verdeling inboedel + vonnis rechtbank toewijzing

mrpingping
Topic Starter

verdeling inboedel + vonnis rechtbank toewijzing

#1 , 24 jul 2012 23:22

Een paar jaar geleden ben ik gescheiden, sindsdien ben ik nog steeds aan het wachten op de eventuele inboedelverdeling.

Via kort geding heb ik het recht om bepaalde zaken te halen die mij toebehoren (eveneens een rechtspleging vergoeding). Mijn advocaat zei (en zegt nog steeds) om te wachten en alles ineens te halen. Ondertussen zijn we reeds x jaren verder en heb ik de goederen via kort geding nog steeds niet in mijn bezit. Ik overweeg om zelf een deurwaarder in te schakelen om het verkregen vonnis via kort geding te laten uitvoeren.
Voor wie zijn deze kosten?
Wie gaat deze goederen ophalen?
Wat indien deze goederen plots verdwenen of stuk zijn

De tegenpartij doet alles om een boedelverdeling tegen te houden / uit te stellen ... ben nu reeds 6 jaar bezig!
Welke stappen kan ik ondernemen om eindelijk eens een streep te trekken onder alles en voor 100% verder te kunnen gaan met mijn leven?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 26 jul 2012 10:45

“Art.584.De voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg doet, in gevallen die hij spoedeisend acht, bij voorraad uitspraak in alle zaken, behalve die welke de wet aan de rechterlijke macht onttrekt...”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

“Art.1398.Behoudens...kan de rechter de voorlopige tenuitvoerlegging van de vonnissen toestaan. De tenuitvoerlegging van het vonnis geschiedt niettemin alleen op risico van de partij die daartoe last geeft...”(Ger.W.).

‘Bij voorraad uitspraak’ doen = ‘voorlopige tenuitvoerlegging’ toestaan.

‘Het mandaat ad litem betreft uitsluitend de procedurehandelingen. Daarbuiten is de advocaat niet langer de mandataris van zijn cliënt. Een ingebrekestelling gericht aan de advocaat van een schuldenaar kan niet aan deze laatste worden tegengeworpen als de advocaat geen bijzonder mandaat had om dergelijke brieven te ontvangen',(Luik 29 juni 1990,R.R.D. 1991,63).
Uitvoerend beslag leggen behoort dus niet tot het mandaat AD LITEM(=procesmandaat) van de advocaat.

"Art.1393. Overhandiging van de uitgifte(te vragen aan de griffie) van het vonnis...aan de gerechtsdeurwaarder geldt als volmacht voor alle tenuitvoerleggingen...”(Ger.W.).

"Art.1024. De kosten van tenuitvoerlegging komen ten laste van de partij tegen wie de tenuitvoerlegging wordt gevorderd."(Ger.W.).

“Art.4.De gerechtsdeurwaarders hebben het recht:4°.het nodige voorschot te eisen alvorens de gevraagde opdrachten te verrichten.”(K.B.30 november 1976).

Indien de zaken die u mag halen verdwenen of beschadigd zijn,laat dit dan vaststellen door de gerechtsdeurwaarder die u dient te vergezellen om die zaken eventueel aan te wijzen. Leg dan strafklacht neer bij de politie wegens:
“Art.491. "Hij die ten nadele van een ander goederen,gelden...die hem overhandigd zijn onder de verplichting om ze terug te geven of ze voor een bepaald doel te gebruiken...bedrieglijk verduistert..."(8 juni 1867 Strafwetboek).
‘Het moreel bestanddeel van het misdrijf misbruik van vertrouwen bestaat in de bedoeling van de dader om zich de hem toevertrouwde zaak toe te eigenen of ze aan de eigenaar te ontnemen en er aldus als eigenaar over te beschikken. De beweegredenen die hij daarvoor heeft zijn zonder belang‘[Cass. AR6315,29 maart 1994(Westcott t. Deep Sea Shipping),onuitg.,geciteerd door TRD&I 1994,819].

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd...”(Burgerlijk Wetboek).

Ik vermoed dat het echtscheidingsvonnis een notaris belast met die verdeling. Zie uw vonnis zorgvuldig na. Is dit niet het geval dan dient u bij dagvaarding uit onverdeeld treden van het overige te vorderen bij de rechtbank van eerste aanleg.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”