Afstand co-ouderschap

Sharko
Topic Starter

Afstand co-ouderschap

#1 , 23 mei 2012 19:48

Min ex en ik zijn een jaar uit elkaar en hebben twee kleuters. We woonden bij elkaar in de buurt en hij had de kinderen 2,5 dag per week. Dit is via een onderlinge afspraak overeengekomen bij een mediator. Nu stuurde hij me een sms dat hij 1 sept naar de andere kant van het land verhuisd. 140km van mijn huis. In eerste instantie wilde hij de kinderen meenemen maar dat wil ik absoluut niet. En nu wil hij ze elk weekend v vrijdag tot zondagavond en wornsdagmiddag. Waardoor ik geen vrije tijd met hen heb en ze niks kunnne doen met vriendjes. Ook wil hij geen alimentatie betalen. Ik heb nu voorgesteld om de kinderen om de week een weekend naar hem te laten gaan en de andere week dat hij op woensdagmiddag hier iets met ze gaat doen. Dat wil hij alleen als ik garandeer als ik t jaar erop naar hem verhuis. Omdat hij vindt dat ik me tegenoverr hem slecht heb gedragen tijdens onze relatie en ik sat goed moet maken. We zinpjn naar een mediator geweest maar we komen er niet uit. Kan hij deze dingen van me eisen? Of ce kinderen opeisen en mee laten verhuizen? Kan ik nu het beste naar een advocaat gaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mei 2012 19:53

Onderlinge afspraken zijn niet afdwingbaar.
Waar zijn de kinderen ingeschreven?
Met ex ...gehuwd, wettelijk samenwonend, feitelijk samenwonend ....enz
Ik denk dat u best nu naar een advocaat stapt.

Sharko
Topic Starter

#3 , 23 mei 2012 20:02

Ze zijn bij mij ingeschreven...we waren feitelijk samenwonend...

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mei 2012 22:36

Dan is de jeugdrechtbank van uw arrondissement bevoegd.
Vader heeft kinderen erkend en ze dragen zijn naam?
Dan is er zo wie zo co-ouderschap maar bij niet akkoord is het de rechter die vonnis zal vellen
Eisen kan altijd ..... verkrijgen is een ander zaak.

Sharko
Topic Starter

#5 , 24 mei 2012 08:00

Ja co ouderschap is prima. Ik wil dat ook voor de kindjes. Maar 50/50 verblijf is wel erg moeilijk nee over een afstand van 140 km?

Sharko
Topic Starter

#6 , 24 mei 2012 08:00

Ja co ouderschap is prima. Ik wil dat ook voor de kindjes. Maar 50/50 verblijf is wel erg moeilijk nee over een afstand van 140 km?

eylis

#7 , 24 mei 2012 09:07

even duidelijk stellen: je hebt het over verblijfsco-ouderschap of omgangsregeling;
Co-ouderschap hebben jullie sowieso: dat gaat over jullie gezamelijke ouderlijke autoriteit...

duma

#8 , 24 mei 2012 11:04

Maar de rechter zal bij voorkeuir ook verblijfsco-ouderschap uitspreken.

Hier heb je wel het voordeel dat je ex op eigen houtje heeft beslist om 140 km verder te gaan wonen, zonder overleg, zonder rekening te houden met zijn kinderen, waardoor hij zorgt voor een onmogelijkheid om dat verblijfsco-ouderschpa uit te voeren: Je kan niet elke dag kinderen zovele kilometers gaan vervoeren om naar school te gaan. Rechters zijn (gelukkig) geneigd om de vertrekkende ouder hiervoor te 'straffen' door een 50/50 regeling niet toe te kennen. Een weekend op twee en de andere week woensdagmiddag lijkt me een mooi tegen voorstel als zijn verhuis effectief doorgaat.

Je ex heeft uiteraard niets te zeggen of te eisen over jouw woonplaats. En ook dingen die tijdens jullie huwelijk gebeurd zijn doen er niet toe en daar zal een rechter ook geen oren naar hebben, als ze al waar zijn. Die kijkt enkel naar de kinderen en naar wat er in het belang is van de kinderen.

Ga eens met een advocaat spreken, het eerste gesprek is vaak gratis.

Trouwens: Je bent per toeval niet van Nederland? Omdat je spreekt over een mediator en niet over een bemiddelaar, want in dat geval: rechtenforum.nl

Sharko
Topic Starter

#9 , 24 mei 2012 19:22

Ik woon in belgie...ik ga met een advocaat praten. Ik zou het zo erg vinden nooit meer n weekend met mijn kids te hebben..maak me erge zorgen

Terug naar “Echtscheiding”