ex en onthaalmoeder

Veronique1983
Topic Starter

ex en onthaalmoeder

#1 , 05 apr 2013 09:07

Ik en mijn ex hebben momenteel een omgangsregeling (via de jeugdrechtbank). Onze dochter woont bij mij en gaat 1 weekend op 2 en enkele keren 's avonds naar haar vader.

Toen ik zwanger was hadden we al besloten dat onze dochter rond haar 1ste verjaardag naar een onthaalmoeder zou gaan ook heeft ze twee grootmoeders die fulltime thuis zijn. We waren toen zelfs al begonnen met aanvragen bij de gezinsbond etc.

Door onze plots breuk was ik verplicht terug te gaan inwonen bij mijn ouders en ben ik opnieuw moeten beginnen zoeken naar een onthaalmoeder (verhuisd naar nieuwe regio)

Ik heb die dan ook gevonden en daar is mijn ex van op de hoogte gebracht. Nu belt hij plots naar de onthaalmoeder om te vragen of hij niet kan langskomen met onze dochter om te kijken of ze daar wel graag is en om zijn contactgegevens achter te laten voor het geval dat er iets met onze dochter moest gebeuren.

De onthaalmoeder heeft hem geantwoord dat ik hem wel op de hoogte zal brengen moest er iets gebeuren met onze dochter. En nu is mijn ex kwaad over haar reactie en dat hij zich buitengesloten voelt.

Mij lijkt reactie van de onthaalmoeder toch logisch nee? Iedereen kan naar haar bellen en beweren de vader te zijn van een kind?
Kan mijn ex trouwens zomaar een afspraak maken bij de onthaalmoeder (in zijn weekend) om er met dochter heen te gaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inge2008

#2 , 06 apr 2013 10:45

Waarom mag je niet dat je ex gaan kijken waar zijn dochter regelmatig gaat verblijven? Hij heeft gebeld om te vragen als hij langs mag gaan, dus hij wil zichzelf voorstellen. Waarom mag de onthaalmoeder hem ook niet op de hoogte brengen als er iets is met zijn dochter... Heel veel moeders brengen de vaders nergens van op de hoogte... Lijkt me gewoon een vader die betrokken wil zijn in het leven van zijn kinderen. En ik vind de reactie van de onthaalmoeder helemaal niet logisch, die moet op jullie kinderen passen en geen standpunt innemen in de zo al vertroebelde relatie tussen jou en je ex. Als zij zou zien dat jullie kind slecht verzorgd word bij één van jullie beide, dan moet ze aan de alarmbel trekken! Maar das mijn mening.

Veronique1983
Topic Starter

#3 , 06 apr 2013 16:38

Hey Inge,

Mijn ex mag van mij alles weten. Ik hou hem van alles op de hoogte (tandjes, ziektes, de eerste pasjes). Ik probeer zoveel mogelijk ofwel per sms ofwel in ons heen- en weerschrift neer te schrijven. Probleem is dat mijn ex nogal een explosief karakter heeft dat de laatste weken echt op een hoogtepunt en ik heb schrik dat hij ook bij de onthaalmoeder een van zijn driftbuien gaat krijgen (na onze scheiding wil zijn moeder niets liever dan voor ons kind zorgen).

En over de reactie van de onthaalmoeder: Ze wist totaal niet dat hij haar ging bellen en heeft na het telefoongesprek mij meteen opgebeld om te vragen of het idd over de vader van F. ging. Maar ze mag dus blijkbaar van haar bureau niet zomaar aan iedereen die naar daar belt inforamtie geven over de kindjes.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 apr 2013 22:27

Gezien onthaalmoeder niet WIST dat het de vader was ..is volgens mij haar reactie correct geweest.

Inge2008

#5 , 07 apr 2013 10:34

Dat ze geen informatie over de telefoon geeft is niet meer dan normaal en ook goed van haar, maar hij heeft eerst gebeld om eens tot bij haar te gaan en zijn gegevens achter te laten... Als hij daar nu plots voor haar deur had gestaan, dan had ze hem de deur kunnen wijzen wegens "ik weet niet wie u bent meneer". En als hij daar van zijne neus zou gaan maken heeft hij zen naam snel gemaakt en heeft onthaalmoeder alle recht om hem te weren uit haar huis. Stress en onmacht hebben soms een rare invloed op mensen, zelfs op de zachtste lammetjes. En ik denk dat veel oma's graag op hun kleinkinderen passen... Hou er gewoon rekening mee dat een scheiding voor iedereen een heel moeilijke en pijnlijke ervaring is die tijd nodig heeft. Alles wat jij nu doet zal hij als "moeien" ervaren terwijl jij dat waarschijnlijk zo helemaal niet bedoeld...Laat hem gewoon vader zijn voor zijn kinderen. Ik weet hoe moeilijk het is voor een mama om haar kindjes uit handen te geven (ik ben er zelf ook één) maar dat is voor papa's niet anders, die zien de kinderen even graag...

leeuwke1969

#6 , 07 apr 2013 12:58

Ik ben onthaalmoeder en ik vraag bij gescheiden ouders een vonnis of eot op. Ik wil niet betrokken raken bij spelletjes van de ouders of aansprakelijk worden gesteld. Ik doe wat in het vonnis staat. Is er geen vonnis of eot en de papa staat bij mij aan de deur dan moet ik het kind meegeven. De moeder mag niet 'zomaar' zeggen dat het kind NIET met de papa mag worden meegegeven als er niets op papier staat.
Wat betreft informatie via telefoon, daar heeft de onthaalmoeder zeker juist gehandeld. Iedereen kan zeggen wie dat hij is en informatie vragen. De papa moet de moeite doen om zelf eens langs te komen en zichzelf voorstellen. Als onthaalmoeder ben je wel verplicht de papa binnen te laten als er geen contactverbod is kwestie van co-ouderschap maar mag je het kind niet meegeven, tenzij het vonnis of eot anders bepaalt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 apr 2013 15:38

En hoe weet u dat het de papa is?
Gezien het kind op het ogenblik van brengen onder toezicht en gezag van partij één staat hebt u geen enkele bevoegdheid (als derde partij) het kind aan iemand mee te geven die het kind claimt.
Dit zeker zolang het kind zich in een niet voor het publiek toegankelijke ruimte bevind nl bij de onthaalmoeder. U bent enkel verantwoording verschuldigd tgo diegene die het kind bij u gebracht heeft.
Het is uw huis en de andere partij heeft daar GEEN toegang toe.
Als u het kind aan de andere partij zou DAN hebt u pas moeilijkheden. U MAG/KAN het pas meegeven als eerste partij daar in toestemt.

Inge2008

#8 , 08 apr 2013 08:25

De moeder moet normaal bij inschrijving de gegevens van de ouders doorgeven, dus ook van de papa (bij mijn onthaalmoeder was dat verplicht). Dus hoeft onthaalmoeder maar gewoon een identiteitskaart te vragen als meneer voor haar deur staat. Het is het beste voor het kindje dat zijn BEIDE OUDERS proberen hun gezond verstand te gebruiken en niet boven zijn hoofdje staan te tieren. IK weet er alles van, ALS KIND!

Veronique1983
Topic Starter

#9 , 08 apr 2013 08:45

Inge, ik ben VOOR contact tussen mijn dochter en haar vader/diens ouders. Maar we hebben het hier niet over een zacht lammetje. Stress en onmacht kunnen veel doen met een mens, klopt. Maar langs de andere kant is het ook "wie op zijn gat verbrand moet op de blaren zitten". Wij zijn niet uit elkaar gegaan omwille van kleinigheden maar omdat mijn ex geweldadig was, drugs dealde en drugs gebruikte. En ja iedereen verdient een tweede kans, maar als je al een tweede, derde en vierde niet hebt kunnen waarmaken dan duurt het de vijfde keer langer eer je dat gaat geloven

Veronique1983
Topic Starter

#10 , 22 apr 2013 14:12

Dus ex heeft op 5 april gebeld met onthaalmoeder en een afspraak gemaakt om afgelopen zaterdag te komen kijken waar onze dochter verbleef als ik werken ben. Ex is niet komen opdagen en heeft zelfs niet afgebeld.

leeuwke1969

#11 , 22 apr 2013 14:27

Als er geen regeling is, ben ik verplicht het kind mee te geven aan de papa, anders kan ik een klacht aan mijn been hebben wegens niet naleven omgangsregeling. Daarom vraag ik altijd vonnis of eot op. En zoals Inge zegt, bij inschrijving hebben we de gegevens van zowel de papa als de mama nodig, dus wij kunnen altijd vragen aan de papa of hij een legitimatie wil tonen. Is dit niet het geval, dan wordt het kind niet meegegeven. Het is niet omdat de mama zegt dat het kind niet mee mag, dat dit effectief zo is. Mijn man heeft indertijd de school van zijn zoontje in gebreke gesteld toen zij, alhoewel het zijn weekend was, het kind met de moeder meegaven die aan school stond en die er die dag niets had te zoeken. Het vonnis was nochtans duidelijk.

Wij kunnen niet worden gebruikt in de vuile spelletjes die ouders soms spelen (mijn man en ikzelf weten zelf goed genoeg hoe dit in elkaar zit, zie andere posts van mij ivm exen en omgangsrecht)

De papa heeft ook het recht om te komen kijken waar zijn kind wordt opgevangen en aangezien het mijn huis is, ben ik degene die bepaalt wie wel of wie niet binnenkomt. Zijn er problemen ivm het omgangsrecht dan doe ik dit niet, want ik wil niet in een precaire situatie terechtkomen, zotten genoeg op deze wereld.

Het is niet altijd zwart/wit en het is soms moeilijk om het juiste te doen.

Veronique1983
Topic Starter

#12 , 22 apr 2013 14:33

Begrijp het heel goed, moet voor onthaalmoeders zeker niet altijd gemakkelijk zijn om goed te doen voor beide ouders.

eylis

#13 , 22 apr 2013 15:24

kleine correctie op je reply leeuwke: als jij als onthaalmoeder het kind niet meegeeft met een andere ouder dan degene die het kind normaliter afhaalt, dan kan jij juridisch gezien GEEN klacht wegens niet naleven van de omgangsregeling krijgen.
en weet je waarom?
Héél eenvoudig: het naleven van de wet mbt omgangsregeling is tussen de ouders. Jij kan daar niet voor aansprakelijk gesteld worden;
Puur juridisch mag jij het kind enkel meegeven met degene waar je een afspraak mee hebt.
Als je het kind wél zou meegeven zonder afspraak met een ouder, familielid of vriend (die niet op de lijst staan die je bij elke contract afsluit) dan bij jij strafbaar.
Daarom hebben kinderkribbes en onthaalmoeders per kind altijd een lijst met andere personen die een kind mogen afhalen;
De juist procedure in deze is dus dat de moeder aan de kribbe meedeelt dat de vader ook het kind mag komen afhalen op dagen die vooraf ook medegedeeld worden.
en wettelijk moet de moeder de kinderkribbe ook informeren wie de andere ouder is.
Meer nog: eigenlijk zouden (gescheiden) ouders samen een afspraak moeten nemen bij de kinderkribbe om zich voor te stellen; Dit is een goede start voor de volgende 18 jaar waar alle afspraken mbt opvoeding en scholing samen genomen moeten worden.
Maar soit, ik ben weer even aan het dromen voor het merendeel van de gescheiden ouders :-)

Veronique1983
Topic Starter

#14 , 22 apr 2013 16:22

Maar soit, ik ben weer even aan het dromen voor het merendeel van de gescheiden ouders :-)
;)

Terug naar “Echtscheiding”