wanneer mag kinde kiezen welke ouder?

skabalie
Topic Starter

wanneer mag kinde kiezen welke ouder?

#1 , 24 jul 2012 12:24

als er een echtscheiding is,en er is een regeling betreffende het kind,is er dan een leeftijd dat ze zelf mag kiezen bij welke ouder ze gaat wonen?of is ze verplicht bij beide ouders te gaan,totdat ze zelf op haar eigen benen staat?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 24 jul 2012 12:28

Vanaf 18 jaar.

mapleleiah

#3 , 24 jul 2012 12:29

Slechts vanaf 18 jaar mag het kind (dan eigenlijk al een volwassene) volledig zelf kiezen.

Er wordt echter eventueel wel geluisterd door de rechter naar jongeren of kinderen. Maar dan moet het al tot een rechtzaak komen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

roderidder
Contacteer: Website

#4 , 03 aug 2012 01:03

ja vb. vanaf 16 jaar mag de minderjarige zelf kiezen maar dan moet je die leeftijd zelf in de regeling zetten en die regeling laten uitspreken door een rechter.
Het lijkt me wel nuttig en dat maakt ook meer kans op slagen om een minimum regeling vb. minimum 10 dagen per maand bij elke ouder behalve bij onderling overleg en akkoord.

Als we dat wat plat uitdrukken en dat door een juridische bril kijken dan mag het kind zelf kiezen vanaf het moment dat die tegen de leerkracht/direkteur of arts/chirurg kan zeggen "Als je één van mijn ouders contacteerd over mij (vb. rapport of ingreep) dan dagvaard ik U voor de rechtbank wegens inbreuk op mijn privéleven en zal schadevergoeding eisen!"

RR

eylis

#5 , 03 aug 2012 07:40

nog even wat socio-psychologische info mbt dit onderwerp:
als je aan voelt komen dat kinderen in de puberteit komen (en dus rebelleren tegen de ouder met wie ze het meest te maken hebben!!!) kan je samen als (gescheiden) ouders er met hen wél even een pedazgogisch gesprek over hebben:
kinderen worden best opgevoed door beide ouders (als ze er zijn) dus als er een verblijfdsregeling is afgesproken wordt die best toegepast. Een kind kan gerust een voorjkeur hebben waarom het liever bij de ene ouder verblijft. Maar als je liever bij papa blijft ineens omdat daar veel minder afspraken of regels gevraagd worden, dan is dat niet persé het beste voor jou. Integendeel: het maakt deel uit van je opvoeding te leren dat het bij verschillende mensen er verschillend kan aan toe gaan. en dat gelukkig zijn niet te maken heeft met gewoon zelkf kiezen waar je heen gaat.. Nee het leren OMGAAN met die verschillende situaties en leren begrijpen waarom regels en afspraken er zijn: daar word je gelukkig van.
Belangrijke tip nog: als de ouders nog steeds in een (v)echtscheiding of in de fase van het echtsheidings"puberen" verwikkeld zitten, moet je ontzettend opletten je puberend kind niet als pasmunt te gebruiken in dit conflict.
Want in een latere fase keert het kind zich (in zéér veel gevallen) zelfs tegen de ouder die hier gebruik van maakte. Zelfs al doe je dat onbewust.

roderidder
Contacteer: Website

#6 , 03 aug 2012 22:13

Gelijk heb je eylis

Stel je voor ...
"Ma/Pa vorige maand heb ik Abidemi leren kennen via facebook en direkt vertrek ik naar haar ze woont in Bujumbura is 15 jaar en een schatje.
Ik zal je wel SMS'en

Daaaaag,"

Nee laten we wel wezen minderjarigen dus ook de pubers mogen dergelijke keuzen niet maken daar zijn ouders voor.

RR

Terug naar “Echtscheiding”