Bij de vereffening-verdeling van mijn vriend en zijn ex-vrouw, zijn er door de notaris bewijzen gevraagd mbt de financiën, zodat hij een beter beeld kan krijgen welke partij in staat is om de gezinswoning over te nemen (beide partijen hebben preferentiële toewijzing gevraagd).
Mijn vriend kon de bewijsjes (uittreksels) voorleggen, maar tegenpartij liet enkel een verklaring opstellen waarin stond dat ze de woning kan overnemen (dus geen uittreksels). Ze kan de woning ook niet overnemen weten we uit betrouwbare bron, maar blijkbaar is ze uit op de openbare verkoop en wil ze zo discussie ontketenen.
Notaris heeft beloofd om binnen een aantal weken zijn advies door te geven mbt de preferentiële toewijzing en de bewijzen. Hierop zouden de partijen 'zwarigheden' kunnen op maken, maar wat houdt dit precies in? We weten ook dat de tegenpartij nooit akkoord zal gaan dat mijn vriend de woning zou overnemen, maar hebben ze hierin meer 'macht' dan de notaris en kunnen ze een openbare verkoop afdwingen? Notaris wil dit immers kost wat kost vermijden, gezien er kinderen in betrokken zijn...
We weten dus ook niet of de notaris, of de rechtbank zal oordelen (advies van notaris gaat naar rechtbank, maar wie neemt de beslissing?)
Zijn er mensen hier die hetzelfde meemaken?