echscheidigsprocedure

baspat
Topic Starter

echscheidigsprocedure

#1 , 14 jun 2012 11:48

ben van mijn ex weg sinds 2010
de echtscheiding door het aanslepen werd deze maand gepleid en mijn ex vraagt nu een uitstel van 18 maanden meer , onder artikel???? ik dacht dat je na zes maanden , wonen d op ander andres , gescheiden kon zijn , maar het is blijkbaar niet zo, nogthans zij heeft een relatie dat ze open op facebook aantoont???? begrijp er niets van?

kan iemand mij een beetje info geven hierover ?
dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali

#2 , 14 jun 2012 11:53

Op basis van de door uw verstrekte gegevens kunnen wij u geen info geven.

Onder welk artikel? Op grond van wat werd de echtscheiding aangevraagd? Hebt u geen advocaat die u uitleg kan verschaffen?

baspat
Topic Starter

#3 , 14 jun 2012 12:16

ja , he is juist daarom dat ik probeer meer te weten , omdat mijn advocaat mij verteld dat je in zes maanden kunt gescheiden zijn, maar dat er in die wetgeving een artikel is dat zegt dat je ex een uitstel hiervan kan aanvragen , en zij vraagt van 18 maanden
ik diende alle bewijzen binnen dat zij een relatie heeft,
zij toont aan op facebook , en dat sinds meer dan een jaar dat zij verliefd is , met haar vriend op verlof gaat , een overspel werd ook uitgevoergd in mijn eigen huis , zij met haar vriend, zodus , ik begrijp niet wat de advocaat mij hier hier verteld ???? en waarom ik dan niet kan scheiden?

Reclame

baspat
Topic Starter

#4 , 14 jun 2012 12:17

de echtscheidng werd aangevraagd op grond van ontwrichting en vreemdgaan

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jun 2012 12:33

U bent niet de enige die er niets van begrijpt. Ik heb nog nooit van die termijn van 18 maanden gehoord. Volgens mij is het heel eenvoudig: als partijen één jaar feitelijk gescheiden leven (in principe te bewijzen aan de hand van de inschrijving in de bevolkingsregisters), spreekt de rechter de echtscheiding uit.

De bewijzen i.v.m. overspel zijn volledig nutteloos als u één jaar feitelijk gescheiden leeft, althans voor de echtscheiding. Deze kunnen van belang zijn als u de zware fout van de tegenpartij wil bewijzen waardoor deze geen recht kan hebben op onderhoudsgeld, maar dat staat los van de echtscheiding.

Vraag aan je advocaat een kopie van de door de tegenpartij neergelegde conclusie. Daarin moet staan wat de tegenpartij vraagt ....

Kali

#6 , 14 jun 2012 14:13

De echtscheiding werd aangevraagd op grond van onherstelbare ontwrichting door overspel/vreemdgaan, daardoor is het een juridisch getouwtrek om deze feiten te bewijzen.
U vordert onderhoudsgeld?

Was de scheiding aangevraagd op grond van onherstelbare ontwrichting door feitelijke scheiding van 6m/1jaar was de scheiding reeds uitgesproken.
Een uitstel aanvragen lijkt mij ook vreemd, is het niet zo dat de eerste mogelijke zittingsdatum (na wisselen van conclusies) binnen 18 maandne is?

baspat
Topic Starter

#7 , 14 jun 2012 16:17

ja ik betaal 750 euro onderhoudsgeld, en heb een compleet boekje van een detective neergelegd waaruit blijkt dat zij vast werk heeft, niet ingeschreven natuurlijk, vertrekt dagelijks uit de woning met haar vriend dat ze afzet aan een treinstation en dan gaat zij werken
de foito zijn van de parking waar ze iedere morgen haar auto zet, het binnenstappen in het bureel waar ze werkt, het buitnekomen na 7.30 uur werken en zo heb ik fotos afgelegd van meerdere dagen van de week tijdens verschillende weken.
nee de echtscheiding werd gepleid in januari 2012 en ik kreeg nu het resultaat ,waaruit blijkt dat er een speciale regel bestaat sinds 2007 betreffende de scheiding, die toe laat de scheiding uit te stellen van 18 maanden????

scorpioen

#8 , 14 jun 2012 16:23

Kan u precies citeren wat in het vonnis staat over die 18 maanden.

laura82

#9 , 15 jun 2012 12:43

Ik mag niet hopen dat mijn echtgenoot dit gaat doen bij mij, we zijn feitelijk gescheiden, maar hij woont wel thuis.

@scorpioen, wil jij mijn vraag eens bekijken, of je hier een geschikt antwoord voor vind? alvast bedankt

baspat
Topic Starter

#10 , 30 jun 2012 15:03

sorry , scorpioen, was een weekje weg, ga het schrijven van advocaat proberen zo duidelijk mogelijk over te typen zodra ik thuis ben
mvg

baspat
Topic Starter

#11 , 01 jul 2012 17:52

nieuw artikel 229 § 1 van het Burgerlijk Wetboek tisser: dat is een van de artikelen die ik heb teruggevonden in dat vonnis
Indien de echtscheiding door één echtgenoot wordt aangevraagd, wordt de noodzakelijke periode van
feitelijke scheiding verlengd tot één jaar. De echtgenoten moeten met andere woorden minstens één
jaar feitelijk gescheiden leven vooraleer één echtgenoot alleen de echtscheiding op grond van feitelijke
scheiding kan vorderen. Indien de echtgenoten minder dan één jaar feitelijk gescheiden zijn, zal de
rechter ook hier een nieuwe zitting bepalen die maar plaatsheeft na het verstrijken van die periode van
één jaar (of één jaar na de eerste zitting).
ik ben thuis vertrokken op 31 10 2010, moet ik dan wachten tot 31 oktober 2012 voraleer ik kan scheiden , wie begrijpt dit artikel aub

scorpioen

#12 , 01 jul 2012 19:25

Het is vrij eenvoudig. Als u één jaar feitelijk gescheiden leeft zal de rechtbank de echtscheiding uitspreken. Dit wordt in de regel bewezen door de inschrijving in de bevolkingsregisters.

Eén jaar vanaf 31/10/2010 is 31/10/2011. Dus zou de rechtbank de echtscheiding moeten uitspreken.

Bent u in het bezit van het vonnis? Vermeld hier duidelijk wat in het vonnis staat.

v950511

#13 , 02 jul 2012 08:55

ECHTSCHEIDING OP GROND VAN ONHERSTELBARE ONTWRICHTING (EOO)

De echtscheiding op grond van bepaalde feiten (fouten) en de scheiding op grond van meer dan twee jaar feitelijke scheiding worden vervangen door echtscheiding op basis van onherstelbare ontwrichting. (zie nieuw artikel 229 B.W.).

De onherstelbare ontwrichting moet worden aangetoond en kan gebaseerd zijn op feitelijke scheiding (de echtgenoten wonen niet meer samen : nieuw adres aangeven) of feiten (bijvoorbeeld overspel of partnergeweld).

De procedure wordt ingeleid bij verzoekschrift (Artikel 1255 Ger.W.) Daarin moeten de echtgenoten motiveren waarom er sprake is van onherstelbare ontwrichting, en moeten de (zelfs gedeeltelijke) akkoorden vermeld worden die tussen de echtgenoten werden gemaakt. Indien slechts gedeeltelijke akkoorden werden bereikt door de echtgenoten, zal de kortgedingrechter voorlopige maatregelen treffen

Bij een EOO op grond van feitelijke scheiding kunnen beide echtgenoten samen, of kan één echtgenoot apart het verzoekschrift bij de rechtbank indienen.

Indien de echtscheiding door beide echtgenoten is aangevraagd en ze zes maanden feitelijk gescheiden zijn op het moment van de eerste verschijning, wordt de echtscheiding onmiddellijk uitgesproken. Indien niet, dan zal een tweede verschijning vastgelegd worden na verstrijken van deze zes maanden.

Indien de echtscheiding door één echtgenoot wordt aangevraagd, wordt de noodzakelijke periode van feitelijke scheiding verlengd tot één jaar. De echtgenoten moeten met andere woorden minstens één jaar feitelijk gescheiden leven vooraleer één echtgenoot alleen de echtscheiding opgrond van feitelijke scheiding kan vorderen. Indien de echtgenoten minder dan één jaar feitelijk gescheiden zijn, zal de rechter ook hier een nieuwe zitting bepalen die maar plaatsheeft na het verstrijken van die periode van één jaar (of één jaar na de eerste zitting).

Een EOO kan anderzijds ook uitgesproken worden op grond van feiten (bijvoorbeeld overspel - "overspel is een seksuele gemeenschap van een gehuwde persoon met een ander persoon dan de huwelijkspartner en kan dus enkel gepleegd en vastgesteld worden lastens gehuwden, vanaf de dag van het huwelijk tot de dag van de scheiding. Dus ook tijdens de procedure. -, grove beledigingen en verwondingen). De wet bepaalt dat onherstelbare ontwrichting bestaat wanneer de voortzetting van het samenleven en de hervatting ervan redelijkerwijze onmogelijk is geworden door die ontwrichting.

Het bewijs van de onherstelbare ontwrichting kan met alle wettelijke middelen worden geleverd.
In dit geval is er geen termijn van zes / twaalf maanden van toepassing.
De echtscheiding kan onmiddellijk uitgesproken worden.

baspat
Topic Starter

#14 , 02 jul 2012 11:08

ja , dit heb ik al tiental keer gelezen , en mijn vonnis ook , ik vind nergers een "volgens mijn advocaat" een bijgevoegde nieuwe regel' artikel ???, aangepast sinds een paar jaar (ook volgens mijn advocaat) , aan die de ECHTSCHEIDING OP GROND VAN ONHERSTELBARE ONTWRICHTING (EOO) , die zegt dat op basis van zware fout een uitstel van 18 maanden kan toegepast worden;
maar ok, ik heb een afspraak en hij moet mij dat grondig uitleggen , anders dan aan telefoon
ik laat jullie nog iets weten
alvast bedankt voor alle antwoorden en de inzet om toch iets te vinden

Terug naar “Echtscheiding”