Daar ben ik voorstander van... vonnissen die ruimte laten aan ouders om zelf overeen te komen zonder dat ze daarvoor terug naar de rechter moeten om die overeenkomst te bekrachtigen.Het vonnis zegt dat hij de kinderen dit jaar mag hebben van 1 tot 15 aug, tenzij er een andere overeenkomst is.
Nu kan men zich misschien wat misplaatst in deze situatie door als het ware star op te stellen ... en ja als ik het lees heb ik ook zoiets van... doen...
Maar ergens heb ik ook zo iets van... ok voor de allerlaatste keer en op die manier kan je pogen naar een getekende overeenkomst door beide ouders die hij al dan niet tekend. Dat is dus zijn keuze. Wat het voorstel is kan m.i. een document worden dat symphatiek door de rechter onthaald kan worden.
Op de andere vraag wat men zoal kan doen is wettekst aangeleverd wat men kan doen en de kern daarvan is simpel: Hou U aan het vonnis omdat er strafwet bestaat die dit kan beteugelen bovendien riskeerd diegene die zich niet houd aan een gerechtelijke uitspraak plots geconfronteerd te worden met een vonnis waar gezag/verblijf gewijzigd is zonder dat men voor de zitting is opgeroepen op basis van art. 387ter1 BW. Bovendien staan die nog niet eens los van elkaar. Een veroordeling van de ene ouder is juridisch gezien metteen een bewijs en een opening dat de andere ouder de mogelijkheid geeft om op basis van die veroordeling een andere verblijfs/gezags regeling te bekomen al dan niet met preventieve maatregelen opdat het vonnis toch maar uitgevoerd zou worden vb. dwangsom
Hoe zeer ik als mens ook begrip heb en nee volgens mij moet je niet constant thuisblijven en nee men is niet verplicht open te doen als er iemand aanbelt maar... in deze zaken kan zoals Franciscus aanhaalt het echt er aan toe gaan op het scherp van de snee. Het hoeft zeker zo niet altijd te zijn (laat ons zeggen 15% van alle cases kent een problematisch verloop).
Concreet: kinderen in Duitsland houden terwijl een Belgische rechter anders beslist heeft over hun verblijf is erg onverstandig. Je hoeft mij niet te geloven maar een gewone klacht bij politie zou in sommige gerechtelijke arrondisementen al eens tot gevolg kunnen hebben dat er gedagvaard wordt en een gevangenisstraf van meer dan 1 jaar wordt uitgesproken al dan niet voorwaardelijk. De rechter die hierover moet beslissen dient na te gaan of het het ten laste gelegde misdrijf van verdachte gepleegd is ja dan neen. Als er bewijzen zijn dat dit zo is kan die rechter bijna niet anders dan tot "schuld" over te gaan.
Het al dan niet meegeven voor enkele dagen zou ik op langere termijn en toekomst gericht zien en meen het beter is ze wel mee te geven als je een bericht van hebt ontvangen waar en wanneer hij ze zou komen halen. De uitleg... wel bij een gesloten deur gaat dat bericht vermoedelijk recht naar de politie samen met de klacht dat hij voor een gesloten deur stond. Politie is haast verplicht U te verhoren rond die feiten (en dat bericht).
RR