Een vraagje over het fiscaal co-ouderschap:
Mijn vriendin met twee kinderen van 10 en 12 is gescheiden.
In de EOT is co-ouderschap overeengekomen (iets wat niet zuiver 50/50 is: de kinderen zijn ongeveer 66% bij de mama).
De kinderen zijn bij de papa gedomicilieerd.
De papa is de grootverdiener (ongeveer vier maal meer dan de mama), mede door in een ploegensysteem te werken: iets wat enkel mogelijk gemaakt wordt omdat de mama extra de kinderen opvangt.
Het nadeel voor de mama is dan dat ze enkel half-tijds kan gaan werken: wie zou de kinderen anders kunnen opvangen als papa werken is?
Daarom dat in de EOT staat dat de papa de meeste extra kosten (logo, schoolkosten...) voor hem neemt.
Maar nu is er discussie over het fiscaal co-ouderschap: de papa eigent zich dat automatisch toe 'omdat de kinderen bij hem gedomicilieerd staan' en 'hij er het grootste voordeel van heeft'.
Hij wil de 800 euro die mijn vriendin zo misloopt (moest ze één van de twee kinderen fiscaal kunnen inbrengen) niet aan haar geven 'vermits hij reeds zoveel extra kosten heeft voor de kinderen'.
De gevolgen zijn ook duidelijk: de kosten die mijn vriendin voor de kinderen maakt (kinderopvang als ze werkt) kan ze fiscaal niet inbrengen.
De vraag is duidelijk: heeft hij dit recht? In de EOT staat er geen letter over het fiscaal voordeel.
Dat hij extra kosten heeft staat buiten kijf, maar mag hij zonder meer AL het fiscaal voordeel nemen ook?
Cijfers krijgen we niet van hem: hoeveel bedragen deze extra kosten Een kinderrekening waarop we zijn uitgaven kunnen zien weigert hij...
De man wil er niet over praten: hij gaat zelfs niet in discussie.
Heeft het zin om hiermee naar een advocaat te stappen? Kan hij, moest mijn vriendin hem voor een rechter trekken, haar het leven zuur maken door te zeggen dat ze de helft van de in de eot niet opgesomde extra uitgaven (vb aankoop laptop voor school) moet dragen?
Bedankt voor jullie input!