Dochter wil niet meer bij haar mama wonen!

danher40
Topic Starter

Dochter wil niet meer bij haar mama wonen!

#1 , 21 aug 2012 09:47

Twaalf jaar geleden zijn mijn ex en ik uit elkaar gegaan. We waren niet getrouwd maar hadden wel een dochter die toen 6 maanden was. Ik had toen het hoederecht gevraagd via de rechtbank van eerste aanleg maar niet gekregen. Het vonnis voorziet een regeling van één weekend om de twee weken en de helft van de vakanties.
De laaste maanden begon mijn dochter meermaals te vragen om bij mij te komen wonen omdat de situatie bij de mama niet te houden is. Het boter niet met de nieuwe vriend van de mama. Ook voelt ze zich alleen omdat ze aan haar lot wordt overgelaten, is haar kamer in een kelderruimte (en dat ruiken we aan har kleding als ze bij ons komt), enz...
Gisteren is ze bij haar mama weggelopen en naar mij gebelt om haar op te halen. Ik heb dit aan mijn ex laten weten dat ze bij ons was zodat ze zich geen zorgen moest maken maar buiten wat geroep heb ik van haar niks meer gehoord. Nu stel ik mij toch wat vragen van hoe het verder moet:
1) Kan ze tegen mij klacht indien?
2) Laat ik dit best vaststellen bij de politie?
3) Moet ik terug een procedure opstarten als mijn dochter bij mij wil blijven.
4) Wordt er al rekening gehouden met de mening van een twaalfjarige?
Ik zou het op prijs stellen moesten jullie mij op weg kunnen helpen.

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 21 aug 2012 10:06

enkele tips/raadgevingen:
- hoederecht is uit de wetgeving.
- tegenwoordig geldt standaard het co-ouderschap dwz gezamelijk ouderlijk gezag. (jullie staan samen in voor haar opvoeding)
- in jouw geval is er een verblijfsregeling (bij de mama) met omgangsregling (voor jou)
-kinderen vanaf 12 jaar kunnen hun "wensen" mbt verblijfsregeling kenbaar maken aan de rechter: maar dat betekent NIET dat een rechter dan ook zo beslist

Het is duidelijk dat je dochter in de puberteit komt. en zich afzet tegen de ouder waar ze het meest mee te maken heeft.
Er zullen best wel bepaalde dingen niet vlot lopen (cfr de nieuwe vriend, de keldergeur...) maar probeer dit ajb te objectiveren. en de mama zal het ook wel op haar heupen hebben. Als "bezoekpapa" voor de weekends ben je nu het beloofde land :-)

Belangrijke dingen die je nu moet doen:
- mail naar de mama sturen waarin je je telefoontje bevestigt: nl dat je dochter in een puberbui naar je toegekomen is en dat je ze opvangt.
- dat je de mama uitnodigt om hier samen een ouderlijk gesprek over te hebben hoe dit verder te regelen.

voorlopig géén politie: er is (nog) géén misdrijf gebeurd :-)
In dat gesprek luister je aandachtig naar wat de mama te vertellen heeft.
bekijk je met haar of het voorlopig een oplossing is de verblijfsregeling even aan te passen, zodat dochterlief én ook de mama even op adem kunnen komen.
Misschien wil ze dat zelf ook wel.
en dan, héél belangrijk: vertel je samen met de mama wat jullie SAMEN besloten hebben aan jullie dochter.
Dat zal voor haar het signaal zijn dat jullie misschien wel gescheiden zijn, maar wél nog samen ouder van haar en samen de beslissingen nemen;
Het is waarschijnlijk ook een onbewuste test van jullie dochter...

Turaki

#3 , 21 aug 2012 11:59

Je kan natuurlijk wel een melding doen bij de politie (geen PV wegens geen misdrijf), zo is er ook een papieren spoor (hoewel de voorgestelde mail dit ook is, is dit toch iets officiëler).
Als u de verblijfsregeling wil laten aanpassen zal u terug een zaak moeten starten.

Reclame

danher40
Topic Starter

#4 , 21 aug 2012 12:17

Ik heb het er toch moeilijk mee om alles te wijten aan de puberteit. Dit zal er zeker voor een stuk tussen zitten maar ik voel aan dat de problemen toch ernstiger zijn. Het enige argument dat ik gisteren aanhaalde dat haar er toe zou overwegen om terug te gaan bij haar mama is de school en haar sociaal leven. Wij wonen zo een 100km van elkaar en als ze bij mij zou wonen (als dit via een procedure zou mogelijk zijn?) zou ze dit opnieuw moeten opbouwen. Wat ik ook niet begrijp is dat CLB, school, enz.. op de hoogte zijn van de problemen maar niemand reageert erop!!!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 aug 2012 19:15

Direct bij de politie aangifte gaan doen. Wel een PV want vonnis zegt bij moeder .... en niet bij vader.
De dochter is ingeschreven bij moeder en blijkbaar dus niet hetzelfde arrondissement.
Het is het jeugdparket en jeugdrechter van de woonplaats minderjarigen die bevoegd zijn.
Politie zal contact opnemen met parket en deze zullen beslissen.

Zeker doen om problemen te voorkomen.

CLB enz op de hoogte hoe weet u dat..... en indien u niet werd verwittigd hoe komt dat?

http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13824" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13584" onclick="window.open(this.href);return false;
School MOET u ook in kennis stellen regelgeving is duidelijk.

Terug naar “Echtscheiding”