Kinderen ten Laste

Marc Verwilgen
Topic Starter

Kinderen ten Laste

#1 , 23 mei 2013 14:04

Na het overlijden van mijn ex-echtgenote kunnen mijn meerderjarige kinderen in de woning blijven wonen.
Ik zorg nog steeds voor hun onderhoudsgeld tot ze afgestudeerd zijn.
Kan ik de kinderen ten laste nemen zonder dat ze bij mij gedomicilieerd zijn ?
Wat met kindergeld en onderhoudsgeld ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 23 mei 2013 18:50

Ik denk dat u de meest recentste informatie hierover bij de kinderbijslag kan bekomen.
Mogelijk zitten er serieuze verschillen afhankelijk of u ambtenaar bent of niet.
Handige documenten voor Personenrecht

moonlady

#3 , 24 mei 2013 12:59

ze zijn meerderjarig en kunnen dus zelf hun kindergeld ontvangen. en u blijft gewoon hun onderhoudsgeld storten. indien ze nu minder inkomen hebben omdat hun moeder, hun kostwinner overleden is, kan het zijn dat het onderhoudsgeld zal aangepast worden of dat ze nu meer kinderbijslag zullen ontvangen. ga best eens informeren bij sociale dienst van het gemeentehuis of bij de kinderbijslag. je kan ook eens naar de belastingsdienst informeren of jij de kinderen kan ten laste nemen

Reclame

wanton

#4 , 24 mei 2013 16:50

Het is wel of onderhoudsgeld betalen of ten laste nemen. Beide mogelijkheden samen lukt zeker al niet uit fiscaal oogpunt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#5 , 25 mei 2013 08:49

“Artikel 136, (aj. 2013) Als ten laste van de belastingplichtigen worden aangemerkt, mits zij deel uitmaken van hun gezin op 1 januari van het aanslagjaar en zij persoonlijk in het belastbare tijdperk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 2.990 EUR (basisbedrag 1.800 EUR) netto bedragen:1° hun kinderen...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).

‘Deel uitmaken van uw gezin’ vereist dat ze bij u gedomicilieerd zijn.

“Art.69.§ 1. De kinderbijslag en het kraamgeld worden betaald aan de moeder...Indien de persoon aan wie de kinderbijslag wordt betaald krachtens het eerste lid het kind niet daadwerkelijk opvoedt, wordt de kinderbijslag betaald aan de natuurlijke of rechtspersoon die deze rol vervult...”(19 DECEMBER 1939. - Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).

U bent de ‘persoon die deze rol vervult‘.

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind...”(B.W.).

Indien uw kinderen geen deel meer uitmaken van uw gezin en nog verder studeren,dan kunnen ze aanspraak maken op onderhoudsgeld van u.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

lucgescheiden

#6 , 25 mei 2013 12:07

Was/is de woning nog steeds in onverdeeldheid?
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”