jeugdrechtbank

jamie-lee
Topic Starter

jeugdrechtbank

#1 , 22 mei 2013 12:24

Hallo

ik zit in een heel erge klote-situatie.
Ik ben op 20 maart 2012 weggegaan van mijn vriend omdat hij agressief was, maar wij hebben samen een dochtertje (nu 2,5jaar) ik ben verhuisd van gent naar antwerpen. ik heb nu een co-ouderschap regeling sins juli vorig jaar maar vanaf september 2013 zou mijn dochter naar school moeten. Ik ben nu bezig met de jeugdrechtbank om volledige voogdij over mijn dochter te krijgen maar dit verloopt niet zo goed. het is al bezig sinds september. vorige maand is de zaak voorgekomen en de jeugdrechter wou dat we een school tss gent en antwerpen zochten. dit hebben we geprobeerd maar dit is onrealistisch; gisteren terug naar de rechtbank geweest. de rechter heeft dan gezegd: omdat ik verhuisd ben moet ik de gevolgen dragen. ik moet dichter bij gent gaan wonen om co-ouderschap te behouden en als ik dit niet doe dan geeft hij mijn dochter aan mijn ex.
Wa voor zever is da??? Die rechter zit me dus af te dreigen. mijne ex is niet in staat om voor mijn dochter te zorgen, hij heeft geen werk, woont bij zijn vader in een sociale crapuulbuurt en hij zit in schuldbemiddeling. Mijn ex heeft gisteren zelfs de moeite niet gedaan om naar de rechtbank te komen, dit zegt genoeg voor mij.
Is iemand al zoiets tegengekomen? Al die advocaten en rechters zijn corrupte zakken.
Ik weet niet meer wat ik moet doen, ik kan nie verhuizen, ik ben 36 weken zwanger van mijn nieuwe vriend (een uitstekende stiefpapa voor mijn dochter trouwens) en verhuizen is gwn onrealistisch. dan stelt de rechter mij de vraag of ik mijne vriend boven mijn kind verkies????? mentale chantage is dit?
kan iemand mij raad geven???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 22 mei 2013 12:45

Wat die rechter gezegd heeft, is (gelukkig) hetgeen de wet voorschrijft.

Volledige voogdij BESTAAT NIET meer. Er is ALTIJD co-ouderschap: beide ouders nemen samen beslissingen en moeten samen overleg plegen over de belangrijke dingen in het leven van een kind. (welke school, medische ingrepen, hobby's, ...) Bij gevolg zal er ook steeds bij voorkeur verblijfsco-ouderschap (ook bilocatie of week/week genoemd) uitgesproken worden, tenzij er tegenindicaties zijn.

Een van die tegenindicaties is 'afstand tussen de woonplaatsen van de ouders' en hierbij is het meestal de ouder die de afstand creeërt, in dit geval u, die de gevolgen er van moet dragen of proactief en constructief met een oplossing moet komen, aangezien de andere partner niet verantwoordelijk is voor het probleem dat is ontstaan.

Uw ex, noch uw kind heeft dez afstand veroorzaakt, het is dan ook logisch dat zij hier niet de dupe van moeten zijn door hun kind of vader minder te zien. Dit heeft dus niets met corruptie of chantage of eender wat te maken, maar gewoon met de wettelijke realiteit. We leven gelukkig niet in een wereld waar de moeder zomaar kan doen of laten wat ze wil en steeds gelijk zal krijgen. Deze tijden zijn voorbij.

De raad die ik u kan geven, is dan ook zorgen dat u constructiever meewerkt aan een oplossing voor het probleem dat u hebt veroorzaakt, bv terug verhuizen naar uw oorspronkelijke woonplaats. Positivisme en constructivisme zijn dingen die rechters graag zien.

eylis

#3 , 22 mei 2013 12:50

inderdeed, zo is dat
beste jamie, de nieuwe wetgeving mbt co-ouderschap is heel duidelijk:

- beide ouders hebben steeds standaard én wettelijk (dus zelfs zonder specifiek vonnis) gedeeld en gezamelijk oudelijk gezag; Dat is co-ouderschap.
- exclusief hoederecht of voogdij bestaat dus eigenlijk niet meer. Dat is uit de wetgeving.
- het verblijf van je kind wordt geregeld met een verbijfsco-ouderschapregeling (afspraak of vonnis)
- als één van de ouders een 50/50% verblijfsco-ouderschapsregeling wenst, onderzoekt de rechter dat dit kan bij voorkeur. Vroeger was dat niet zo. Nu wel.
-Als één van de ouders het wettelijk co-ouderschap bemoeilijk, verhindert: dan is dat eigenlijk een fout. Dus op eigen intitiatief verder gaan wonen, bemoeilijkt eigenlijk een vlot co-ouderschap.
- co-ouderschap is niet enkel zomaar omgangsrecht: maar het wettige recht van een ouder zijn kind op te voeden (en vice versa)

en dan een tip: elke hedendaagse ouder die opniew een relatie begint, wordt nu geconfronteerd met de realiteit dat er zomaaar niet meer (ver van mekaar) verhuisd kan worden. Precies omdat het co-ouderschap nu ook echt toegepast wordt.

Reclame

jamie-lee
Topic Starter

#4 , 22 mei 2013 13:38

dus het is maar normaal dat mijn dochter bij haar agressieve onverantwoordelijke vader moet gaan wonen die het financieel niet aankan om voor haar te zorgen omdat ik verhuisd ben. dat is toch onrealistisch??
kan ik daar geen maatschappelijk werkster ofzo naar toe sturen die ziet hoe de situatie daar echt is?

duma

#5 , 22 mei 2013 13:52

Uw advocaat kan een sociaal onderzoek vragen. De rechter kan daar op ingaan of kan dat ook niet.

Echter, gezien er sinds juli vorig jaar een week/week regeling bestaat en er tot nu toe nog geen problemen zijn geweest/zijn gemeld, acht ik de kans niet onbestaande dat de rechter dat als een (zoveelste) uitvlucht zal zien.

Als uw ex effectief agressief en onverantwoordelijk is, waarom heeft u dan niet eerder aan de alarmbel getrokken?
Bereid u alvast voor op die vraag.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 mei 2013 18:51

U bent er indertijd toch ook gaan bijwonen en hebt zelfs samen een kind.
Wat is er dan plots gebeurd?
Heeft uw ex-vriend een plots opgekomen geestesstoornis die een gevaar voor de maatschappij betekend.
Of wat?
Het feit dat U problemen hebt met uw vriend wil nog niet zeggen dat jullie kind problemen met vader zal hebben.

Zijn indertijd die 'agressieve feiten' op papier gezet bij de politie... eenmalig of dikwijls?

Terug naar “Echtscheiding”