scheiden met scheiden van goederen.

stilleziel
Topic Starter

scheiden met scheiden van goederen.

#1 , 05 feb 2013 23:52

ben sinds kort geconfronteerd met mogelijke scheiding.
even wat verdere uitleg:
wij zijn dus homokoppel getrouwd in België in augustus 2009 waar we toen woonden.we zijn in België getrouwd met volledige scheiding van goederen.
in juli 2011 zijn we standvastig verhuisd naar Frankrijk daar mijn partner daar een huis gekocht heeft.
hij heeft dit huis gekocht samen met zijn moeder daar ik op dat moment geen geld in de aankoop kon geven. dus in de koopakte staat enkel hij en zijn moeder.
Dit huis was in de tijd van aankoop een ruïne en ik heb daar heeeeel veeeeel werken uitgevoerd zodat het nu meer dan comforttabel wonen is.het is bijna 2 jaar dat we hier wonen en ik heb hier in totaal 8 maanden buitenhuis gaan werken als loontrekkende waarvan al mijn verdiende centen in de renovatie van het huis gegaan zijn en ook het geld dat we nog op onze spaarboek staan hadden.
ik heb hier ontelbare uren in gewerkt + al mijn centen van de tijd dat ik ging gaan werken hier in Frankrijk (ongeveer 15.000euro)

nu werd ik plots geconfronteerd met een scheiding van mijn partner en die beweerd dat ik nergens recht op heb daar er niks op mijn naam staat buiten enkele facturen van het aankopen van materialen.

ik wil dus niet meer werken in het huis van iemand anders wat ik redelijk normaal vind....
waar heb ik recht op bij een scheiding ?
alvast bedankt voor lezen en antwoorden van deze post.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 07 feb 2013 09:05

“Art.48 § 1. Onder voorbehoud van de artikelen 49 tot 54, worden de gevolgen van het huwelijk beheerst :1° door het recht van de Staat op wiens grondgebied beide echtgenoten hun gewone verblijfplaats hebben op het tijdstip dat die gevolgen worden ingeroepen of...§ 2. Het in § 1 aangewezen recht bepaalt met name :...2° de bijdrage van de echtgenoten in de lasten van het huwelijk;3° de ontvangst van inkomsten door elke echtgenoot en de besteding ervan...§ 3. In afwijking van de §§ 1 en 2, wordt de uitoefening door een echtgenoot van de rechten betreffende het onroerend goed dat het gezin tot hoofdverblijf dient of inzake de roerende goederen die zich daarin bevinden, geregeld door het recht van de Staat op wiens grondgebied het onroerend goed is gelegen.”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht.).

‘in juli 2011 zijn we standvastig verhuisd naar Frankrijk daar mijn partner daar een huis gekocht heeft’

Beide feiten houden in dat in dit geval het Franse recht van toepassing is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”