Deurwaarder: kan hij beslag leggen op mijn goederen/geld?

Archytas
Topic Starter

Deurwaarder: kan hij beslag leggen op mijn goederen/geld?

#1 , 14 jan 2013 20:03

Beste,

Mijn ouders zijn onlangs gescheiden. Mijn moeder is verhuisd naar een huurappartement. Ik pendel tussen het appartement van mijn moeder, het ouderlijk huis waar mijn vader nog woont en het appartement van mijn vriend. Mijn vader heeft aanzienlijke schulden en dreigt zijn auto kwijt te raken.

Ik ben nog steeds gedomicilieerd op adres van de ouderlijke woning (waar mijn vader woont). Ik vraag me echter af of de gerechtsdeurwaarder ook beslag mag leggen op mijn goederen (die er nog staan) en/of hij ook beslag mag leggen op mijn spaarrekening?

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 14 jan 2013 20:35

De onbeslagbare goederen (onbeslagbare meubels en inboedel)

Hierna volgt een uittreksel uit de wet (art. 1408 gerechtelijk wetboek) waarin de onbeslagbare goederen staan vermeld:

1° het nodige bed en beddengoed van de beslagene en van zijn gezin, de kleren en het linnengoed volstrekt noodzakelijk voor hun persoonlijk gebruik alsmede de meubelen nodig om deze op te bergen, een wasmachine en strijkijzer voor het onderhoud van het linnen, de toestellen die noodzakelijk zijn voor de verwarming van de gezinswoning, de tafel en de stoelen die voor de familie een gemeenschappelijke maaltijd mogelijk maken, alsook het vaatwerk en het huishoudgerei dat volstrekt noodzakelijk is voor het gezin, een meubel om het vaatwerk en het huishoudgerei op te bergen, een toestel om warme maaltijden te bereiden, een toestel om voedingsmiddelen te bewaren, één verlichtingstoestel per bewoonde kamer, de voorwerpen die noodzakelijk zijn voor de mindervalide gezinsleden, de voorwerpen die bestemd zijn om te worden gebruikt door de kinderen ten laste die onder hetzelfde dak wonen, de gezelschapsdieren, de voorwerpen en producten die noodzakelijk zijn voor de lichaamsverzorging en voor het onderhoud van de vertrekken, het gereedschap dat nodig is voor het onderhoud van de tuin, een en ander met uitsluiting van de luxemeubelen en luxeartikelen;

2° de boeken en overige voorwerpen, nodig voor de voortzetting van studies of voor de beroepsopleiding van de beslagene of van de kinderen te zijnen laste die onder hetzelfde dak wonen;

3° de goederen die de beslagene volstrekt nodig heeft voor zijn beroep, tot een waarde van (2.500 EUR) op het tijdstip van het beslag en naar keuze van de beslagene, behalve voor de betaling van de prijs van die goederen;

4° de voorwerpen die dienen voor de uitoefening van de eredienst;

5° de levensmiddelen en brandstof die de beslagene en zijn gezin voor een maand nodig hebben;
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Archytas1

#3 , 14 jan 2013 22:56

Maar ik heb het voornamelijk over mijn geld.

Kan een deurwaarder mijn geld afnemen als mijn vader te grote schulden heeft? En wat kan ik doen om te voorkomen dat
mijn geld veilig is...

gr

Reclame

Archytas1

#4 , 14 jan 2013 22:57

* ik bedoel: voorkomen dat mijn geld ONveilig is...

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jan 2013 23:32

Aan het geld dat op een rekening die op uw naam staat kan de deurwaarder niet aankomen voor een schuld van uw vader.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jan 2013 13:52

Tenminste als uw vader geen volmacht op de rekening heeft of mederekening -houder toch eens nagaan.

Terug naar “Echtscheiding”