#3 , 19 okt 2012 09:48
Willebroek,
U kan dat eisen, of de rechter daar op in zal gaan, is een andere zaak. Die zal vele dingen tov elkaar afwegen.
Wat in uw voordeel kan spelen, is dat uw ex zomaar, zonder overleg, verhuisd is. Zo ver weg dat ze de uitvoering van co-ouderschap in weze onmogelijk maakt of toch sterk bemoeilijkt. Sommige rechters straffen dit af. Sommige niet. Dit is in ieder geval een sterk argument.
Een tweede ding dat in uw voordeel kan spelen, is dat uw ex constant heeft tegengewerkt. Eerst door een erkenning te weigeren, daarna door omgangsrecht te weigeren, nu weer door te verhuizen. Opnieuw: Sommige rechters straffen dit af. Sommige niet.
(Beide argumenten heeft mijn man trouwens ook kunnen gebruiken in de zaak tegen zijn ex. Het eerste werd aangebracht door onze advocaat, waarop de mama zei dat haar woonplaats haar zaak was en de rechter zei dat de papa niet gestraft kon worden owv de verhuizing van mevrouw. Het tweede door de rechter zélf, die er abolsuut niet mee kon lachen dat de mama het kind van zijn vader weg wou houden en zelfs in de rechtszaal zélf nog tegen de rechter zei dat hij zijn kind niet zou zien)
Wat in uw nadeel kan spelen:
- de leeftijd van het kindje. Ookal zijn er al zaken waarbij bi-locatie op zeer jonge leeftijd wordt toegekend, de gangbare leeftijd is 3 jaar. Dit argument lost zichzelf mettertijd op.
- het feit dat u uw kindje niet zo goed kent. Dat neem ik aan, aangezien uw ex zich verzette tegen omgang en ik er dus van uitga dat er een tijd geen of heel weinig omgang geweest is. Zij kan dus aanhalen dat de band tussen jullie niet goed genoeg is om over te gaan tot bi-locatie. Dat argument lost zichzelf mettertijd ook op. Een hint om dit argument onmiddellijk te omzeilen: Vraag misschien een opbouwende regeling. Ik neem aan dat er nu een weekend regeling is? 2/14? Dan kan je opbouwen naar 4/14 en dan 7/14. Op die manier verloopt de overgang voor het kindje ook geleidelijk en laat u uw goede wil zien.
In verband met de school. Vroeger werd er door rechters nog al eens een school in het midden uitgesproken, maar dat is minder en minder het geval wegens het sociale aspect. Of dat nu al dan niet klopt, laat ik in het midden, maar feit is dus wel dat de kans reeël is dat het een school in een van de twee woonplaatsen gaat worden. In de welke? Geen idee. Zie bovenstaande argumenten pro-papa en pro-mama. Maar als ik zou moeten gokken, denk ik eerder aan de woonplaats van de mama. Zéker als er niet direct bi-locatie zal zijn. Just my two cents.