Alimentatie voor kinderen betalen na diploma - hoelang ?

lindeke
Topic Starter

Alimentatie voor kinderen betalen na diploma - hoelang ?

#1 , 26 jul 2012 21:14

Een vriend betaalt alimentatie voor 2 kinderen ( dochter 17 & zoon 23jr). Volgens de akte moet er alimentatie worden betaald tot de opleiding is voltooid, tenzij huwelijk of de kinderen in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien. Het oudste kind heeft een bachelor diploma op zak maar beslist om nog een studie in frankrijk te doen en darna nog ergens iets in buitenland.
Moeder is akkoord hiermee en eist dat de vader hiervoor de helft betaalt. Er wordt de vader nooit iets gevraagd en de kinderen bezoeken hem ook nooit. Voor dit laatste diploma werd behaald onderbrak de zoon reeds zijn studies om te werken gedurende een 6tal maand om nadien opnieuw te studeren. De vader is niet financieel krachtig en kan zelfs geen deftig appartement huren met zijn inkomen. Moeder ontvangt ook kindergeld, woont samen maar dit valt niet te bewijzen, en krijgt ook studiebeurs voor kinderen.
Mijn inziens maakt de advokaat zich er gemakkelijk vanaf met te zeggen zolang hij studeert moet je betalen ....
Wat als hij nog jaren blijft studeren omdat hij niet wil werken en graag in het buitenland vertoeft ? Straks de dochter het voorbeeld volgt ? In mijn ogen heeft de zoon een goed diploma om toegang te krijgen tot de arbeidsmarkt. Hoelang normaal moet nog worden voorzien in het onderhoud van deze zoon ? Tevens doet hij vakantiewerk. Heeft dit invloed op een verminderde alimentatie gedurende deze maand ?
Mag er zomaar gestopt worden met te betalen voor de zoon rekeninghoudend met de leeftijd en het diploma dat hij heeft ? Wat als de moeder niet akkoord is kan zij zomaar een deurwaarder sturen en ook deze kosten doorrekenen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 27 jul 2012 08:23

Indien de bijkomende studies zijn positie op de arbeidsmarkt verbeteren, kan dit. Ik heb er wel mijn twijfels bij of dit nog geldt als het kind al gewerkt heeft. Ook dient de haalbaarheid van de opleiding realistisch te zijn.

Een rechter kan gevraagd worden om rekening te houden met de draagkracht van de ouders. Indien de kosten in verhouding tot het inkomen te hoog zijn, en de bijkomende studies maar een beperkte meerwaarde hebben, zijn er al uitspraken waar de andere ouder van zijn (of haar) onderhoudsplicht ontslaan werd.

eylis

#3 , 27 jul 2012 10:50

de moeder kan niet hardmaken dat na een bachelordiploma de vader verplicht is de helft van "een studie" in buitenland (cfr frankrijk) te bekostigen voor de helft.
De kerel heeft al gewerkt en is dan opnieuw gestart met studeren. In dat geval is de vader zeer aimabel geweest toch weer te willen betalen hebben. Hij had rechtmatig nee kunnen zeggen, vermits de zoon beslist had te stoppen en te gaan werken.
Dus gesteund op die redenering kan de vader zeggen: kijk, ik ben inscvhikkelijk geweest en je nog een kans gegeven (die ik niet verplicht was!!) dus dit extraatje pakken we anders aan: ik wil op de hoogte gehouden worden van je studieresultaten en dus regelmatig contact met je hebben en je resultaten kunnen inkijken. In dat geval voorzie ik een bepaalde som per trimester om je te sponsoren. Maar ik verwacht dat je zelf ook inkomen genereert, dat kan je: je hebt een marktwaardig diploma.
Telkens een trimester afgerond is, wil ik graag op de hoogte gebracht worden van de vorderingen van je studies en dat stort ik de eerste schijf op je rekening.

De som die je voorstelt moet echt niet de helft van de werkelijke kosten zijn: dat is té. Stel een trimesteriele som voor die je financiel aankan.
Ze proberen duidelijk de koe te melken. Maar er een zaak voor starten doen ze waarschijnlijk niet, want ze weten vevengoed dat ze van een kale reis kunnen thuiskomen. Bovendien kan je dan altijd inroepen dat je zelf een vaste som voorgesteld hebt. En dat zal de rechter apprecieeren.
dit is géén zwart-wit geval van verplicht kinderonderhoud.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”