Mijn zoontje wil niet meer naar zijn papa.

Babs82
Topic Starter

Mijn zoontje wil niet meer naar zijn papa.

#1 , 17 sep 2012 14:12

De papa van mijn zoontje (6jaar) en ik zijn ondertussen ongeveer 4 jaar gescheiden. De regeling die in onze EOT staat wat onze zoon, xander, betreft is om de twee weken 1 weekend naar zijn papa (dit van 10u zaterdag tot 18u zondag). Voor de vakantie wou hij maar 1 week in de grote vakantie. Dit was allemaal goed en wel, tot hij opnieuw papa werd dit jaar. Hij vroeg voor alle vakanties op te splitsen. Aangezien Xander al zo weinig de kans krijgt ben ik hiermee ingestemd (enkel mondeling). Xander is ondertussen al 1x 1 week en 2 x 2weken bij zijn papa geweest. Sinds vorig weekend wil Xander niet meer naar zijn papa. Hij begint gewoon hysterisch te doen en wil er echt niet blijven. Het was zelf zo erg dat mijn Ex zondag aan mij vroeg om hem vroeger mee te nemen naar huis. Ik ben hier niet op ingegaan om de reden dat we toch een kind van 6 niet gaan laten beslissen? ok hij doet ambetant, maar als we dat één keer gaan toelaten... Toen hij xander de zondag 's avonds terug naar huis bracht kreeg ik te horen. "we hebben een verschrikkelijk weekend achter de rug met xander en de baby voelt ook die stres. je ziet maar hoe hij binnen twee weken is, anders moet hij niet komen." Ik heb hem gezegd, zal xander jou laten bellen vrijdag, dan kan je het hem zelf vragen. Nu hebben ze (mijn ex en zijn nieuwe vriendin) blijkbaar al aan xander verteld dat hij mag kiezen of hij komt of niet! Na één weeekend moeilijk doen! Xander natuurlijk ongelooflijk goed gezind, "en ik moet niet meer naar papa, en nu kan ik altijd in mijn eigen bedje slapen...." Kan ik wettelijk Xander bij mij houden?? Hoe moet ik dit aanpakken? ook naar de toekomst toe. Ik wil xander niet tegen zijn zin naar daar laten gaan, maar is hij maar 6 jaar. Het is tenslotte zijn papa, maar wil mijn kind hier wel in helpen. Hij kan daar zelf toch nog niet in beslissen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 sep 2012 14:27

Dat kunt u niet...opletten dus.
Wat staat in het vonnis inzake ophalen en brengen.
Wordt er alimentatie betaald? Deze kan als ex niet wil eveneens in vraag gesteld worden...(aangepast dus)
Als zoon niet gaat dan doet u een melding bij de politie dat vader zich niet houdt aan het vonnis ( kind niet ophalen) dat is een melding geen PV maar gezien geregistreerd wel belangrijk.
Politie kan zelf zien dat zoontje niet opgehaald is gezien hij bij de melding erbij is.
Wel rekening houden met academisch kwartiertje.
Blijkbaar wordt de regeling in vakantie ook al niet gerespecteerd ....daar toch ook niet van afstappen ...

Maar Wat is de reden van gedrag zoon. Vermoedelijk de baby en de aandacht die de baby krijgt en hij niet.
Hebt u er al met uw ex over gepraat.
Bestaat de kans dat u samen met vb een familie bemiddelaar eens aan tafel gaan zitten ( of een ander vertrouwenspersoon)..
Persoonlijk zou ik dat eerst proberen.

Babs82
Topic Starter

#3 , 17 sep 2012 14:44

Bedankt voor u snelle reactie.
Ik breng mijn zoontje zaterdag ochtend en hij brengt hem terug naar huis. Hoe moet ik dit dan aangeven bij de politie? gewoon zeggen dat de papa hem niet wil? Laat de politie dit dan weten aan mijn ex? kwestie van geen kwaad bloed te zetten en het verwijt te krijgen dat ik naar de politie ben gegaan. Mss wil hij da xander wel kost wat kost en moet ik xander daar hysterisch achterlaten.
Ik heb idd al gesproken met mijn ex over het waarom mijn zoontje niet wil gaan, we hebben zelf al samen met Xander gesproken. Het enige wat er uit Xander zelf komt is "mijn kamer is te donker (is helemaal donkergrijs geschilderd van muur tot plafond) en ze horen mij nooit als ik roep als ik in mijn bed ligt. Heb hem dus gezegd, waar zet je geen babyfoon voor xander?. Iedereen (mijn ex, zijn vriendin en de baby) slapen beneden en xander slaapt als enige boven. Hij geeft hier geen gehoor aan. Zelf niet voor de kamer in leuke kleurtjes te schilderen. Over dat het mss aan de komst van de baby ligt en dat xander zijn plaats wat kwijt is binnen hun gezin wil hij ook niet horen. Want hij geeft xander naar eigen zeggen genoeg aandacht. Xander zou normaal nu in november een week naar de papa gaan, dit staat niet in de EOT, dus denk dat deze al niet zal doorgaan. Kan het in mijn nadeel spelen dat mijn zoon meer naar zijn papa gaat dan dat er in de EOT vermeld staat? Ben ik uiteindellijk niet enkel verplicht wat daar staat?
Als mijn ex echt wil dat xander zelf al mag beslissen moet ik dan mijn EOT laten aanpassen? Moet dan de allimentatie ook naar omhoog of juist niet?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 sep 2012 15:52

Een kind van 6 jaar KAN NIET zelf beslissen.
Rechtbank zal dat trouwens niet aanvaarden.
Dat zoon meer gaat dan in EOT is geen probleem .... in welke mate zou uw ex dit kunnen aanrekenen.
In principe heeft iedere ouder recht op co-verblijfsrecht dus de helft van de tijd bij uw ex.
Als u kind moet brengen dan doet u dat (als het zo voorzien is in EOT. En u moet ALLES maar dan ook alles in het werk stellen dat uw zoon blijft.

Turaki

#5 , 17 sep 2012 16:17

En steeds: weigert de papa uw zoon op te halen of binnen te laten, melding doen bij de politie en meldingsnr noteren. Zoals hierboven reeds aangehaald, geen PV want niet strafbaar, maar belangrijk om dit te registreren.

Terug naar “Echtscheiding”