Ik heb, als onthaalmama, opnieuw een spijtig voorval meegemaakt. Reeds de 2e keer dit jaar.
Ik vang een kindje op na school van roemeense ouders. Beiden gaan werken. Zijn gehuwd in Roemenië, en het zoontje is ook geboren in Roemenië en heeft zodoende de Roemeense nationaliteit.
Vandaag komt de papa naar mij toe met de vraag of ik iets van zijn echtgenote heb gehoord. Blijkbaar is zij sedert gisteren verdwenen met het kind en heeft geen adres achtergelaten. Zij wil scheiden. Intussen heb ik de mama gehoord die mij vertelde dat zij verhuisd is, het zoontje heeft meegenomen en intussen heeft ingeschreven in een andere school. Ze heeft een advocaat ingeschakeld. Moeder wil de gegevens niet aan papa geven blijkbaar omdat hij heeft gedreigd het zoontje opnieuw mee te nemen naar Roemenië.
Ik ben nu eigenlijk benieuwd of de belgische wetgeving voor deze situatie iets heeft voorzien. Moeten zijn naar Roemenië terug voor afhandeling van de juridische en administratieve rompslomp ? Kan het zoontje beschermd worden om niet te moeten terugkeren naar Roemenië ? Wat zijn de mogelijkheden eigenlijk ? Ik ben daar wel wat nieuwsgierig naar.
En bijkomend nog een vraag. Mag een moeder/vader straffeloos en zonder achterlaten van verblijfsgegevens verhuizen en de kinderen meenemen en de school wijzigen ? Beide papa's zijn klacht gaan neerleggen bij de politie. Wat kunnen de gevolgen voor de moeder zijn ?