domiciliering toekomstige ex en uitkoopsom woning ?

corinaclaes
Topic Starter

domiciliering toekomstige ex en uitkoopsom woning ?

#1 , 06 mar 2013 17:55

Hallo,

Situatie :
14 jaren gehuwd met 3 kinderen en 'n gemeenschappelijke woning.
Kink in de kabel ... in eerste instantie nog met onderling akkoord uit mekaar.
Mijn toekomstige ex verhuist naar andere woning en is daar nu gedomicilieerd.
Eerste EOT is reeds ondertekend en binnenkort moeten we voor de 2de definitieve keer gaan tekenen.

Mijn vraagjes :
- wat indien mijn toekomstige ex besluit niet te komen opdagen op die 2de keer ?
Wat dan ? vervalt gewoon alles en dien ik via advocaat echtscheidingsprocedure op te starten ?
- ex dreigt er nu mee zich terug op ons adres te laten domicilieren ... kan hij dit zomaar zonder mijn toestemming ?
Hij is dan wel voor 50 % mede-eigenaar, maar dat wil volgens mij weinig zeggen hoop ik.
Zoniet kan je je ook laten domicilieren op een eigendoms/verhuur appartement zonder de toestemming van de huurders ?
- woning is nu tijdelijk in onverdeeldheid : echter ik wil mijn ex uitkopen.
Ik heb meerdere objectieve schatters laten komen en die komen uit op een voor mij aanvaardbare schatting.
Ex wil hier echter niet van weten en hij schat zelf de woning zomaar effe 100.000 euro meer waard.
Kwestie van zijn uitkoopsom hoger te doen uitkomen natuurlijk.
Zegt dat hij wel een bevriend makelaar vindt, die dat ook voor hem zo zal schatten.
Stel dat hij om te wringen, gewoon blijft weigeren te tekenen voor verkoop en een onrealistisch verkoopbedrag blijft aanhouden.
Wat nu : vrederechter ... die stelt onafhankelijk schatter aan ...
dan nog kan niemand mijn ex verplichten om dat uitkoopbedrag te aanvaarden toch ?
Wordt de woning dan openbaar verkocht en kunnen alle partijen openbaar bieden ?

Enfin ... een hele soep ... iemand antwoorden ?

Alvast bedankt, MVG Corina

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pebbles

#2 , 06 mar 2013 19:02

Hallo,

Wat betreft het uitkopen.Ik en mijn ex-man hebben ook een gezamelijke eigendom.Ik wil hem uitkopen,er is geen discussie over de prijs,er was een mondeling akkoord.Alleen,na enkele dagen trekt hij zijn staart in,en wil hij dat ik alle andere zaken waar ik recht op heb laat vallen,oa waardeverschil auto,zonnepanelen enz.Ik kan daar niet mee akkoord gaan,het enige van al zijn eisen is dat ik wel alle notariskosten wil betalen,ookal is dat volgens de "wet" ook voor beide partijen.

Mijn advocaat heeft dit ook laten weten aan de tegenpartij,maar ik wacht nog steeds op antwoord.Het zal nu waarschijnlijk via openbare verkoop gaan.Alle partijen kunnen bieden,alleen moet je dat wel de volle pot betalen,ookal bezit je 50%,in ons geval is de lening zelfs al afbetaald.Je krijgt dan na ......... tijd je helft terug.
En moet je ook 10% registratierechten betalen,en dus niet van het voordelig "tarief" genieten.

Groetjes,

duma

#3 , 07 mar 2013 10:46

Over domicilie: Neen, dat kan hij niet zomaar.
Laat aan je wijkagent weten dat er niemand mag ingeschreven worden.
Eigendom heeft niets te maken met je er 'mogen domciliiëren'. Een verhuurder mag zich ook niet domiciliëren in zijn eigendom die hij verhuurt. (Tenzij hij er ook woont uiteraard :))

Reclame

j.demoor

#4 , 08 mar 2013 12:49

“Art.1294bis.§ 1. Indien een van de partijen niet verschijnt tijdens de zitting waarin artikel 1294 voorziet of in de loop van de procedure meedeelt dat ze die niet wenst voort te zetten, kan de meest gerede partij om de toepassing van artikel 1255 verzoeken. In dit geval neemt de termijn van een jaar voor het bepalen van de zitting waarin artikel 1255, § 2, tweede lid, voorziet een aanvang op de dag van de in artikel 1289 bedoelde verschijning.”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

“Art.1288.Zij zijn ertoe gehouden hun overeenkomst omtrent de volgende punten bij geschrift vast te leggen: 1° de verblijfplaats van elk van beide echtgenoten gedurende de proeftijd...”(Ger.W.).
Uw echtgenoot kan die overeenkomst niet eenzijdig wijzigen.

“Art.1446.Wanneer het wettelijk stelsel eindigt door het overlijden van een der echtgenoten, kan de langstlevende, tegen opleg indien daartoe grond bestaat, zich bij voorrang doen toewijzen een van de onroerende goederen die tot gezinswoning dient, samen met het aldaar aanwezige huisraad, en het onroerend goed dat dient voor de uitoefening van zijn beroep, samen met de roerende zaken die aldaar aanwezig zijn voor beroepsdoeleinden.Art.1447.Wanneer het wettelijk stelsel eindigt door echtscheiding, scheiding van tafel en bed of scheiding van goederen, kan elk der echtgenoten in de loop van de vereffeningsprocedure aan de rechtbank te zijnen voordele toepassing van artikel 1446 vragen...De rechtbank beslist met inachtneming van de maatschappelijke en gezinsbelangen die erbij betrokken zijn en van de vergoedings- of vorderingsrechten van de andere echtgenoot. De rechtbank bepaalt de datum waarop de eventuele opleg opeisbaar wordt.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Bij ontbreken van zulke preferentiële toewijzing kan elke mede-eigenaar vereffening-verdeling desnoods gerechtelijk afdwingen krachtens : “Art.815. Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven;en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd...”(B.W.). Dit zal dan leiden tot openbare verkoop.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”