kinderbijslag meerderjarig kind

Peggyb9936
Topic Starter

kinderbijslag meerderjarig kind

#1 , 25 mar 2013 22:09

Hallo,

Ik heb een vraag. Sinds 1995 zit ik in een vechtscheiding met mijn ex (zijn wel al sinds 1998 officieel gescheiden) maar hij blijft de kinderen manipuleren en uitspelen. Hij zit trouwens ondertussen in een tweede vechtscheiding met zijn tweede vrouw. Mijn ex is een psychopaat, zoveel is duidelijk.
Je kan je niet voorstellen wat ik met hem al allemaal heb meegemaakt. Uiteindelijk heeft hij mijn kinderen in 2003 zo ver gekregen dat ze naar hem zijn gaan wonen (jongste was 12 en mocht door rechtbank gehoord worden). Ik heb wel gedaan gekregen dat ze onder toezicht bij hem kwamen van de Jeugdrechtbank (dossier geopend doordat mijn dochter annorexia had gekregen). Maar dat toezicht is om te lachen.
Ondertussen zijn mijn kinderen meerderjarig en het gemanipuleer gaat door. Mijn zoon was ondertussen terug mij komen wonen omdat hij het niet zag zitten om in 2009 mee te verhuizen naar de derde vrouw van zijn vader. Ik stapte in 2010 naar de vrederechter om een regeling voor hem te krijgen (hij woonde tot dan voltijds bij mij) en op het moment van de zitting toverde mijn ex daar even een document naar boven dat mijn zoon de dag voordien ondertekend had dat hij week/week wou. Dat was zuiver gemanipuleerd om geen onderhoudsgeld te moeten betalen. Ik stond daar met mijn verzoeken en mijn mond vol. Goed, de vrederechter doet een uitspraak en spreekt uit dat gezien het grote verschil van inkomsten de kinderbijslag naar mij komt en zoals de advocaat van mijn ex voorstelde er rechtstreeks aan mijn zoon betaald zou worden. De kosten van zijn studies zaten in een interpretatief vonnis van de beslagrechter want daar had hij mij ook proberen mee in de zak te zetten. Dus vanaf 2010 tot nu ging mijn zoon van hem afwisselend naar mij. Het was moeilijk want hij zeurde steeds als hij de week naar mij moest komen en hij zeurde ook tegen mijn zoon over het feit dat ik de kinderbijslag trok. Vader vond dat ik dat integraal aan zoon moest geven. Ik vertelde mijn zoon dat dat niet de bedoeling was en dat het werd gebruikt om de maandelijkse kosten en schoolkosten mee te dekken. Maar het bleef doorgaan. Tot nu in januari 2013 mijn zoon ineens had toegegeven aan het gezaag van zijn vader en met de belofte dat hij het kindergeld zou krijgen als hij zich bij hem liet inschrijven, deed hij wat van hem al lang verwacht werd. Ik wist van niets. Heb het vernomen van zijn tweede ex die het heeft vernomen in de conclusies van zijn advocaat. Daarin stond dat vader nog kinderen ten lasten heeft die studeren. Dochter woont nochtans al 3 jaar alleen en zoon was dus nog maar net bij hem ingeschreven. Weeral manipulatie van de situatie in het voordeel van zijn tweede echtscheiding.
Het kinderbijslagfonds stuurde mij een brief met de vermelding dat ze, doordat meerderjarige zoon adres gewijzigd had bij vader, er voortaan aan vader zou betaald worden. Ik belde hen met de melding dat ik een vonnis had waarin stond dat ik de gerechtigde was en stuurde dit op. Kort daarop hoorde ik van hen dat vader de kinderbijslag had opgeëist en dat het vonnis niets meer waard was.
Ik was ook zo boos op mijn zoon dat ik hem gemeld heb dat ik even tijd nodig had en hem even niet wou zien. Hij heeft bij ons een gat geslagen in ons gezindsbudget (heb nieuwe partner en nog kleiner kind met nieuwe partner). Mijn zoon vindt dat voor de rest alles hetzelfde moet blijven, dus dat hij nog altijd week/week kan doen terwijl hij dan zelf de kinderbijslag bij zijn vader ontvangt.
Ik ben er ook van overtuigd dat zijn vader doelt op 100% verblijf bij hem en dat hij mij binnenkort onderhoudsgeld vraagt. Dat is in 2003 ook gebeurd. De feiten herhalen zich. Mijn zoon studeert ook ondermaats. Hij is voor de vierde keer in het flexibele traject op de univ ingeschreven en als ik vraag of hij dit jaar zijn bachelor zal halen, krijg ik geen antwoord.
Dus wat doe ik?
Stuur ik om te beginnen een aangetekende brief naar mijn ex en stel ik hem in gebreke voor het niet naleven van het vonnis? Dat hij in tegenstelling tot het vonnis nu de kinderbijslag ontvangt. Dat mijn zoon desalnietemin deze gewijzigde situatie wel de alternerende verblijfsregeling wil blijven verderzetten. Dat er om die reden een herziening in het totale pakket moet komen? Inclusief de buitengewone en bijzondere kosten van het interpretatief vonnis? Mijn inkomsten zijn inderdaad ondertussen meer dan gehalveerd t.o.v. het vonnis en dat interpretatief vonnis. Dus dat is ook niet meer accuraat. Dat ik wanneer de afwisselende verblijfsregeling wordt verdergezet, opnieuw naar de vrederechter zal stappen? Kan ik aan de vrederechter ook een einde van de studiekosten van mijn zoon vragen (een normaal verloop d.w.z. 5 jaar + 1 jaar bissen = 6 jaren = zomer 2015).
Of zet ik dat om te beginnen ook in een aangetekende brief?

Bedankt voor de raadgevingen,
:(

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding