Belastingsteruggave na scheiding.

moonlady
Topic Starter

Belastingsteruggave na scheiding.

#1 , 31 jan 2013 15:33

ik trok terug van belastingen van mijn ex-man tijdens het huwelijk met tweede man. tweede man verkrachtte mijn dochter. dus weer een echtscheiding. En dan trok tweede man weer terug van de belastingen omdat hij mijn kinderen ten laste kreeg omdat we getrouwd waren en hij gezinshoofd was. dus tweede man plukte mee de vruchten van terugtrekken belasting uit eerste huwelijk omdat ik toen met tweede man gehuwd was. en nadien plukte hij weer de vruchten omdat ik met drie kinderen ten laste en een huis in afleg geld terug trok van belasting. kan ik nu met de vereffening-verdeling echtscheiding met tweede man dan het geld niet recupereren dat ik teruggetrokken heb van periode voor huwelijk met eerste man; waarvan het geld gestort is tijdens tweede huwelijk. dat zijn toch eigenlijk inkomsten van voor het huwelijk. indien mijn werkgever meer loon zou afhouden zou je dit toch niet terugtrekken van de belasting?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 01 feb 2013 21:56

Het geld dat u na uw eerste huwelijk, vanuit uw eerste huwelijk terugkreeg vormt mijn inziens idd een deel van het gemeenschappelijke vermogen,
met name toebehorende tot uw deel uit deze procedure.

Alle latere teruggaven zouden gebeurd zijn na uw tweede huwelijk(?) Indien zo, zullen deze gevestigd zijn op jullie gezamelijk inkomen, en alszo toekomen aan uw tweede huwelijk. Onderlinge rechten en plichten binnen het huwelijk.

Indien u daar aanspraak wilt opmaken vanuit de misdaad van uw tweede ex, dan vrees ik dat:
dit in het vonnis dient te zijn opgenomen.
Eventueel zal u hiervoor een nieuw vonnis dienen te bekomen.
Handige documenten voor Personenrecht

j.demoor

#3 , 02 feb 2013 10:13

“Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldVORDERINGEN die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament...Art.1434.Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen...gelden die in dat vermogen zijn gevallen...alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten.”(Burgerlijk Wetboek).

‘ik trok terug van belastingen van mijn ex-man tijdens het huwelijk met tweede man.’

Ik leid hieruit af dat uw schuldVORDERING tegen de fiscus u reeds toebehoorde op de dag van uw tweede huwelijk,aldus behoorde tot uw EIGEN vermogen en derhalve terugvorderbaar is uit het te verdelen gemeenschappelijk vermogen van dat tweede huwelijk (tenzij bij huwelijkscontract anders bedongen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”