woonstvergoeding: hoe bepalen?

Yvon
Topic Starter

woonstvergoeding: hoe bepalen?

#1 , 26 jun 2012 14:29

Ik wil weten welke woonstvergoeding ik zal moeten betalen.

Er is een schatting van de woning: 320.000€.

Op dit forum las ik dat er gerekend wordt met 5,5% wat zou neerkomen op 1466,67€ in te brengen in de massa.

Waar komt die 5,5% vandaan en is het altijd dat %?
Wie bepaalt dit percentage?

Mensen met andere ervaringen betreffende woonstvergoeding?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
v950511

#2 , 26 jun 2012 17:54

De woonstvergoeding is gelijk aan de huurwaarde, zodat de echtgenoot die het genot heeft gehad een bedrag aan de onverdeeldheid zal moeten per maand betalen dat gelijk is aan de huurwaarde van dit onroerend goed en dit vanaf het ogenblik waarop de echtscheiding tussen echtgenoten terugwerkt tot aan de dag van de effectieve verdeling.
In se betekent dit dat op het einde van de vereffening-verdeling de helft van de huwgemeenschap wordt terugbetaald.

Yvon
Topic Starter

#3 , 30 jun 2012 20:28

ok maar hoe bepaal je dan die huurwaarde en wie bepaalt die huurwaarde? Is daar een regel of een wet voor?

Reclame

v950511

#4 , 30 jun 2012 23:28

Je kan een deskundige, eventueel een Gezworen Landmeter-Expert, de waarde van het huis laten schatten en ook de huurwaarde laten bepalen.
Bij een gerechterlijke vereffening-verdeling wordt door de rechtbank een notaris bevolen.
Deze komt in eerste instantie zelf de waarde van het huis schatten of hij kan ook, mits akkoord van de partijen, een deskundige aanstellen

Terug naar “Echtscheiding”