regeling na scheiding verplicht op papier?

x123x
Topic Starter

regeling na scheiding verplicht op papier?

#1 , 07 apr 2013 11:10

Ik heb 2 vragen.

1) Mijn bijna-ex heeft me een mail gestuurd om te zeggen dat hij akkoord gaat met een 9-5 regeling in mijn voordeel mits het huis bij hem blijft en hij zich goedkoop kan inkopen.
Ik vermoed dat dit betekent dat de kinderen dan hun hoofdverblijfplaats bij mij hebben en vermoed dan ook dat ze beide bij mij ten laste en gedomiciliëerd mogen zijn. Kan u me laten weten waar ik recht op heb bij dergelijke regeling?

2) Is een document ondertekend door mijn bijna ex en ikzelf voldoende of moet dit verplicht neergelegd worden bij de rechtbank? (wat de kinderen betreft)
En wat het huis betreft, bij de notaris?
Welke advocaatskosten zijn eigenlijk te vermijden, welke niet?

Ik was persoonlijk graag in het huis blijven wonen en kan het financieel ook aan (nipt). Maar ik weet dat mijn bijna-ex het huis nooit vrijwillig zal overlaten aan me. Ik zie geen andere oplossing dan helemaal opnieuw starten met mijn kinderen erbij. Wel ben ik me ervan bewust dat mijn bijna-ex nog van idee kan veranderen eens hij de financiële consequenties kent van het feit dat de kinderen bij mij ten laste komen te staan (ze staan nu bij hem ten laste) en eens hij ook zou weten hoeveel hij aan alimentatie moet betalen voor hen. Hoe wordt dit trouwens eigenlijk bepaald, die alimentatieregeling, als dat in der minne is?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 08 apr 2013 16:04

1) Hoe bedoel je met 'waar je recht op hebt'?
Als jullie onderling akkoord gaan dat de kinderen bij u hun hoofdverblijplaats hebben (=domicilie) en ten laste zijn, is dat geen probleem. Indien niet, beslist de rechtbank. Aangezien de kinderen in de voorgestelde omgangsregeling meer bij u zijn dan bij uw bijna-ex, zal die dat met grote waarschijnlijkheid wel toekennen.

2) Onderling document over de omgangsregeling is, als puntje bij paaltje komt, niets waard. (Er kan geen klacht neergelegd worden bij niet naleving. Ook staat die regeling maar zolang als jullie er beiden mee akkoord zijn. Wat inhoudt dat als iemand zich er niet meer aan wil houden, er geen regeling meer is) Als jullie onderling overeenkomen over de regeling, stap dan samen naar één advocaat en laat de regeling homologeren door de rechtbank. Dit kost weinig moeite én weinig geld, maar kan u in de toekomst veel spanning besparen.

Het huis inderdaad bij een notaris.

3) Alimentatie bepalen jullie ook onderling als dat lukt, anders bepaalt de rechtbank dat.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”