Scheiden met iemand vanuit het buitenland

tweaker
Topic Starter

Scheiden met iemand vanuit het buitenland

#1 , 17 sep 2012 11:51

Beste Experten,

Ik denk serieus na om van mijn vrouw te scheiden, wegens enorm grote cultuurverschillen over geld.
Mijn vrouw is buitenlandse, maar heeft intussen wel de Belgische nationaliteit. We zijn in het buitenland getrouwd
maar hier is alles gelegaliseerd in het gemeentehuis (met trouwboekje).

We hebben beide een job, maar ik betaal alle rekeningen waarvoor zij een maandelijkse bijdrage leverd. Helaas is deze bijdrage zeker niet voldoende. Onze belastingen worden samen ingediend, maar ze heeft ondertussen op haar werk (interim) haar belastingspercentage drastisch laten zakken. Volgend jaar zit ik dan natuurlijk wel met de problemen (gaat van mijn rekening), terwijl ze constant dreigt met de maandelijkste betalingen stop te zetten.

De situatie is ondraagbaar geworden mede door het grote cultuurverschil -> man moet betalen en de vrouw onderhouden ! Elke dag zijn er wel woordenwisselingen over geld, zelf heb ik geen budget over terwijl ze zelf
elke week nieuwe kleding koopt.

Goed nu mijn vraag:

Hoe kan een echtscheiding geregeld worden, want mijn vrouw weigerd papieren in België te ondertekenen.
Wanneer ze terug naar haar land keert is de kans groot dat ze er blijft. Voor mij geen probleem maar hoe moet
ik dit dan aangeven en op welke moment ? Want mijn vrouw staat nog wel ter mijner laste ingeschreven.
Moeten de goederen dan nog steeds verdeeld worden als ze zelf het land verlaat ?

Graag raad om dit huwelijk zonder vechtscheiding te laten beeindigen Mijn dank is groot voor jullie raad.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 sep 2012 12:02

Als u wil scheiden en uw vrouw gaat niet akkoord met een echtscheiding is de enige oplossing een echtscheiding op grond van duurzame ontwrichting. U raadpleegt hiervoor best een advocaat.

Als uw vrouw het land verlaat verandert dat niets aan de verdeling van de goederen.

Scorpio

#3 , 27 sep 2012 13:41

Ik veronderstel dat er in België ook zoiets is als "abandon de domicile conjugale", verlaten van de echtelijke woonst. Als ze vertrekt terwijl jullie nog getrouwd zijn, en er geen uitspraak is over gescheiden woonst, gewoon naar de politie gaan en aangifte doen. Verder zal je inderdaad een advokaat nodig hebben om te scheiden. De tijd dat iemand echtscheiding kan weigeren is al lang voorbij. Het feit dat jullie echtelijke woonst in België is, betekend dat de aanvraag tot echtscheiding hier moet gebeuren. Wel even nadenken onder welk stelsel jullie getrouwd zijn. Het wettelijk huwelijk stelsel in een ander land is niet hetzelfde als in België. En dat is echter wat geldig is. Het doet er niet toe dat je nu in een ander land woont... Ik spreek van ervaring.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”