Einde relatie geen samenlevingscontract met 2 kinderen

user37
Topic Starter

Einde relatie geen samenlevingscontract met 2 kinderen

#1 , 23 mei 2012 14:18

We hadden een relatie van 10 jaar op het zelfde adres ongehuwd en zonder samenlevingscontract. Kinderen zijn 4 en 6 jaar oud. Beide partners werken, papa full time, mama sinds een maand 4/5e na 6 jaar half time. Op de gemeenschappelijke rekening zorgde papa voor 2/3 en moeder 1/3 van de maandelijkse bijdrage. Kindergeld ging altijd integraal naar de mama. Kinderen staan momenteel nog op naam van de papa.

Kinderen verblijven tijdens het weekend momenteel samen met mama bij papa, papa verblijft 2 weeknachten op het adres van de mama met mama en de kinderen.
We bekijken of het haalbaar is op deze manier verder te gaan of het resulteert in een tussenstap naar een definitieve breuk.

Kinderen zullen gedomicileerd worden op het adres van de mama (praktische redenen mbt school, na-schoolse opvang, ...).
Aangezien de mama al héél wat verder staat met kennis wat mogelijke consequenties zijn vraag 'k me als papa af :

- kan ik indien het kindergeld integraal naar de mama ging/gaat worden verplicht een maandelijkse alimentatie te betalen niettegenstaande ikzelf nog meedeel in de kosten
- wordt onderhoudsgeld (dit meedelen id kosten) best vastgelegd of op een gemeenschappelijke rekening gestort kwestie van bewijsvoering
- kunnen de kinderen op het adres van de mama gedomicileerd en toch één van beide voor papa als ten laste worden gehouden
- welke zijn overige gevolgen waarmee ik eventueel moet rekening houden

Bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Moraelin

#2 , 25 mei 2012 16:30

- kan ik indien het kindergeld integraal naar de mama ging/gaat worden verplicht een maandelijkse alimentatie te betalen niettegenstaande ikzelf nog meedeel in de kosten
- wordt onderhoudsgeld (dit meedelen id kosten) best vastgelegd of op een gemeenschappelijke rekening gestort kwestie van bewijsvoering
- kunnen de kinderen op het adres van de mama gedomicileerd en toch één van beide voor papa als ten laste worden gehouden

Bedankt,
- de eerste is nogal moeilijk wegens de onconventionele manier van samenwonen na een breuk... daar je nooit getrouwd bent geweest zijn er ook niet echt regelingen rond. Ik denk dat er een alimentatiebedrag zal bepaald worden en dan kan je daarvan natuurlijk aftrekken hetgene wat je nu reeds betaalt aan haar voor onderhoud vd kinderen, voor haar hoef je zowiezo niet te betalen daar je nooit getrouwd was.
- wat bedoel je met vastgelegd ? Zowiezo, zolang het niet in een akte of vonnis staat kan altijd betwist worden wat de aard van dat 'onderhoudsgeld' wel was. Je ex kan zeggen dat dit over iets helemaal anders ging, dus best zowiezo vastleggen in een akte of zo.
- normaal dacht ik van niet maar heb hier al gelezen dat als je dat in een akte of vonnis zet de belastingen dit ook aanvaarden.
- verdeling van roerende en onroerende goederen, tijdsverdeling ivm kinderen,... best alles zo snel mogelijk vastleggen zolang je nog overeen komt. Blijf je overeenkomen, geen probleem, zoniet dan is dat toch al geregeld ?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mei 2012 18:01

Minimaal in een authentieke akte via notaris.
Deze akte kan dan nog in een vonnis bevestigd worden.
Indien er geen problemen zijn tussen de partners inzake de kinderen ook doen.

Reclame

Kingfisher

#4 , 29 mei 2012 09:54

Tuurlijk; het kindergeld dekt in België de kosten van de opvoeding van de kinderen zeker niet, dus als uw vermogen groter is dan dat van de mama, dan zal u pro rato moeten bijdragen, via onderhoudsgeld.
Best via notaris, zo is er later geen discussie.
Ja: mijn vriendin heeft een zoontje, staat bij de papa gedomicilieerd, is 1/2 ten laste bij elke ouder.
Bedankt,
Als de kinderen gedomicilieerd staan bij de mama, dan heeft zij alle papieren (kids-ID, SIS,...)
- papa "vergeet" al eens de kaart mee te geven, toevallig net voor we op vakantie vertrekken. Daarom vertrekken we nu nooit meer op dezelfde dag als het kind bij ons komt
- op de ID kaart staat het adres van de papa, bewijs dan maar eens dat het jouw kind is?

Turaki

#5 , 29 mei 2012 10:33

Ja: mijn vriendin heeft een zoontje, staat bij de papa gedomicilieerd, is 1/2 ten laste bij elke ouder.
Daarnaast kan je op je belastingbrief nog aanduiden wie het belastingvoordeel krijgt: ouder die ze ten laste heeft, elk de helft, of ouder die ze niet ten laste heeft. Beide (ex)partners moeten dit wel op voorhand afspreken, zodat ze beide de juiste vakjes aankruisen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 mei 2012 13:18

Uw paspoort waar de kinderen mee opstaan.

Moraelin

#7 , 29 mei 2012 13:26

Uw paspoort waar de kinderen mee opstaan.
Franciscus, bedoel je hiermee internationaal paspoort ? Hoe kan men dit bekomen om de kinderen erbij te laten zetten ?
Want ik zit ook in de mix dat ik met mijn zoontje op reis wil binnen EU maar wel met vliegtuig en dus een pas nodig heb voor hem. Kids ID aanvragen kunnen we mss nog net maar zowiezo wordt alles naar de moeder opgestuurd dus absoluut niet zeker dat we dat krijgen. Dus bijschrijven op paspoort zou goeie mogelijke oplossing zijn.

user37
Topic Starter

#8 , 11 jun 2012 21:32

Onlangs kreeg ik een "Kennisgeving van adreswijziging van ... (naam van de kinderen)".
Uit praktische overwegingen, zoals initieel vermeld mbt school, na-schoolse opvang, etc., ging ik natuurlijk akkoord.
Volgens de mama worden de kinderen, wat zij eveneens niet zou hebben geweten (?), automatisch aan haar ten laste gebracht.
Is het zo dat domicilie en kinderen ten laste automatisch worden gealligneerd ? Maw, heeft, indien domicilie van de kinderen van het adres van de ene ouder (a) naar het adres van de andere ouder (b) wordt gewijzigd, dit eveneens invloed op de clausule 'kinderen ten laste' (overheveling van a naar b) ? Zoja, eveneens zou dit invloed hebben op m'n loonbrief, belastingen, ...
Dit zijn zaken waar ik totaal niet van op de hoogte was. Initieel wou ik instemmen met de mama haar motivatie het adres van de kinderen te laten wijzigen uit praktische overwegingen ...

Terug naar “Echtscheiding”