Extra kosten gemaakt met verbouwingen, nu uiteen?

johanb1977
Topic Starter

Extra kosten gemaakt met verbouwingen, nu uiteen?

#1 , 02 jan 2013 22:59

Ik heb een vraagje over de extra kosten die ik in het huis gestoken heb en wil terugvorderen.

Situatie:

Mijn ex en ik kopen een huis, ik doe de verbouwingen een aantal zaken wordt uit handen gegeven.
De verbouwingen kosten meer dan verwacht.
Van mijn rekening komt er in totaal 33K dat ik graag zou terugvorderen.
Van 10K kan ik aantonen vanwaar ze komen en waarvoor ze zijn gebruikt van die 23K kan ik niet aantonen vanwaar ze komen enkel dat ze op mijn spaarrekening zijn gestort door mijzelf, daarmee heb ik de verbouwingen voor een deel betaald, weliswaar in vele kleine bedragen zoals aankopen in gamma en brico, natuurlijk enkele grote aankopen ook.
Die 23K zijn een geschenk en een beetje aan de donkere kant.

Alles werd gestort op mijn persoonlijke spaarrekening en werd overgeschreven naar een zichtrekening van mij om de verbouwingen te doen aangezien deze rekening toch een slapende rek was.
Op welke manier kan ik dit het beste terugvorderen?
Moet ik alle rekeninguittreksels opvragen?
Moet dit worden aangevraagd op een rechtbank en hoeveel tijd heb ik na verkoop van de woning of staat er geen termijn op?

Hoe pak ik dit hetbeste aan?

Bedankt voor de info

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 03 jan 2013 17:35

Eén en ander kan pas worden teruggevorderd wanneer het ontegensprekelijk eigen vermogen betreft.
Normaliter krijgt u de kans bij de notaris om dit alles te bewijzen.
U kan hiertoe zelf de rekeninguitreksels opvragen of dit overlaten aan de dienstdoende notaris.
Normaliter wordt deze aangesteld door de rechtbank wanneer het echtscheidingsvonnis wordt uitgesproken.
Handige documenten voor Personenrecht

johanb1977
Topic Starter

#3 , 05 jan 2013 16:57

Schenkingen van de ouders wordt dan niet aanzien als ontegensprekelijk vermogen, ookal is dit op mijn eigen persoonlijke rekening gestort?
Wordt het geld dat ikzelf op de bank gestort heb op mijn spaarrekening maar waar ik de afkomst niet kan van bewijzen (ik kan wel zeggen dat ik dat gespaard heb) wel aanzien als eigen vermogen of niet.

Heb ik tijd om na het officiele schrijven van de verkoop bij de notaris dit nog te vorderen? Bv binnen 6maand (dan heb ik iets achter de hand mocht ze problemen maken over het bezoekrecht.)

Wij dienen niet te scheiden dus hoeven wij ook niet naar de rechtbank, bezoekrecht is in onderling overleg.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jan 2013 17:56

Bezoekrecht????

lucgescheiden

#5 , 06 jan 2013 13:09

Mss wilt u even aangeven of u gehuwd bent en zoja onder welk stelsel. U spreekt enerzijds over 'niet te dienen scheiden' en anderzijds over uw ex.
Waar het antwoord op bovenstaande bepalend kan zijn.

Schenkingen dienden, tot enkele jaren geleden, vergezeld te gaan van een begeleidend schrijven van de schenker
en een dankjewel van de begunstigde, zo niet werden deze gezien als schenkingen aan het gemeenschappelijke vermogen.

Inmiddels worden bankgiften eveneens erkent, waardoor het eerder van de datum en van de beoordeling zal afhangen in hoeverre u één en ander
kan terugvorderen.
Eén betalingsbewijs van schenkingsrechten zou mogelijk de doorslag kunnen geven.

Spaargelden die afkomstig zijn uit looninkomsten zijn in een huwelijk volgens het wettelijk stelsel niet terugvorderbaar.
Looninkomsten zijn daar immers gemeenschappelijk. De gehanteerde rekeningen ook al staan deze louter op uw naam;eveneens.

Wat betreft de notaris, deze doet slechts wat jullie hem verzoeken.
M.a.w. wanneer jullie hem enkel verzoeken om de woning uit onverdeeldheid
te halen, dan is zijn opdracht afgelopen, wanneer dit is geschied.
Uw verdere eisen maken dan geen deel uit van zijn opdracht.

johanb1977
Topic Starter

#6 , 25 feb 2013 17:56

Bezoekrecht????

Als je samen een kind hebt en je bent niet getrouwd heb je toch ook bezoekrecht, of niet ms

Het is niet voor het een of het ander maar dit heeft niets met de zaak te maken, laat staan dat dit een zeer domme opmerking is

lucgescheiden

#7 , 26 feb 2013 01:50

Wanneer je samen een kind hebt, zijn jullie beiden evenwaardige co-ouders.
Zelfde plichten, zelf rechten (alhoewel...)

Wanneer jullie samen tot een ongelijke verblijf-regeling kwamen, dan kan dit voor u: enkel nog 'bezoeken' betekenen.
Dit 'bezoeken' betekent dan dat: u uw rechten liet beknotten door jullie overeenkomst.

De vraagtekens die hierbij gesteld worden slaan dus niet op een zeer domme opmerking, maar wel
op het gebruik van het woord 'bezoekrecht', wat eerder een inkorting betekent op uw effectieve rechten als vader.

johanb1977
Topic Starter

#8 , 11 mar 2013 15:47

Wanneer je samen een kind hebt, zijn jullie beiden evenwaardige co-ouders.
Zelfde plichten, zelf rechten (alhoewel...)

Wanneer jullie samen tot een ongelijke verblijf-regeling kwamen, dan kan dit voor u: enkel nog 'bezoeken' betekenen.
Dit 'bezoeken' betekent dan dat: u uw rechten liet beknotten door jullie overeenkomst.

De vraagtekens die hierbij gesteld worden slaan dus niet op een zeer domme opmerking, maar wel
op het gebruik van het woord 'bezoekrecht', wat eerder een inkorting betekent op uw effectieve rechten als vader.

En wat heeft het bovenstaande te maken met de extra kosten die zijn gemaakt tijdens de verbouwingen? Niets dus zeer domme opmerking.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 mar 2013 17:26

zie ook.http://www.juridischforum.be/forum/view ... 23&t=45556" onclick="window.open(this.href);return false;.

U spreekt zelf over bezoekrecht terwijl dit al bijna 10 jaar omgangsrecht is.
Daarom mijn vraag.
Tevens wat lucgescheiden schrijft uw samenlevingsvorm is ook op deze vraag van groot belang.
Zo vb er kan geen diefstal zijn tussen echtgenoten maar wel tussen samenwonenden.
enz enz

Terug naar “Echtscheiding”