onderhoudsgeld verlagen

Mievdm
Topic Starter

onderhoudsgeld verlagen

#1 , 05 okt 2012 10:37

Ik heb een vraagje over de mogelijkheid tot verlagen onderhoudsgeld.

Mijn partner heeft uit een vorige relatie 4 kinderen. In de notariele akte staat dat hij een per kind een vast bedrag dient te betalen + de helft van alle kosten betreffende school ed. als ook de helft van sport en hobby's mits overleg en voorlegging van rekeningen.

Met de kosten van school en schoolaktiviteiten geen probleem. De mama kiest er echter voor om ze alle 4 een dure sport te laten doen zonder dit met mijn partner te overleggen. Elke maand eist ze wel de helft van de gemaakte kosten. Ik ga ervan uit dat dit niet zomaar kan aangezien er geen overleg gepleegd word. Weet iemand hoe dit juist zit?
Ook gaan ze naar de jeugdbeweging omdat de mama dit zo beslist heeft , wederom zonder overleg. De mama verwacht wel dat mijn partner de helft van het lidgeld betaalt alsook de helft van de kampen. Kan dit zomaar?

Mijn partner heeft maar een heel gewoon inkomen, de mama werkt halftijds. Als ik alles optel kom ik zomaar even aan sport en jeugdbeweging alleen aan meer dan 2500euro per jaar. Kan de mama zomaar verwachten dat mijn partner mee opdraait voor al die kosten zonder dat hem ooit iets gevraagd is?

Verder werd het vaste maandbedrag vastgelegd toen mijn partner zijn loon nog berekend werd met 4 kinderen ten laste en ging hij ervan uit dat dit wel zou lukken. (niet zo slim natuurlijk maar op die moment was hij emotioneel een wrak door de scheiding en heeft hij hier niet verder bij stilgestaan) Natuurlijk is zijn loon zonder iemand ten laste een pak lager en word het heel moeilijk voor hem om dit te blijven betalen. Kan hij een aanvraag doen tot vermindering van het te betalen onderhoudsgeld? Of word er geen rekening gehouden met de hoogte van zijn loon?

alvast bedankt voor de reacties!
groetjes
Mie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 05 okt 2012 10:55

heel eenvoudig:
boven dit vonnis moet de moeder ook de wet op co-ouderschap respecteren; dit wil dus zeggen dat over sporten en hobby's toch eerst gezamelijk overleg moet gebeuren.
De moeder mag dus niet zomaar facturen voorleggen die betaald moeten worden.
Om te beginnen zullen beide ouders samen moeten bekijken welke hobby's de kinderen allemaal zullen doen.
Elk kind bij de Jeugdbeweging met een kamp jaarlijks: dat zijn vaak democratische prijzen: dus dat kan samen betaald worden.
Dan de dure sporten: zijn er andere - minder dure - sportmogelijkheden in de buurt?
Dan kan de vader aan de moeder laten weten dat hij de helft wil betalen van de democratischer geprijsde sporten. als ze dan zelf toch de duurste sportclub wil kkiezen dat ze dan maar die meerkost zelf ophoedt;
Met dit voorstel doe je niets fout en zal de moeder ook een beetje economischer gaan nadenken.
Vergeet niet dat ze een lidkaart van de Jonge en Grote gezinnen kan hebben (of al heeft) waarmee ze serieuze kortingen kan krijgen bij verschillende aangesloten sportclubs voor de kinderen.
Dat je partner duidelijk aan de moeder laat weten dat per wet overleg vooraf VERPLICHT is.
en eenpersoonlijke reflexie: ik ken geen gezinnen met 4 kinderen met slechts 1en 1/2 loon waar àlle kinderen een dure sport beoefenen.
Daar overlegt en denkt men vooraf na over de uitgaves mbt vrijetijd;
en dat moet ook bij gescheiden gezinnen.

Mievdm
Topic Starter

#3 , 05 okt 2012 11:02

Bedankt voor uw antwoord.

Zoals ik al dacht moet er steeds overleg gepleegd worden wat in deze situatie dus nooit gebeurd. Als mijn partner het geld had mochten de kids het allemaal doen , maar dat is voor ons financieel onhaalbaar. Mijn partner wil dan ook opteren voor goedkopere sporten, mogelijkheden genoeg in de buurt maar daar wil de mama niet van weten. Hoe pakken we dit aan?

Weet u toevallig ook of er een mogelijkheid bestaat voor vermindering van de vaste bedragen onderhoudsgeld rekening houdend met zijn inkomen?

Reclame

eylis

#4 , 05 okt 2012 16:15

als de mama niet wil weten van goedkopere sportfaciliteiten is er dus geen onvereesntemming; Dan kan de vader voorstellen de helft van de kostprijs van de goedkopere sport aan te bieden en dan kan de moeder er voor kiezen of die goedkopere sportfaciliteiten te plannen of de duurdere, maar dan zelf de meerkost te dragen.
Zet die alternatieve voorstellen formeel ook op mail, met de vraag dat ze haar antwoord ook via mail geeft (om het vlotte verloop van een goed co-ouderschap zonder misverstanden te garanderen) zodat ze later juridisch geen poot heeft om aan te klagen dat de vader weigert de "vrijetijds"kosten te delen.

vermindering vast onderhoudsgeld, zou ik niet aan beginnen, je weet vooraf niet of het lukt en een zaak aanvatten kost waarschijnlijk evenveel geld als je zou uitsparen met de vermindering.

Terug naar “Echtscheiding”