Inventaris bij scheiding

Tommeketommeke
Topic Starter

Inventaris bij scheiding

#1 , 07 jun 2013 21:20

Hallo,
Ik was 7 jaar wettelijk samenwonend. Momenteel is er geen overeenkomst voor de verdeling van de goederen. Nu is er een gerechtsdeurwaarder aangesteld om een inventaris op te maken.
Mijn vraagjes: - ben ik verplicht de advocaat van mijn ex binnen te laten
- ben ik verplicht mijn ex binnen te laten
- is dit een algemene inventaris dat er wordt opgemaakt of wordt hierbij elk potje en pannetje genoteerd

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
cocohilde

#2 , 08 jun 2013 11:10

Door wie is de deurwaarder aangesteld en is er een vonnis? In eigenbelang is het noodzakelijk dat je positief meewerkt aan opmaken van inventaris. Zo niet, maak je jezelf al verdacht. Een inventaris is een inventaris van alle goederen, ik heb nog nooit geweten dat men een algemeen inventaris maakt, tenzij dat vooraf onderling wordt beslist.

duma

#3 , 08 jun 2013 19:21

Is uw ex nog gedomicilieerd in uw woning?

Zoja, dan bent u verplicht haar binnen te laten.
Zonee, dan bent u dit niet verplicht, maar is het wel beter om dit toch te doen. Meewerken wordt altijd geapprecieerd.

Reclame

Tommeketommeke
Topic Starter

#4 , 10 jun 2013 12:57

deurwaarder is aangesteld door de tegenpartij, er was een vonnis maar daar is verzet tegen aangetekend, dus ik weet niet of dat vonnis dan nog uitvoerbaar is. Mijn ex is hier niet meer gedomicilieerd.
Is het mogelijk dat het inventaris wordt opgemaakt door het volgen van een lijst die mijn ex heeft gemaakt met "alle goederen".
Mogen hierbij de kasten uitgeladen worden ed..?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jun 2013 21:36

ik lees
geen overeenkomst.
deurwaarder aangesteld door tegenpartij.
er was een vonnis ... maar verzet ... dus een verstekvonnis .... wat staat daar in?
Wie verzet ... wanneer komt zaak terug voor?

art 15 Grondwet:
De woning is onschendbaar; geen huiszoeking kan plaatshebben dan in de gevallen die de wet bepaalt en in de vorm die zij voorschrijft.

Dus indien de deurwaarder GEEN uitvoerbaar vonnis heeft blijft deze bij mij buiten.
Een advocaat heeft zo wie zo geen enkele gerechtelijke bevoegdheid.

Ik ga er vanuit dat beide partijen GEEN overeenkomst hebben over de inventaris en dat beide partijen NIET op zelfde adres zijn ingeschreven.
Wat was de reden van het verzet.

Tommeketommeke
Topic Starter

#6 , 12 jun 2013 12:17

Reden van verzet was dat mijn ex een lijst had opgemaakt met een hele resem van goederen die niet alleen aan hem toebehoren + een deel was reeds afgehaald door ex. Vonnis was uitvoerbaar binnen de 24 uur na betekening anders moet ik 50 euro per dag per voorwerp betalen daarom verzet.
De zaak zou in juli terug voorkomen nadat er 3 x conclusies voorgelegd worden maar tegenpartij heeft nog steeds niets gedaan, ik vermoed dan dat de zaak wel zal uitgesteld worden.
Wat met de goederen waarvan mijn ex beweert dat ik deze heb maar er zelfs het bestaan niet van ken??
Thanks

lucgescheiden

#7 , 16 jun 2013 18:20

Wat met de goederen waarvan mijn ex beweert dat ik deze heb maar er zelfs het bestaan niet van ken??

Een schuld is in België 'haalbaar'.
Dit wilt mijn inziens zeggen dat ex in eerste instantie zal dienen te bewijzen dat de goederen bestaan.
En vervolgens eveneens dat ze in jouw bezit zijn.
Worden deze zaken niet gestaafd, mag de eis als ongegrond en tergend worden beoordeeld.

Wanneer je echter de persoon die dit wilt vaststellen de toegang gaat verbieden....
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”