Beste,
Ik richt me tot dit forum omdat ik in een volledige patstelling zit en niet weet wat nog te doen.
In 1999 kochten mijn toenmalige echtgenote en ik een huis. We hebben dit helemaal verbouwd. In 2001 werd ik geconfronteerd met het feit dat zij een andere relatie had. Een echtscheiding was onhoudbaar. Ik werd geconfronteerd een gerechtelijke uithuiszetting omdat zij me uit het huis wou, om er te gaan leven met haar nieuwe vriend.
Sindsdien ben ik moeten gaan huren. De hypothecaire lening werd door mezelf gedurende 2 jaar nog mee afbetaald omdat ik hoopte op verzoening. Dat is er nooit van gekomen en ik ben dan naar de bank gegaan om maatregelen te nemen om van deze kost af te zijn.
Sindsdien zijn er verschillende pogingen van mezelf ondernomen om een minnelijke schikking te trekken om tot een verdeling te komen.
Het huis is geschat op 245000€. Ik heb haar dit jaar een bod gedaan om me uit te kopen voor 45000€. Ze gaf me een tegenbod van 5000€.
Kan ik een notaris inschakelen om de verdeling en vereffening in te laten gaan, en zo ja wat zou de kostprijs daarvan zijn?
Is er een mogelijkheid om toch nog tot een compromis te komen bij de notaris, of zal het dan tot een openbare verkoop komen (wat niet mijn bedoeling zou zijn)?
En is het zo dat, bij een uithuiszetting (zonder redenen van partnergeweld), ik mijn huur kan inbrengen als gelijkstelling van de afbetaling van de hypothecaire lening?
Alvast bedankt voor de eventuele hulp.
Alain.