mee op vakantie met stiefmama ja of nee

leeuwke1969
Topic Starter

mee op vakantie met stiefmama ja of nee

#1 , 09 sep 2012 16:54

mijn man en ik zelf zijn een nieuw samengesteld gezin. Mijn moeder wil samen met ons op skivakantie in de krokusvakantie en deze is reeds geboekt. Mijn man heeft een zaak lopen bij het hof van beroep ivm het omgangsrecht voor zijn kinderen. Nu heeft de rechter uit het oog verloren dat het in februari krokusvakantie is en de zitting laten vastleggen op 14/02/2013, midden in de krokusvakantie. Mijn man moet daar aanwezig zijn maar wil niet dat de kinderen en dus ook zijn zoontje hun vakantie wordt ontzegd en stelt voor dat ik samen met mijn moeder en de kinderen toch op vakantie ga.
Mag ik mijn stiefzoontje meenemen op vakantie zonder dat de papa meegaat ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 09 sep 2012 18:17

Dat mag je zeker, en de vader mag het kind ook op vakantie sturen met een tante of de jeugdbeweging. Je moet wel even informeren hoe het zit met het buitenland. De papa zal een attest moeten schrijven waarin hij zijn kind de toelating geeft om op reis te gaan met jou en de stiefoma naar X buitenland op die datum. Op dit attest moet hij op jullie gemeente zijn handtekening laten wettigen. Dan denk ik dat alles in orde is, tenzij ik nog iets over het hoofd zie collega's?

duma

#3 , 10 sep 2012 10:39

Volgens mij niet.

Reclame

moonlady

#4 , 11 sep 2012 14:55

minderjarig kind mag mee met iemand anders of zelfs alleen indien één van beide ouders toestemming geeft dat het kind met die persoon of alleen naar het buitenland mag. op gemeentehuis hebben ze die formulieren in de computer. je hoeft dus zelf geen tekst op te maken. zelfs als ouders gescheiden zijn, en één van de ouders gaat met kind naar buitenland laat je dit document ook best opmaken. en je dient natuurlijk ook te zien dat het kind een geldige identiteitskaart heeft, of een reispas of een kids-id

eylis

#5 , 12 sep 2012 11:56

inderdaad het mag wel: het document dat je afhaalt op de gemeent is een standaardformulier. Je kan het ook zelf opstellen: maar waarom moet je langs de gemeente: de dienst moet je handtekening legaliseren, anders kan gelijk welke persoon zo'n blad met een krabbel opstellen.
en duma: denk eens aan de volgende situatie: je wil je kind tijdens jouw verblijfstijd met de Mutualiteiten op sportkamp sturen naar Zwitserland. hoe dacht je dan dat je dat wettelijk nog zou mogen als je je kind niet eens met je nieuwe partner of stiefoma op reis zou mogen sturen (in een gescheiden situatie) Dat is toch krék hetzelfde?
dus daarom dat attest met gelegaliseerde handtekening.

duma

#6 , 12 sep 2012 12:07

eylis, ik antwoordde op jouw vraag.

sorry voor de verwarring :p

eylis

#7 , 12 sep 2012 12:16

sorry voor mijn verwarring! :-))

Terug naar “Echtscheiding”