Verplichte wijziging domicilie kind

Frits44
Topic Starter

Verplichte wijziging domicilie kind

#1 , 26 okt 2012 08:23

Zoon (18j) is gedomicilieerd bij moeder in een regeling van co-ouderschap. Gezien de vertroebelde relatie tussen beiden wil moeder dat de zoon zijn domicilie wijzigt. In de EOT staat duidelijk dat hij zijn domicilie bij de moeder heeft. De zoon verblijft in de week op kot maar kan daar geen domicilie nemen volgens het contract.
Als hij zijn domicilie bij mij zet, wat zijn dan de fiscale implicaties? Momenteel kan ik onderhoudsgeld in mindering brengen op de belastingbrief. Komt hij dan automatisch fiscaal ten laste van mij ? Ik denk dat dit dan, voor mij, fiscaal ongunstiger is en wil liever het systeem van onderhoudsgeld aftrekken behouden.

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 26 okt 2012 11:02

De zoon is natuurlijk meerderjarig: dus kan hij zijn domcilie kiezen waar hij wil (de verblijfsco-ouderschap is dus niet meer van kracht: enkel de onderhoudsplicht tot zijn studies zijn afgerond)
Maar even deze bedenking:
Zoon is op kot: hij is dus zelden "thuis" bij zijn moeder. Er zijn spanningen tussen hen beiden: dus een oplossing zou dus even "time-out" kunnen zijn.
Waarom bespreek je niet met de moeder dat voor een bepaalde tijd de weekends jullie zoon naar jou thuis komt? In feite speelt de plaats van domicilie geen rol in het oplossen van het conflict.
Als de zoon geen problemen heeft op het vlak van drugs, foute vrienden die thuiskomen, geldverduistering, agressie (meubels) etc... die hij "meeneemt" in de huishouding van de mama, is het dus niet nodig zijn domicilie te verplaatsen. Enkel de spanningen moeten even aangepakt worden.
Praat eens met de mama. En stel voor dat hij voor een tijdje bij jou logeert in de weekends tot de gemoederen bedaren.
Het omgooien van het systeem heeft inderdaad een aantal administratieve en juridische implicaties waar zowel de mama als jij rekening moeten mee houden. (belastingen, kinderbijslag, studietoelagen etc...)Het gaat nogal wat administratie veroorzaken.
Ik zou voorstellen de domicilieswitch even uit te stellen.

defoo

#3 , 26 okt 2012 11:05

U kunt niet uw zoon fiscaal ten laste nemen en onderhoudsgeld voor hem aftrekken.
Zelfs als u hem niet fiscaal ten laste zou nemen, kunt u het onderhoudsgeld voor hem niet aftrekken aangezien hij dan bij u woont .
Of uw ex hem dan wel nog fiscaal ten laste kan nemen, weet ik niet.
Meer info over de voorwaarden voor aftrek vindt u op : http://www.belgopocket.be/nl/content/al ... iscaliteit" onclick="window.open(this.href);return false;.
U kunt u vraag ook telefonisch en anoniem aan de fscus stellen op de website http://minfin.fgov.be/portail2/nl/conta ... centre.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
U dient zich ook vragen te stellen bij de kinderbijslag : de berekening van de kinderbijslag kan plots anders worden.
Indien uw zoon bij u intrekt, denk ik dat uw zoon kan vragen om zelf de kinderbijslag te ontvangen. Raadpleeg de website van de RKW en stel hun anders de vraag via http://www.rkw.be/nl/contact.php" onclick="window.open(this.href);return false;. Meestal antwoorden ze snel.

Waarom zou u nog onderhoudsgeld betalen aan de moeder indien uw zoon bij u woont ? Waarom zou de moeder nog de kinderbijslag ontvangen ?

Ik raad u wel aan om goed met uw ex en zoon te overleggen en uw zoon te wijzen op de implicaties van zijn beslissing.
Indien de situatie sterk verzuurd is, kunt u overwegen om uw EOT te laten wijzigen en de moeder onderhoudsbijdragen te laten betalen, enz..

Dit is mijn mening, u zult merken dat andere forumgangers een andere visie hebben. Nu nog wachten op reacties.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”