woning te laag geschat- kunnen we openbare verkoop afdwingen

Camille
Topic Starter

woning te laag geschat- kunnen we openbare verkoop afdwingen

#1 , 27 aug 2012 16:12

Hallo,

In de vereffening-verdeling van mijn vriend werd de woning te laag geschat (350.000 euro bij schatting terwijl de woning 475.00 euro heeft gekost). Op officiele schattingssites komen we aan een geschatte waarde van 525.000 euro en ook alle bezochte immobiliënkantoren schatten de woning rond de 500.000 (waarbij ze een verschil maakten met de verkoopswaarde die volgens hen 525.000 à 550.000 bedraagt).

Uiteraard zijn deze kantoren te gul in het berekenen van de waarde, maar het geschatte bedrag van 370.000 lijkt ons nu ook wel véél te weinig als de woning maar liefst 100.000 euro meer heeft gekost.

Bovendien vermoeden we dat de schatter banden heeft met de familie van zijn ex-vrouw...

Wij hebben aan de hand van opmerkingen geëist aan de schatter om de waarde van de woning op te trekken. we hebben hierbij ook het document met alle gemaakte kosten aan de schatter bezorgd (die allemaal bewezen kunnen worden met uittreksels en tot de som van 475.000 komen).

=> Kan de schatter alsnog dit document met de totale investeringskost negeren en bij de som 350.000 blijven? het lijkt ons absurd?

=> kunnen wij, indien de geschatte waarde te laag blijft, sowieso de openbare verkoop eisen of hangt dit af van de tegenpartij?

bedankt voor een antwoord!
Laatst gewijzigd door Camille op 27 aug 2012 17:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Camille
Topic Starter

#2 , 27 aug 2012 17:00

Ter info: de woning werd gebouwd in 2007 en is een moderne nieuwbouw gelegen in een residentiële buurt waar de prijzen alsmaar stijgen...

Moraelin

#3 , 27 aug 2012 17:06

Ik denk dat we wel wat meer info nodig hebben. Het is niet omdat 1 schatter (die veronderstel ik door beide partijen is goedgekeurd) een schatting doet dat u dan moet verkopen aan die prijs. Als die schatter banden heeft met de ex, waarom hem dan toelaten ? Wraak deze schatter en stel een andere aan.

Verder, wat is er al betaald, evenredig of niet, lening, is dit een overname/uitkoop ,... ?

Je mag een woning niet onder zijn waarde verkopen dus ik zou het wel raar vinden dat die schatter zoveel risico pakt met zo'n grote onderwaardering.

Reclame

Camille
Topic Starter

#4 , 27 aug 2012 17:12

bedankt voor je antwoord Moraelin!

we krijgen normaal eerstdaags het eindverslag van de schatting, dat meer duidelijkheid zal brengen. als hij nog steeds de waardering belachelijk laag plaatst, zullen we een 2de schatter vragen...

er is een lening, op dit moment bedraagt deze nog zo'n 200.000 euro.

Ex-vrouw van mijn vriend wil de woning overkopen, maar mijn vriend wil dit ook. Mijn vriend wil haar echter correct uitbetalen, aan een correcte prijs. Zij wil dit niet en wil de woning zo laag mogelijk geschat houden. Getouwtrek dus!

we zijn echter bang dat we misschien wel 'moeten' akkoord gaan met zo'n laag bedrag (dat rechtbank dus de woning aan haar zal toewijzen bij geval van 2 preferentiële toewijzingen). dan zou mijn vriend helemaal niet het bedrag uitbetaald krijgen dat hij erin gestopt heeft...

dus als ik het goed begrijp, kan de schatter niet zo fel onder de waarde blijven, nu hij op de hoogte is van de totale investeringskost, die bovendien volledig kan bewezen worden?

wanton

#5 , 27 aug 2012 20:06

Vraag eventueel een schatting vanwege de Registratie. Die schatting is bindend , in die zin dat de registratierechten op dat bedrag zullen dienen betaald te worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Kingfisher

#6 , 28 aug 2012 09:55

Als uw vriend 350K belachelijk laag vind, en zijn vrouw vindt dat een eerlijke prijs, dan is het best dat uw vriend 175K € aan zijn vrouw geeft en het huis houdt.

Moraelin

#7 , 28 aug 2012 15:02

Zoals Kingfisher zegt...ik begrijp niet als beide het huis willen inkopen dan kan uw vriend evengoed blij zijn met een lage schatting want dan kan hij zich inkopen aan een lagere waarde.

Als ik het goed lees zal het probleem niet zijn de prijs maar WIE het zal kopen. Als er geen overeenkomst is wordt het huis per opbod verkocht en dan zijn beide beter met een hoge schatting veronderstel ik. Ik versta niet waarom je denkt dat de rechtbank het huis aan haar zou toewijzen als de schattingsprijs lager is ? Het 1 heeft toch niet met het ander te maken ? Trouwens in de eerste plaats ga je voor zoiets naar een notaris, die dan een schatter aanstelt. Bij geen overeenkomst kun je dan nog in de rechtbank belanden veronderstel ik maar zoals gezegd denk ik dat het huis dan meestal verkocht wordt.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 aug 2012 15:29

Beide partijen kunnen aan de rechtbank vragen om de preferentiële toewijzing van de gezinswoning. De rechtbank beslist dat wie van de beiden de woning mag inkopen en tegen welke prijs.
Bijvoorbeeld als er kinderen zijn: de rechtbank kan dan oordelen dat de ouder bij wij de kinderen verblijven de woning mag inkopen, zodat de kinderen in de vertrouwde woning kunnen blijven wonen.

Het is dus niet zo dat de woning openbaar moet verkocht worden als de partijen het niet eens zijn over wie mag inkopen of over de prijs.

Om de vraag van Camille te beantwoorden: de rechtbank beslist wie mag inkopen en tegen welke prijs. De rechtbank is nooit verplicht een schattingsverslag te volgen. Het verslag van een door de rechtbank aangestelde deskundige is slechts een advies. De rechtbank is niet verplicht dit te volgen. De rechtbank is niet verplicht een openbare verkoop te bevelen en kan de woning laten inkopen door één van de partijen, tegen een door de rechtbank bepaalde prijs.

Moraelin

#9 , 29 aug 2012 10:10

Scorpioen, daar heb je natuurlijk gelijk in maar er zijn geen feiten vermeld die preferentiële toewijzing doen vermoeden (nergens vermelding van kinderen, dat 1 partij meer zou geinvesteerd hebben dan de andere, ...) dus veronderstel ik dat ze beide evenveel recht hebben op inkoop. We hebben dus nog steeds meer info nodig.

Camille
Topic Starter

#10 , 29 aug 2012 12:19

Leuk om deze interessante informatie te kunnen lezen.

Mijn vriend heeft 3 kinderen met zijn ex-vrouw, de regeling is co-ouderschap waardoor zijn kinderen een week bij de mama verblijven en een week bij de papa.

Vriend heeft er zo'n 115.000 aan erfenis in gestopt (vader overleden) en zijn ex-vrouw zo'n 25.000....dit speelt nu in ons voordeel voor de uitbetaling naar haar, maar zoals gezegd, beide partijen willen de woning opkopen.

Mijn vriend is bereid om zijn ex-vrouw méér uit te betalen dan nodig, maar zij wil mijn vriend zo weinig mogelijk uitbetalen bij de eventuele overname van woning.

Zij heeft echter nog niet officieel de toewijzing gevraagd (enkel in een vertrouwelijke brief van haar advocaat). Vriend heeft dit al van in het begin van de vereffening-verdeling geëist. Notaris heeft dus voorlopig enkel weet van de vraag om preferentiele toewijzing door m'n vriend.

de prijs die je voor de woning wil betalen, speelt dit bij de rechtbank een rol? als bijvoorbeeld mijn vriend 100.000 euro wil geven aan ex-vrouw (terwijl ze maar recht heeft op 80.000) en zij slechts 100.000 wil geven aan mijn vriend, terwijl hij recht heeft op 170.000?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 aug 2012 14:15

De rechter houdt rekening met alle omstandigheden. Hij kan de woning toebedelen aan de partij die bereid is het hoogste bod te doen.

Moraelin

#12 , 30 aug 2012 10:57

Ik zou er toch ook rekening mee houden dat de rechter geen preferentiële toewijzing doet en zegt: ofwel komen jullie iets overeen ofwel verkoop. Want ik zie nog altijd geen grond voor preferentiële toewijzing daar het volledige co-verblijf is van de kinderen. Het KAN zijn dat op basis van de verdere financiële situatie (bv. uw vriend kan bij u inwonen maar zijn ex heeft geen andere mogelijkheid) de rechter beslist het huis aan 1 van de ouders toe te wijzen. Het KAN ook zijn dat daar uw vriend er het meeste heeft ingestoken hij de voorkeur zal krijgen maar dat is koffiedik kijken voor ons, denk dat u best zijn kansen bespreekt met uw advocaat en een notaris op basis van hun ervaring in deze feiten.

Terug naar “Echtscheiding”