openen brieven na verlaten woonst

Patrick A
Topic Starter

openen brieven na verlaten woonst

#1 , 06 nov 2012 13:46

Tijdens mijn scheiding , ik was vertrokken heeft mijn ex nog verschillende brieven geopend die op mijn oud adres waren toegekomen?
kan dit of is dit een schending van het briefgeheim?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 06 nov 2012 13:56

Geen schending, briefgeheim geldt enkel voor postbodes.

Patrick A
Topic Starter

#3 , 06 nov 2012 14:05

ook als ze die later tegen me gebruikt, ze kopieert? er was geen akkoord dat zij mijn post mocht openen?

ik vond op het internet ook nog onderstaande artikel

Reclame

Patrick A
Topic Starter

#4 , 06 nov 2012 14:06

sorry was te snel met versturen

Ja, dat is inderdaad strafbaar. Het betreft hier een zogeheten grondrecht..is artikel 13 van de grondwet.

Art. 13 van de grondwet verbiedt nadrukkelijk het openen (en natuurlijk ook het lezen) van brieven door iemand voor wie de inhoud daarvan niet voor bestemd is.

Het artikel verbiedt impliceert dan dus ook het kopiëren van de inhoud van brieven.

VDG2

#5 , 06 nov 2012 21:21

Lees dit eens: http://www.elfri.be/het-gebruik-van-bri ... tscheiding" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 nov 2012 18:52

...ik was vertrokken ...was dat gezien er een vonnis voorlopige maatregelen vrederechter was en er een andere woonplaats mocht gekozen worden.
Was u al ergens anders ingeschreven?

lucgescheiden

#7 , 09 nov 2012 01:17

Uit uw verhaal meen ik te mogen opmaken dat u nog niet gescheiden was, en dat u vertrokken was.

Volgens mij, staat er in wet iets: dat een gehuwde op elk moment kan ontslaan worden van de door hem/haar opgenomen beheerstaken.
Met andere woorden, wanneer er brieven aankomen op het echtelijke adres, en ook al arriveren deze op uw naam, is het een recht
van de wettelijke partner om kennis te nemen van de inhoud.
Het zouden bijvoorbeeld evenzeer kunnen gaan om gemeenschappelijk rekeningen inzake de echtelijke woning, waar beide gehuwden aan dienen bij te dragen, en aldus ook dienen voorgelegd te worden.

Als de inhoud van de brieven verhelderend kunnen werken bij de rechtsgang; dan lijkt het me tevens, niet meer dan billijk dat deze mogen worden voorgelegd.

Wanneer het brieven betreffen die uw raadsman aan u richtte, dan wordt het plots iets totaal anders:
In dat geval dient de advocaat van de tegenpartij deze eerst voor te leggen aan zijn stafhouder, met het
verzoek om: deze te mogen voorleggen.
Wanneer de stafhouder zou besluiten dat de afzender met zijn brieven de
rechtsgang probeert te belemmeren, dan zal deze de deontologie van zijn beroepsgroep dienen te verdedigen.

Al blijkt dergelijke verdediging afhankelijk te zijn van; de 'reputatie' van de betrokken raadslieden...
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”