Beperkingen opleggen om grootouders te zien?

LegalLimbo
Topic Starter

Beperkingen opleggen om grootouders te zien?

#1 , 16 jul 2013 13:39

Beste,

Recent heb ik de reispassen van mijn kinderen laten annuleren en de kinderen op de pasbann lijst laten plaatsen om te vermijden dat mijn vrouw er voorgoed mee vandoor gaat na onze nakende scheiding (nog geen procedure lopende). Haar kennende, zal zij waarschijnlijk willen terugslaan door de kinderen het recht te ontzeggen of te beperken om de grootouders te zien. Dit gebeurt nu iedere zondag. Ontzeggen kan niet, wss wel herleiden tot een halve dag per maand indien wij gescheiden zouden zijn? Maar wij zijn nu nog getrouwd. Kan zij dit effectief eenzijdig beperken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 16 jul 2013 13:45

Zolang u nog gehuwd bent, dient u deze beslissingen samen te nemen. Lukt dit niet, is de rechter bevoegd om hierover een beslissing te nemen.

LegalLimbo
Topic Starter

#3 , 16 jul 2013 13:53

Dank u voor uw antwoord. Dus wat? Naar jeugdrechter? Moet ook aangifte gedaan worden bij politie als bewijs of is dat erover?

Reclame

Turaki

#4 , 16 jul 2013 14:32

Burgerlijke zaak, dus politie is onbevoegd. Ik vermoed dat de rechtbank van 1e aanleg bevoegd is.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jul 2013 15:49

Dringende maatregelen via vrederechter bij gehuwden en wettelijk samenwonenden - voorzitter eerste aanleg bij samenwonenden.
(Hopelijk komen de familierechtbanken er nu dringend aan en het 'gerechtsloket waar men de zaak opstart .... wie bevoegd is wordt dan een zaak voor dit loket en niet voor de juridisch hulpzoekende.
Bij de echtscheiding zal de rechter ten gronde beslissen ...al naargelang wat de beide partijen overeenkomen.

Wordt misschien eens tijd dat we hier eens een klein draaiboekje bijeensprokkelen aan goede adviezen.
Ik denk hier aan shiftregeling mee opnemen - wie voor kledij zorgt - wie komt halen en brengen - doorgeefboekje - Kinderen ID en SIS kaarten enz enz

Politie komt idd maar tussen vanaf het ogenblik dat er een vonnis is.
Daarvoor is het een puur burgerlijke zaak. heb ooit zo'n case gehad waar de marechaussee in Schiphol moeder tegenhield maar gezien geen vonnis moest laten gaan gezien Belgisch parket geen reden had om de kinderen tegen te houden.
Vader moest naar burgerlijke rechtbank - jeugdrechtbank in dat geval om daar te vertellen dat hij niet akkoord was.

De kinderen WEL op uw paspoort laten zetten.

Daarom is het zo nuttig een VONNIS te hebben of een authentieke akte waarin de rechten en plichten van de ouders zijn opgenomen bij uiteengaan.

LegalLimbo
Topic Starter

#6 , 16 jul 2013 16:20

Daarvoor is het een puur burgerlijke zaak. heb ooit zo'n case gehad waar de marechaussee in Schiphol moeder tegenhield maar gezien geen vonnis moest laten gaan gezien Belgisch parket geen reden had om de kinderen tegen te houden.
De afgifte van nieuwe reispassen is geblokkeerd, kan enkel aan mij, bekomen via FOD Buitenlandse Zaken. Eén is geannuleerd. Zonder is het al een stuk moeilijker om snel weg te gaan.
De kinderen WEL op uw paspoort laten zetten.
Deze mogelijkheid en wat die inhoudt is mij niet bekend?

Terug naar “Echtscheiding”