Kind erkennen

keymi
Topic Starter

Kind erkennen

#1 , 17 sep 2012 19:21

Kan ik een erkenning en omgansregeling aanvragen zonder tussenkomst van een advocaat?ik kom niet in aanmerking voor een pro deo advocaat aangezien men uitkering te hoog is..maar zit voorlopig met teveel kosten.
men ex en ik zijn nooit getrouwd of samenwonend ,men dochter is 3 jaar heb haar nooit mogen erkennen maar heb haar zo goed als elke dag gezien heb een goede band met haar..
met men ex is het sinds weken niet meer goed tot ruzies omdat ik maar blijf aandringen om men dochter te erkennen,tijdens die 3 jaar ook maar kwam altijd op ruzies ze wilt gewoon niet dat ik men dochter erken..het is nu zo ver gekomen dat ik haar niet mag zien ze geeft me geen rechten..ik ben al bij vredegerecht geweest en jeugdrechtbank maar ze kunnen of willen niets opstarte of aanvrage ..wat kan ik het beste doen?

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 17 sep 2012 20:20

Heeft u bezit van staat (altijd als vader gedragen tenopzichte van uw dochter)?

keymi
Topic Starter

#3 , 17 sep 2012 20:33

dank je voor je reactie Turaki

ik altijd voor men dochter gezorgd,zoals een vader moet zijn..mijn dochter ziet me graag..van bij tziekenhuis geboorte tot sinds enkele weken elk weekend ginge we ergens naartoe samen met haar en men ex..ze is men bloed geen twijfel mogelijk maar geen bewijs van alleen dat ze op me lijkt..ik weet niet of ik je een juiste antwoord geef?

alvast bedankt

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 sep 2012 21:57

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=w ... -gZhdiEDmg" onclick="window.open(this.href);return false;
en ook
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=w ... bnY6K0weIQ" onclick="window.open(this.href);return false;

keymi
Topic Starter

#5 , 17 sep 2012 22:31

dank je Franciscus,

,ik was dit eigenlijk al enkele dage te weten gekomen, had ik het geweten dan had ik men dochter tijdens t'zwangerschap erkent dan hoefde ik geen toestemming van de moeder..te laat nu, dochter is 3jaar en enkele maanden.krijg geen toestemming van haar ze weigert het, men vraag was eigenlijk hoe kan ik op men eigen een erkening en omgansrecht aanvrage zonder advocaat omdat ik het dringend vind en niet kan wachte tot ik een advocaat kan betalen..welk procedure moet ik opvolge welk info of documenten moet ik bezorge vredegerecht,jeugdrechtbank?waarom werd het daar geweigerd om me zonder advocaat verder te helpen?

Turaki

#6 , 17 sep 2012 23:24

Dan zou ik via gerechtelijke weg een onderzoek naar vaderschap vorderen. Omgangsrecht kan u ook los van het vaderschap eisen, daar u een bewijsbare band met het kind heeft.

keymi
Topic Starter

#7 , 18 sep 2012 10:10

dus er is geen weg zonder advocaat?

Franciscus

#8 , 18 sep 2012 10:15

Jawel maar dan moet u alles zelf doen.
Aan het kind wordt van rechtswege een advocaat toegewezen.
Erkenning .... net zoals voor adoptie is dat een procedure die doorlopen moet worden.

keymi
Topic Starter

#9 , 18 sep 2012 10:22

met wat moet ik eerst starte?

Turaki

#10 , 18 sep 2012 11:28

Omgangsrecht op korte tijd in orde trachten te maken, zodat uw relatie met uw dochter tenminste goed blijft.

scorpioen

#11 , 18 sep 2012 11:41

In theorie is het mogelijk dit alles te doen zonder advocaat.

Zoals ik ook in theorie mijn auto kan proberen te maken als deze stuk is. Maar ik ken niets van autotechniek en doe dan beroep op een garagist.

Het zal voor u zeer moeilijk, zoniet praktisch onmogelijk zijn, om deze procedure(s) te voeren zonder advocaat.

keymi
Topic Starter

#12 , 18 sep 2012 11:54

en toch ben ik er kwaad om dat ze bij de jeugd en vrederechtbank weigeren om iets te doen of teminste mij een verzoekschrift laten invullen ofzo zal dan maar moete spare zit niets op

jullie zijn heel vriendelijk bedankt om antwoorde te geve

dank u allemaal

j.demoor

#13 , 19 sep 2012 08:23

“Art.319.Wanneer het vaderschap niet vaststaat krachtens de artikelen 315 of 317, kan de vader het kind erkennen onder de bij artikel 329bis bepaalde voorwaarden.Art.322.Wanneer het vaderschap niet vaststaat krachtens de artikelen 315 of 317, noch op grond van een erkenning, kan het bij vonnis worden vastgesteld onder de bij artikel 332quinquies bepaalde voorwaarden...Art.329bis...§ 2. Indien het kind minderjarig en niet ontvoogd is, is de erkenning alleen ontvankelijk mits de ouder ten aanzien van wie de afstamming vaststaat...vooraf daarin toestemt...Bij gebreke van die toestemmingen dagvaardt degene die het kind wil erkennen de personen wier toestemming vereist is voor de *rechtbank.”(Burgerlijk Wetboek).

*'de rechtbank' = de rechtbank van eerste aanleg van de plaats waar het kind woont
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

keymi
Topic Starter

#14 , 19 sep 2012 16:22

dank je wel j.demoor,

heb vrijdag een afspraak met t'justitiehuis gratis advies van een advocaat,zo geraakt via rechtbank eerste aanleg hebbe me het advies gegeven om eerst langs daar te gaan al gebeld en een afspraak gekregen..

dank je wel allemaal was anders ni zo ver geraakt :)

Franciscus

#15 , 19 sep 2012 17:01

Het is niet aan de vrederechter of de vrederechtbank??? u bedoelt de griffie dat ze uw verzoekschriften gaan opstellen.
Het is niet hun taak trouwens ze zouden daarna van partijdigheid kunnen beschuldigd worden.
U kan via bureau gerechtelijke bijstand vragen of u recht hebt op een pro-deo advocaat.
Sorry, had niet door dat dat ook een probleem was (overgelezen)
http://www.belgium.be/nl/justitie/slach ... nd/kosten/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advocaat.be/page.aspx?genericid=75" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Echtscheiding”