Jeugdrechtbank Hoger beroep

kira666
Topic Starter

Jeugdrechtbank Hoger beroep

#1 , 06 jul 2013 09:26

Graag had ik nagevraagd of iemand ervaring heeft met jeugdrechtbank Brussel Hoger beroep.

5 jarige procedure afgesloten door eerste rechter met een vonnis volledig tegen de mama. Lijdensweg van de kinderen had hier kunnen stoppen.
Mama heeft 5 jaar aan een stuk geweigerd zich te laten behandelen bij psychiater. Heeft steeds nieuwe kansen gekregen van deze rechter, tot als deze laatste eindelijk de knoop doorhakte.

Door het laatste vonnis worden alle registers opengetrokken en gaat ze in behandeling. Hoger beroep wordt ingesteld.

Mama krijgt nu 4 maand tijd om te "genezen". Daarna vraagt men therapeutische gesprekken tussen kinderen en de mama.
Kinderen 16 & 13 willen dit absoluut niet na de lijdensweg gedurende de afgelopen 5 jaar.

Kunnen ze onze kinderen verplichten hieraan deel te nemen tegen hun wil ?

Hoe gedraagt een rechter in hoger beroep zich eigenlijk ? Wat gebeurt er met het vonnis van de eerste rechter ? kan dit zo maar genegeerd worden of "vernieuwd" worden ?

Graag, heel graag jullie ervaring en opinies.

Dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kira666
Topic Starter

#2 , 08 jul 2013 13:52

Iemand ??

eylis

#3 , 08 jul 2013 14:07

therapeutische gesprekken tussen ouder (met psychische problemen) en kinderen worden uiteraard goed begeleid en ondersteund door een professional. Kinderen willen vaak een heleboel dingen niet, maar in het belang van hun ontwikkeling moeten ze soms dingen doen die ze echt niet zien zitten.
U zou als andere ouder vooral moeten proberen uitleggen aan de kinderen waarover het gaat, al eens een afspraak beleggen met de therapeut zodat hij:zij kan uitleggen wat de bedoeling is en wat ze er van kunnen verwachten.

en eerlijk gezegd, ik prijs de wijsheid van de rechter die adviseert dat dit best zou gebeuren. door deze sessies zullen de kinderen het gebeurde leed een plaats leren geven. ze zullen ook wat hun moeder overkomt leren plaatsen.
Dat is zeer belangrijk voor hun emotionele ontwikkeling én het leren omgaan met conflictsituaties.
Maar het is wel belangrijk dat je deze therapeutische sessies voorbereid met de kinderen.
Als ouder dit op je eentje oplossen is bijna niet mogelijk. De kinderen én hun moeder hebben het recht geholpen te worden om het onrecht (in zichzelf en aan de ander) samen te kunnen helen....

Reclame

kira666
Topic Starter

#4 , 08 jul 2013 15:24

Eylis,
wat zijn al die lettertjes op papier toch zo mooi he.....

Ik zou eens willen zien hoe je deze rechter bejubeld als je je eigen kinderen 5 jaar hebt kunnen begeleiden bij de mensonwaardige ellende waar "de andere ouder" ze telkens heeft mee geconfronteerd.

Wij, mijn kinderen en ik moeten er voor zorgen dat we zelf niet ziek worden van heel het gebeuren.

Heel mooie woordjes......wij willen vooral rust...zodat de kinderen toch nog enkele jaartjes een jeugd kunnen beleven zonder bezoekruimten, psychiaters,psychologen, bemiddelaars, advocaten, rechters, sociale assistentes, enz.....

gewoon even (gemoeds)rust....

eylis

#5 , 08 jul 2013 15:30

kira, jij weet wat en hoe je het wil voor jou en je kinderen...dan moet je ook geen advies vragen mbt wat het vonnis voorschrijft: nl. de therapeutische sessies tvoor moeder en kind. Ik heb je uitgelegd dat kinderen voor de wet niet kunnen beslissen wat ze willen; en dat als een rechter dit vonnist je alleen kan proberen dit te uit te leggen aan hen.
Meer dan dat kunnen we niet voor je doen vrees ik...

kira666
Topic Starter

#6 , 09 jul 2013 06:24

Eylis,

mijn uitleg was misschien "te kort", maar ik denk dat je hem niet goed hebt gelezen.

Ik vroeg om uitleg/advies, maar ik kreeg een oordeel.

Het gaat erover dat de mama haar kinderen 5 jaar heeft meegenomen in de ellende die ze heeft veroorzaakt.
De eerste rechter heeft ontzettend veel geduld met haar gehad. Tenslotte heeft deze rechter de moed gehad om de knoop door te hakken en een vonnis uit te spreken wat de kinderen rust gaf.

Nu, dat de mama dit vonnis heeft gekregen.......nu gaat ze eens wat hulp halen.....waarom ?? omdat je dit dan kan gebruiken in hoger beroep he. Hopen dat je het eerste vonnis kunt ombuigen als je, na 5 helse jaren, een "beetje" goede wil laat zien.

Wat ik vraag is dat heel hare cinéma nu is eindelijk afgestopt wordt en dat men in de eerste plaats aan de kinderen denkt.

Mijn oudste is 16 jaar. Hij weet dat hij naar zen mama kan als HIJ dat wil. Het enige dat ik van hem vraag is dat dit in een veilige omgeving gebeurt. Openbare plaatsen zijn oké.

Toch bedankt voor je reactie.

eylis

#7 , 09 jul 2013 09:29

je kreeg mijn advies HOE je het best omgaat met het gerechtelijk vonnis en WAAROM de rechter dit waarschijnlijk beslist heeft.
Ook heb ik je uitleg gegeven op welke wijze je de komende therapeutische sessies met je kinderen kan voorbereiden zodat die makkelijk verlopen en ook nog zin hebben. Een oordeel is dat dus niet.
Maar nog dit: als je het vonnis van de rechter naast je legt; zelfs in afwachting van een nieuwe uitspraak heeft dit juridische consequenties: de tegenpartij kan die gebruiken en je strafrechterlijk dagen.
enne...dit is geen oordeel maar een objectief advies.

kira666
Topic Starter

#8 , 09 jul 2013 11:06

Beste Eylis, ik zal het je heel duidelijk maken.

Zoals ik al zei.....Hoger beroep "wordt" ingesteld....hier is dus nog geen vonnis.

het laatste vonnis dat we hebben is dat van de eerste rechter ....... ALLE contacten tussen mama en kinderen worden verbroken, moeder wordt uit haar ouderrechten ontzet....

En geloof me...als er iemand is die al 5 jaar elk vonnis naast zich neer legt, is het de mama wel.

Mijn vragen waren duidelijk denk ik, maar zijn nog steeds niet beantwoord :

Kunnen ze onze kinderen verplichten hieraan deel te nemen tegen hun wil ?

Hoe gedraagt een rechter in hoger beroep zich eigenlijk ? Wat gebeurt er met het vonnis van de eerste rechter ? kan dit zo maar genegeerd worden of "vernieuwd" worden

eylis

#9 , 09 jul 2013 11:44

-> "....Kunnen ze onze kinderen verplichten hieraan deel te nemen tegen hun wil ?..."
wil ja ajb definieren wie "ZE" zijn?
Je stelt veel vragen, maar eigenlijk geef je niet genoeg informatie om je vragen te beantwoorden.

Stel dat de rechter dus de therapeutische sessies voor moeder en kinderen vonnist;
Dan is dat géén vonnis tov de kinderen, maar een vonnis tov de ouder, immers:
minderjarige kinderen hebben géén rechtspersoonlijkheid en staan onder toezicht van ofwel hun ouders of een voogd zolang ze minderjarig zijn. Een vonnis zal dus strikt genomen niet het kind verplichten tot iets, maar zal de ouder of de voogd van het kind verplichten tot iets.
De rechtszaak is immers ook niet tov het kind gevoerd, maar waarschijnlijk tov de ouder(s)...

-> "....Hoe gedraagt een rechter in hoger beroep zich eigenlijk ?..."
Kan je speciefieren wat je daar mee bedoelt?

En wat het eerste vonnis betreft: zolang er géén volgende vonnis is, moet het eerste gerespecteerd worden. Maar zodra er een nieuwe uitspraak volgt (in hoger beroep) , treedt die ook in voege.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 jul 2013 13:42

Wie heeft de moeder 4 maanden gegeven ... ik vermoed een rechter in een vonnis.
En zoals eylis heeft geschreven zijn de therapeutische gesprekken daar een onderdeel van.
Als u 'weigert' kan u vervolgt worden wegens negeren van het vonnis...
Het enigste wat u kan doen is in beroep gaan tegen de beslissing van de rechtbank... dit voor het Hof van beroep.
Maar hoe u die houding gaat uitleggen weet ik ook niet goed.

Terug naar “Echtscheiding”