Ze hebben een gezamelijke eigendom waar geen hypotheek meer van loopt, maar omdat het huis toch emotionele waarde voor me heeft en ik mijn moeder wil helpen de woonst te blijven bewonen hadden we gedacht om mijn vader uit te kopen, ook zou mijn adres daar te komen staan.
Het huis is inmiddels al geschat en ter goedkeuring ondertekend door beide partijen.
Nu hadden we gedacht samen een hypothecair krediet aan te gaan om de 50% te financieren die aan mijn vader toekomt, zodat ikzelf ook van fiscaliteit kan genieten en ze de woning niet hoeven te verkopen.
Na navraag bij verschillende instanties weten we echter niet meer van welk hout pijlen maken en vandaar dat ik hier eventueel een paar meningen kan lezen.
- de akte zou op naam van mijn moeder komen, daar zij al 50% in bezit heeft en het anders een schenking zou worden waar ik, als erfgenaam, succesierechten op moet betalen.
- ik als hoofdlener (groter inkomen), moeder als borglener ,mogelijk?
- mijn levensverzekering die al jaren loopt zou een volledige dekking kunnen geven op het bedrag, moeder is al bijna 60j dus een schuldsaldo zou voor haar een serieuze hap zijn.
Een paar instanties wisten ons te zeggen, dat ik onmogelijk van fiscaliteit kan genieten daar ik niks met de scheiding te maken heb en geen band heb met het huis (kadestraal inkomen?)
Hopelijk kan er iemand ons wat raad geven, het liefst in mensentaal

Bedankt alvast.