afhalen kinderen bij co-ouderschap

Bruno Noben
Topic Starter

afhalen kinderen bij co-ouderschap

#1 , 09 sep 2012 11:59

Ik heb sedert 1 september co-ouderschap toegewezen gekregen.In het vonnis staat dat ik,de vader,moet instaan voor het vervoer.Wil dit zeggen dat ik dit steeds persoonlijk moet doen of mag mijn vriendin waar ik mee samenwoon dat ook of mijn moeder bijvoorbeeld ?
Mijn ex heeft me al laten weten dat ze de kinderen niet zal meegeven aan mijn vriendin.Wat kan ik doen ? Mijn ex antwoord op de vraag wanneer ik ze dan wel mag komen halen dat ik ze dan pas terug krijg bij de volgende wissel.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 09 sep 2012 12:35

Uit vonnissen volgt dat, indien u tijdig laat weten wie de kinderen komt afhalen, uw ex deze moet meegeven. Indien ze dit niet wilt, kan u klacht neerleggen hiervoor. Laat haar weten dat u dit niet zal nalaten, en ze het vervolgens mag uitleggen aan de jeugdrechter.

Bruno Noben
Topic Starter

#3 , 09 sep 2012 12:57

dat heb ik haar proberen duidelijk maken maar ze wil niet luisteren.Ik ben van plan om morgenvroeg naar de griffie van de jeugdrechtbank te bellen.

Reclame

Turaki

#4 , 09 sep 2012 14:36

Ook duidelijk (en bewijsbaar, mail bijvoorbeeld) aan haar laten weten wie de kinderen komt ophalen, en bij weigering om mee te geven onmiddellijk aangifte bij de politie (samen met bewijsstukken van verwittiging).

eylis

#5 , 09 sep 2012 18:12

Bruno, de griffie kan niet echt tussenkomen: je wijst je ex er schriftelijk op dat als ze de kinderen niet meegeeft aan de persoon X op datum y zoals haar voorafgemeld hebt , je klacht moet neerleggen dat ze het vonnis over het verblijfsco-ouderschap negeert. Deze aanklacht zal door het parket onderzocht worden en er dreigt dan een rechtszaak voor de correctionele rechtbank alwaar ze zelfd een straf kan oplopen én een vermelding op haar strafblad (géén bewijs van goed gedrag en zeden meer mogelijk voor de volgende jaar...)
Meldt haar dat jij daar niet de stappen voor moet ondernemen, maar dat het parket dat zelf vaak doet omdat het niet naleven van verblijfsco-ouderschap in de eerste plaats als een vergrijp tegen het kind wordt gezien.
Ze zal wel gauw bijdraaien :-)

Bruno Noben
Topic Starter

#6 , 09 sep 2012 21:42

Helaas heeft het verleden in mijn (v)echtscheiding mij anders geleerd.Mijn ex heeft mij een jaar lang,voor het verblijfsco-ouderschap er was,belet om mijn kinderen te zien.Iedere zaterdagochtend om de twee weken ben ik me persoonlijk gaan aanbieden om mijn kinderen te gaan ophalen maar ik heb ze nooit mee gekregen.Iedere zaterdag om de twee weken ben ik bij de politie klacht gaan neerleggen....daar is nooit door één of ander parket gevolg aan gegeven geweest,helaas.Dus vrees ik ook nu weer dat ze er niet voor terug zal deinzen om de kinderen niet mee te geven aan mijn vriendin.

eylis

#7 , 10 sep 2012 09:45

Bruno, maar toen was er een rechterlijk vonnis voor dat verblijfsc-ouderschap? Was dat toen een mondelingen afspraak?
Nu ligt het anders: je hebt een vonnis en als ze weigert ga je mét dat vonnis klacht neerleggen bij de politie. Je ex denkt dus waarschijnlijk dat hier geen staartje aan komt omdat ze er vroeger (coormee weg geraakte. nu snap ik het.
Leg haar uit dat nu er een vonnis bestaat en zij dit zou weigeren toe te passen zij een misdrijf pleegt tegen een rechterlijk vonnis.
als ze dan nog niet reageert, dien je als ze weigert effectief klacht in.En alle keren dat ze dit doet. Met 2 PV's heb je al grond genoeg om een correctionele zaak aan te vatten én te winnen.
Maar voor dat gebeurt, zou er toch iemand met wat verstand van de wetgeving haar eens moeten uitleggen hoe het werkelijk zit. Onwetendheid is iets heel gevaarlijk...

Nog één vraag, kan je te weten komen waarom je ex weigert om de kinderen mee te geven met je moeder of je vriendin? Misschien kan je dat ook even met haar doorpraten?

Terug naar “Echtscheiding”