder ze te lezen hé (bij wijze van spreken). ik heb indertijd alles via een advocaat geregeld, dat zou ik je in dit geval zeker aanraden. die mensen kunnen heel wat vragen oplossen en je echt helpen. dat kost inderdaad wel veel, maar je hebt nu al zoveel kosten gehad die je zult terugvorderen... En doordat je advocaat je vragen kan beantwoorden en je lasten een beetje zal wegnemen, zul je je veel beter voelen, en dus draag je dat goed gevoel over op de kinderen, dus zullen ze graag thuis wonen en naar school gaan... dat is echt belangrijk. probeer je ex te negeren voor alles wat niet ECHT in functie is van de kinderen. succes hoor.

duma

#3 , 22 mei 2012 13:46

je hoeft zelfs geen rekening te houden met je ex bij deze keuze
Fout! Fout! Fout!

Beide ouders moeten SAMEN overleggen over zulke dingen, want ook al is er geen verblijfsco-ouderschap er is bij wet ALTIJD gezagsco-ouderschap (tenzij iemand onzet is uit de ouderlijke macht), wat inhoudt dat zulke keuzes door onderling overleg dienen te gebeuren. Geen enkele ouder heeft het recht om die beslissing alleen te maken. Volg deze raad dus ook niet op, want je kan er jezelf serieus mee in de problemen werken als de vader hier tegenin zou willen gaan. Als jullie onderling niet overeen komen over de schoolkeuze, is het aan de jeugdrechter om te beslissen en gezien de verblijfsregeling (door de week bij jou) is de kans meer dan reeël dat het een school bij u in de buurt wordt.

Als je de verblijfsregeling toch zou willen omwisselen, laat dat dan sowieso homologeren door een rechtbank, ook al lukt dat niet snel. Anders heb je inderdaad het risico dat iemand binnen 5 jaar met een vonnis staat te zwaaien waarvan de inhoud achterhaald is, maar nog wel steeds wettelijk is. Als uw ex trouwens zou zwaaien met het vonnis voor extra vakantie en feestdagen, kan je trouwens wel terugzwaaien met de gewone regeling: week bij jou, om het weekend bij hem. Het zou dus vrij dom zijn van hem om dat te doen!

Waarom doet u geen melding van het niet betalen van alimentatie? Dit is al vijf jaar aan de gang, ondertussen hadden ze al lang loonsbeslag kunnen doen of iets dergelijks. Waarom neemt u daarop geen actie? De volledige vijf jaren zal u niet meer kunnen terugvorderen, ik denk dat het maximum op drie jaar ligt, maar des te langer je wacht, des te langer je zonder alimentatie zit natuurlijk. Hiervoor stap je best naar een advocaat.

Reclame

eylis

#4 , 22 mei 2012 13:55

zo is dat! co-ouderschap is sowieso de regel en dat vergt overleg/akkoord over ALLe beslissingen mbt het kind.
zelfs als een ouder uit zijn ouderlijke macht ontzet is, kan die ouder altijd controle vragen via de rechtbank over beslissingen waar hij/zij het niet mee eens is...

Potrel

#5 , 22 mei 2012 14:09

Beide ouders moeten SAMEN overleggen over zulke dingen, want ook al is er geen verblijfsco-ouderschap er is bij wet ALTIJD gezagsco-ouderschap (tenzij iemand onzet is uit de ouderlijke macht), wat inhoudt dat zulke keuzes door onderling overleg dienen te gebeuren. Geen enkele ouder heeft het recht om die beslissing alleen te maken.
Is het dan niet dat de ouder waar de kinderen gedomicilieerd staan meer kans heeft om de schoolkeuze door te drukken? Stel dat de papa verhuist en de kinderen staan bij hem gedomicilieerd, heeft hij dan ook meer het recht om een school te kiezen in zijn buurt ipv in de vertrouwde mama buurt?

duma

#6 , 22 mei 2012 14:20

Domicilie heeft er niets mee te maken. Effectieve verblijfplaats van de kinderen daarentegen ... daar wordt meer rekening mee gehouden.

eylis

#7 , 22 mei 2012 14:23

principieel moeten de ouders samen over de school beslissen; Maar als er verblijfsco-ouderschap beslist/gevonnist is en één van de ouders verhuist op eigen initiatief zomaar - zeg maar vanaf - 40 km verder dan de oorspronkelijke omgeving, verhindert/saboteert die ouder eigenlijk zelf het verblijfsco-ouderschap. hij of zij maakt het voor het kind moeilijk om nog op vlotte wijze bij beide ouders te verblijven én naar dezelfde school te gaan;
in dat geval zou de verhuizende ouder eigenlijk het gezond verstand én de wijsheid moeten hebben om toe te staan dat de school blijft waar ze was én dat de omgangsregeling wordt aangepast aan die veel te verrre afstand.

eylis

#8 , 22 mei 2012 14:26

in de standaardsituatie schrijven ouders hun kind samen in in de school die ze samen gekozen hebben; In geval van scheiding MOET de school altijd een getekend akkoord vragen aan beide ouders over de inschrijving.
Alterte schooldirecties hebben daar trouwens een standaardformulier voor;
en dat voorkomt véél onheil ivm onrechtmatige eenzijdige inschrijvingen door ouders die hun zinnetje willen doordrukken..

ernstig

#9 , 22 mei 2012 14:43

Inderdaad de "effectieve verblijfplaats" ipv domicilie is van belang. De rechter heeft mijn éénzijdige beslissingen goedgekeurd, want overleg was bijna niet mogelijk, vermits de vader steeds antwoorden gaf zoals 'niet akkoord' of 'onmogelijk' of 'niet OK', zonder zinnige tegenvoorstellen te doen. Dat kon ik bewijzen met mailtjes en foto's van de sms-jes die ik kreeg. De vader werd op alle vlak teruggefloten door de rechter. Bij wet moet je inderdaad samen overleggen, in de praktijk is dit niet altijd haalbaar. Ik had inderdaad een rechtszaak aan mijn been maar kreeg op alle vlakken gelijk. Natuurlijk is iedere situatie anders.

ernstig

#10 , 22 mei 2012 14:45

Ik kon alle achterstallige kosten tot vijf jaar terugvorderen!

eylis

#11 , 22 mei 2012 15:12

moraal van het verhaal is dus: nooit generaliseren vanuit een specifieke case...
In jouw geval waren er een heleboel andere factoren die invloed hadden.
Maar daarom kan en mag je nietzomaar stellen dat en ik citeer:
".............laat gewoon alles zoals het is, zeg gewoon NEE op al zijn egoistische vragen, je hebt je ex niet nodig hoor in je nieuwe leven. negeren is de beste oplossing. kies jij zelf maar de school voor je zoon, in jouw buurt uiteraard..............."

ernstig

#12 , 22 mei 2012 15:47

eylis : OK dat is waar, dit is impulsief en dus maar niet zomaar te stellen bij iedere situatie.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 mei 2012 18:04

Niet betalen van alimentatie is ook een strafbaar feit.
U dient aangifte doen bij de politie wegens niet betalen van alimentatie.
Zorg dat het vonnis EN een copie bij hebt.
Stel hem eerst aangetekend in gebreke ( stuur dezelfde brief ook per gewone post). Dit hoeft niet maar achteraf is het een bewijs te meer.
Doe het nu- ik dacht terugvorderbaarheid 5 jaar.
Niet vergeten er bestaat ook de dienst DAVO http://www.sbo.be/alimentatie/davoalimentatie1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.alimentatie-online.be/?page=info&cat=6&f=38" onclick="window.open(this.href);return false;

Parket zal uw ex dan laten verhoren door de politie van zijn woonplaats.
Gezien er al jaar blijkbaar niet betaald wordt is de termijn van 2 maand niet betalen al duchtig overschreden.
Vanaf nu doe je dus regelmatig aangifte.

Los van de strafrechtelijke procedure kan je de achterstallen vorderen via de rechtbank die de echtscheiding heeft uitgesproken. Loonbeslag is mogelijk

Terug naar “Echtscheiding”