Uitvoerbaar bij voorraad

perla
Topic Starter

Uitvoerbaar bij voorraad

#1 , 01 feb 2013 09:14

Situatieschets: Mijn ex en ik zijn 3 jaar geleden uit elkaar gegaan. Er is 2 jaar geleden een zaak gestart tegen mijn ex-vrouw omdat ik bij de uit onverdeeldheid treding benadeeld ben.
Eind december heb ik voor de rechtbank van eerste aanleg gelijk gekregen. Ik heb nog recht op een aanzienlijk bedrag. Onderaan het vonnis staat te lezen "uitvoerbaar bij voorraad". Na effe gegoogeld te hebben, begrijp ik dit begrip enigszins. Mijn ex heeft reeds laten weten dat ze in hoger beroep gaat.
Als ik het dus goed begrijp, zal ze me dat bedrag moeten betalen maar kan ik er nog zelf niks mee doen, indachtig het feit dat ik in hoger beroep de zaak misschien toch nog verlies en ik in staat moet zijn haar het bedrag dan terug te betalen. Heb ik dat correct?
Ik heb dan nog een vraag wat het hoger beroep betreft. Wie draait hier op voor de kosten? Ik heb me laten vertellen dat degene die in hoger beroep gaat, alles zelf moet bekostigen.
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pebbles

#2 , 01 feb 2013 12:18

Hallo,bij mij totaal andere kwestie,maar gaat ook over hoger beroep en eventuele terugvordering van alimentatie.
Kinderen wonen volledig bij mij,zijn volledig ten laste van mij,en ik krijg,vonnis van de rechtbank,alimentatie voor hen.Nu is mijn ex in beroep gegaan,en heb ik ook zoiets van,het zou kunnen dat alles gewoon blijft zoals het nu is,het zou kunnen dat ik teveel krijg,en dus moet terugbetalen,en het zou kunnen dat ik nog meer krijg -).Feit is,dat ik toch een "potje" achter de hand wil houden,want het in beroep gaan,werkt blijkbaar heel traag,beroep is van augustus 2012 en de uitspraak zal pas voor ergens in 2014 zijn,als ik dan al die maanden een stuk moet terugbetalen,is dat al een hele pak geld.

Wat betreft de kosten voor het hoger beroep,daar kan ik niet op antwoorden.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 feb 2013 16:47

uitvoerbaar bij voorraad: u kan, als u dat wil en op eigen risico, uitvoering van het vonnis eisen, ook al gaat de tegenpartij in beroep. Als u dit doet, en het vonnis wordt in hoger beroep hervormd, moet u alle schade die de tegenpartij geleden heeft vergoeden. U bent dus niet verplicht uitvoering van het vonnis te eisen.

De rechtbank kan de mogelijkheid van kantonnement hebben uitgesloten. Als dit niet het geval is kan de tegenpartij de bedragen die zij moet betalen op een geblokkeerde rekening storten, zodat u er niet over kan beschikken.

De rechter in hoger beroep zal oordelen wie de verliezende partij is en wie de gerechtskosten moet dragen.

Reclame

lucgescheiden

#4 , 01 feb 2013 21:23

Kortom het is een zeer onduidelijke bedoening. Wanneer men u dagvaardigd voor het Hof van beroep, dan
gaat de rechtbank de eisen van de tegenpartij onderzoeken, in dat geval kunt u niet anders dan uzelf te verdedigen.

Wanneer één van uw argumenten ter verdediging, door de rechtbank, niet wordt aanvaard, dan hebben rechters de vrije hand om
alsnog te oordelen dat u evenzeer verliezende partij bent, en aldus de helft van de gerechtskosten zal moeten dragen.

Idem dito voor het geval u naar het Hof van Beroep werd gedwongen door het betekenen van een eerder vonnis, dat
een tegenpartij eerder behaalde.

Het feit dat een tegenpartij reeds vijf jaren eisen aanhoudt, die eindelijk door de rechtbank worden tegengesproken, doch
waardoor u reeds jaren in een onzekere gijzeling werd gehouden, dat telt allemaal niet mee...
Handige documenten voor Personenrecht

perla
Topic Starter

#5 , 04 feb 2013 12:58

Oké thanks voor de uitleg. 'T zal alleszins nog niet voor morgen zijn. :-(

Terug naar “Echtscheiding”