14 jaar feitelijke echtscheiding

Nyh
Topic Starter

14 jaar feitelijke echtscheiding

#1 , 26 apr 2011 10:40

Mijn moeder en vader leven al 14 jaar feitelijk gescheiden. Mijn moeder zou de scheiding graag officieel maken. Maar hij(mijn vader) weigert dit als hem dit geld gaat kosten.

Wat kan mijn moeder doen om toch de echtscheiding in te zetten? En wat gaat dit haar en hem ongeveer kosten.

Mijn moeder is invalide en ontvangt ongeveer 800 euro als uitkering en mijn vader is met pensioen. Er is geen alimentatie in het spel.

Kan mijn vader na de scheiding nog aanspraak maken op bepaalde zaken in het huis?

Het huurhuis is door de vrederechter aan haar toegekeerd en hij heeft tijdens het verlaten een aantal dingen meegenomen in onderling overleg.

In het vonnis staat ook het volgende: 'te zeggen voor recht dat de eventuele leningen, aangegaan door één van de partijen na het tussen te komen vonnis, eigen blijven en partijen op te leggen voortaan in te staan voor de door ieder van hen gedane schulden en kosten'.

Dit betekend toch dat alle schulden die mijn vader na de uitspraak van dit vonnis in 1997 ten lasten zijn van mijn vader? Correct?

Alvast bedankt.

Mvg

Nyh

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 28 apr 2011 10:39

“Art.229.§ 1. De echtscheiding wordt uitgesproken wanneer de rechter vaststelt dat het huwelijk onherstelbaar ontwricht is...§ 3. De onherstelbare ontwrichting bestaat ook wanneer de aanvraag wordt gedaan door één enkele echtgenoot na meer dan één jaar feitelijke scheiding...”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.1254.De vordering tot echtscheiding op grond van artikel 229, § 3, van het Burgerlijk Wetboek kan worden ingesteld bij verzoekschrift. Het bepaalde in de artikelen 1034bis tot 1034sexies is van toepassing op het in het eerste en tweede lid bedoelde verzoekschrift...”(Gerechtelijk Wetboek).

Tijdens de feitelijke scheiding blijft de huisraad in de echtelijke woning behoren tot het gemeenschappelijk vermogen, tenzij bewijs van het tegendeel. Uw vader kan onder die voorwaarde,na de scheiding, nog aanspraak maken op bepaalde zaken in het huis.

'te zeggen voor recht dat de eventuele leningen, aangegaan door één van de partijen na het tussen te komen vonnis, eigen blijven en partijen op te leggen voortaan in te staan voor de door ieder van hen gedane schulden en kosten' bindt beide echtgenoten wederkerig doch is niet tegenwerpbaar aan derden die er niet vooraf kennis van kregen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Nyhhyn

#3 , 09 apr 2013 20:50

Wel een hele late reactie maar was dit vergeten.

De scheiding is nog altijd niet ingezet.

Als mijn vader schulden aangaat bij een partij en deze weet niets over de feitelijk scheiding dan kan mijn moeder hiervoor nog altijd voor opdraaien? Zij kan toch moeilijk aan iedereen laten weten wat het vonnis was? Over welke schulden kan dit dan gaan? Mijn moeder heeft in de eerste jaren van de feitelijke scheiding al de belasting schuld volledig betaald en nu betaald ze noch altijd alleen een gezamenlijke lening af voor een auto die hij heeft mogen houden voor zijn werk toen, en die heeft hij ondertussen al verkocht.

Als mijn moeder de scheiding inzet wat zijn de kosten hiervoor? Wordt zij dan als schuldige voor de echtscheiding geacht?

In de woning van mijn moeder staat niets meer van in de tijd dat mijn vader hier nog woonden. Alles is dus van haar. Heeft de facturen hiervan altijd bewaard.

Moest mijn vader sterven tijdens de feitelijk scheiding moet mijn moeder dan de begrafeniskosten betalen? Kan dit verhaald worden op de kinderen? Wat tijdens stergeval na scheiding?

Alvast bedankt.

Mvg

Nyh

Reclame

ongelukbelaagd

#4 , 14 apr 2013 00:30

Ik denk dat het nog maar een formaliteit is om na 14 jaar feitelijke scheiding in de echt te scheiden. Tegenwoordig zijn er geen "schuldigen voor echtscheiding" meer! Zelfs al zou je vader niet meewerken voor de scheiding, je moeder kan hier vanzelf scheiden na zoveel jaar uiteen zijn. Het zal dan wel wat langer duren...

Volgens mij is uw moeder niet verantwoordelijk voor schulden die uw vader na de feitelijke scheiding gemaakt heeft en waarvoor uw moeder niets getekend heeft.
Ik weet nog dat toen mijn man een auto wou kopen en we toen feitelijk gescheiden waren, hij mijn handtekening nodig had voor een lening. Gaf ik die niet, kreeg hij geen lening...
Als je vader die auto verkocht had, had hij dat geld aan je moeder moeten geven om de rest van de lening af te lossen. Misschien staat dat niet in de wet, maar dit is mijn insziens wel het "normale" dat hij gedaan zou moeten hebben.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 apr 2013 14:51

Eens lezen:
http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... scheiding/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bsv-advocaten.be/pdf/echtsch ... geving.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Echtscheiding”