verkoop oudelijke woning

nicky1818
Topic Starter

verkoop oudelijke woning

#1 , 01 okt 2012 12:10

Hoi,

Mijn ouders zijn momenteel aan het scheiden. Wat er met de woning gaat gebeuren is nog niet duidelijk, toch had ik hier al graag wat info over ingewonnen.
Mijn moeder wil eigenlijk niet dat mijn vader in het huis blijft wonen, kan zij dit tegenhouden?
We hebben er ook al over gepraat dat ik het eventueel samen met mij moeder zou kopen, is dit een mogelijkheid? Kan hij dit tegenhouden? Als ik samen met mijn moeder mijn vader uitkoop hebben wij dan voorrang voor dat ander mensen het kunnen kopen?

Alvast bedankt voor de info!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nicky1818
Topic Starter

#2 , 02 okt 2012 04:53

dringend reactie nodig aub iemand?

Kingfisher

#3 , 02 okt 2012 12:23

>Mijn moeder wil eigenlijk niet dat mijn vader in het huis blijft wonen, kan zij dit tegenhouden?
Ja, door het huis te kopen. In eerste instantie moeten de eigenaars overeen komen, ze kunnen het vrij goedkoop aan elkaar verkopen. Maar als er geen akkoord is, dan wordt het huis openbaar verkocht. Diegene die het meeste biedt, krijgt het huis.
>We hebben er ook al over gepraat dat ik het eventueel samen met mij moeder zou kopen, is dit een mogelijkheid?
Ja, via akkoord met uw vader, of anders op de openbare verkoop.
> Kan hij dit tegenhouden?
Nee, zie hierboven
>Als ik samen met mijn moeder mijn vader uitkoop hebben wij dan voorrang voor dat ander mensen het kunnen kopen?
Neen, indien er een openbare verkoop is, wordt er verkocht aan de hoogste bieder.

Reclame

j.demoor

#4 , 03 okt 2012 08:10

“Art.815. Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven;en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd...”(B.W.).

Zodra uw ouders gescheiden zijn behoort hun huis tot de onverdeeldheid(Art.577-2 Burgerlijk Wetboek) die hun huwelijksvermogen vervangt.

Elk van beide ouders kan dus gerechtelijke verdeling vorderen overeenkomstig art.1186 e.v. Gerechtelijk Wetboek indien de verdeling niet minnelijk kan gebeuren.
“Art.1193.De verkoop van de onroerende goederen geschiedt in alle voormelde gevallen op de wijze die gebruikelijk is inzake gewone openbare verkoping van onroerende goederen, behoudens het bepaalde in de artikelen 1193bis en 1193 ter.”(Gerechtelijk Wetboek).
Voornoemde bepalingen omvatten geen recht van voorkoop.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”