Wat met de kinderen en de hypotheek?

sabrinavl
Topic Starter

Wat met de kinderen en de hypotheek?

#1 , 03 aug 2012 20:33

Hallo,

Mijn toekomstige ex verblijft momenteel in een psychiatrisch ziekenhuis, hij komt enkel in
het weekend naar huis. Ik heb ongeveer 2 maanden geleden gezegd dat ik wil scheiden, en we zijn
ondertussen bij de notaris geweest.
Ons huis wordt verkocht en we betalen nog maandelijks 850 euro aan de lening.
Nu heeft mijn man in het ziekenhuis iemand anders leren kennen en ze zijn samen opzoek naar een
appartement en als ze dat gevonden hebben stoppen ze beide met hun therapie (hij voor psychoses, angststoornissen en verslaving en zij heeft borderline en een alcoholprobleem)
Hij wil graag co-ouderschap, maar dat zie ik niet zitten omdat ik weet dat hij dat niet aan kan.
Nu veronderstel ik toch dat een rechter in zo'n geval geen co-ouderschap toelaat of vergis ik mij? Heeft er iemand ervaring met de toewijzing van kinderen van psychiatrische patiënten? En wat ik best kan doen in dit geval?
En wat de lening van het huis betreft: vanaf deze maand ga ik in ouderschapsverlof, omdat ik vast zit met de opvang van de kinderen (eentje van 4 jaar en eentje van 4 maanden) en krijg dus vanaf volgende maand een uitkering van ongeveer 450 euro (ik werk halftijds voorlopig) en kan dus alleen de lening niet dragen,
nu weet ik wel dat hij zolang we niet gescheiden zijn mee moet betalen,
Maar hoeveel? Is dat dan 50/50?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 03 aug 2012 21:11

De lening zal ieder moeten blijven betalen, de bank kan bij beiden terecht indien er niet betaald wordt. Indien het huis 50/50 is geschreven, moet hij normaal instaan voor de helft (hoewel de bank zich daar niets van zal aantrekken bij wanbetaling, en zal trachten over te gaan tot openbare verkoop).
Daarnaast heeft uw man wel recht op een bewonersvergoeding zodra hij daar niet meer (officieel) woont, gelijk aan de helft van de huur die de woning zou opbrengen. In de praktijk betekent dit meestal dat de eigenaar die in het huis blijft wonen, de lening helemaal voor zijn/haar rekening neemt.

Betreffende de verblijfsregeling (co-ouderschap heeft u automatisch) weet ik niet wat de invloed is van het opgenomen zijn in de psychiatrie, maar ik vermoed dat het niet afmaken van de therapie wel een invloed kan hebben hierop.

eylis

#3 , 04 aug 2012 13:22

maak een constructief voorstel mbt de verblijfsregeling van de kinderen en formuleer het ook met volgende argumenten (op mail of brief)
-gezien je partner ernstige psychiatrische stoornissen heeft (én verslaving), gezien hij ook een psychiatrische partner heeft (mét een alcolholprobleem)
-gezien je partner zijn therapie wil stoppen op eigen initiatief
-gezien je kinderen zeer jong zijn

stel je het volgende omgangsregeling voor met volgende voorwaarden:
- je ex blijft zijn therapie volgen
- je ex en zijn partner worden regelmatig opgevolgd én geevalueerd door een sociaal assistente die komt bekijken hoe de thuistoestand evolueert: huiselijke omgeving en atmosfeer.
-een startfase van wekelijkse omgangsregeling in een beschermde omgeving: bijvoorbeeld elke zondagnamiddag bezoeken van de kindjes bij een bevriend familielid.
- na positieve evaluaitie van de therapeut en sociaal assistente: uitbreiden naar zondagnamidagen bij de papa thuis zonder begeleiding.
- na positieve evaluties/totaal clean (mogelijk over 2 jaar) :mogelijkheid om af en toe een overnachting te organiseren
- positieve evolutie + jongste 3 jaar: regelmatige verblijven in de weekends: en vaste nieuwe omgangsregeling

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”