Beëindigen Alimentatie

Bdebrandt
Topic Starter

Beëindigen Alimentatie

#1 , 30 jul 2013 15:01

Allen,

Volgende situatie:

Ouders zijn reeds jaren gescheiden, het kind verblijft bij de moeder (vonnis met bezoekrecht EN ouderlijk gezag). Er is reeds jaren geen contact meer tussen vader en kind. Het kind gebruikt, reeds jaren, op sociale media (Twitter, Facebook, Instagram, ...) de familienaam van de stiefvader.

Kan de vader, op basis van art. 203§1, bij de 18de verjaardag de betaling van de alimentatie stoppen gezien het middelbaar diploma werd behaald? Indien het kind op dat moment behoeftig is kan het ondersteuning aanvragen bij het locale OCMW.

Let wel dit "behaald" is slechts op basis van leeftijd gezien de natuurlijke vader niet weet wat de studieresultaten zijn, laat staan waar het kind naar school gaat.

Hartelijk dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 30 jul 2013 21:14

Wiens naam dochter gebruikt doet niets af aan de alimentatie-verplichting.
Het zal aan de vader zijn om te bewijzen dat het kind niet langer naar school gaat.

Volgens sommigen is dat gemakkelijk te bewijzen met een beetje handigheid...
ik kan vader echter, uit ervaring, van het tegendeel getuigen.

De wet is duidelijk: ouders blijven beiden financiëel verantwoordelijk zolang de kinderen studeren, ook
de leeftijd doet dus niet ter zake.

De rechter zal aan vader vragen waarom hij geen gebruik maakte van zijn bezoekrecht om;
minstens enige belangstelling te tonen voor de opvoeding van zijn kind.
Indien vader geen gegrond antwoord klaar heeft, is het vonnis nu reeds voorspelbaar.
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jul 2013 21:51

Ook eens lezen :

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 23&t=48959" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Bdebrandt
Topic Starter

#4 , 31 jul 2013 15:00

OK dus gezien Art 203§1 zegt: "De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de
opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind." kan er dus worden aangevoerd dat de opleiding afloopt NA het behalen van het Diploma Secundair Onderwijs.

Gezien ik als ouder nog verantwoordelijk ben tot mijn kind een inkomen heeft, moet ik dus nog betalen tot eind april van het jaar dat volgt op de dag van afstuderen. Wil dus zeggen dat als het kind afstudeert op 30/6/14 de betalingen moeten lopen tot 30/4/15 (einde beroepsinschakelingstijd)...

Uit welke wet halen jullie dat ik hogere studies moet betalen?
Kan de rechtbank een ouder verplichten een hogere opleiding te financieren, op basis van welke wet?

Aangaande mijn "desinteresse" is het handig te weten dat ondanks gezamelijk ouderlijk gezag het kind reeds herhaaldelijk is verhuisd zonder mijn toestemming (ik weet zelfs momenteel niet waar ze woont) en in verschillende scholen is ingeschreven geweest. Elke instantie is blijkbaar tevreden met het feit dat slechts 1 ouder tekent voor de inschrijving...

scorpioen

#5 , 31 jul 2013 15:28

De wet spreekt enkel van opleiding.

Alle rechters interpreteren dit als "passende opleiding" en in de regel aanvaarden zij dat de opleiding pas als voltooid wordt beschouwd bij het verwerven van een einddiploma van het hoger onderwijs dat toegang geeft tot de arbeidsmarkt.

Ook de rechtsleer is unaniem die mening toegedaan.

U staat gans alleen met uw interpretatie dat de opleiding gedaan is na het behalen van het diploma secundair onderwijs.

Er is dan ook geen twijfel mogelijk dat de rechter u zal veroordelen tot betaling van onderhoudsgeld als het kind daarna op normale wijze hogere studies volgt.

lucgescheiden

#6 , 31 jul 2013 20:54

Geachte heer Bdebrandt niemand op dit forum verwijt u enige "desinteresse",
bij mijn weten heeft daar ook niemand op dit forum iets mee te winnen.

Mensen reageren hier vanuit hun kennis van de wetgeving, of zoals ikzelf
uit de (idd co-ouder onvriendelijke) ervaringen.

Franciscus

#7 , 31 jul 2013 21:41

Ook nog eens lezen
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13584" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13824" onclick="window.open(this.href);return false;

U kan als u de school weet eventjes wijzen op deze omzendbrieven.
Dit samen met een afschrift van het vonnis.

Verhuisd zonder uw toestemming ... daar moet tot 18 jaar de moeder over communiceren met u.
Lees uw vonnis eerst nog eens goed na.

lucgescheiden

#8 , 31 jul 2013 22:12

De gevolgen van dergelijke klachten KUNNEN enkel in het nadeel van poster spelen.

Ofwel zal de procureur of de Rechtbank dergelijke klacht zonder gevolg laten,
ofwel zal er een onderzoek worden ingesteld, maar blijft vader verplicht om te betalen tot na enige uitspraak.
Waarmede de slecht communicatie tussen co-ouders enkel wordt bestendigd.
Daarmede haalt de andere co-ouder haar slag binnen, en dit zonder de minste inspanning.

De vaders die bij vonnis worden VEROORDEELD in SCHULDLOZE echtscheidingsprocedures vormen het leeuwen-aandeel van
de gescheiden ouders. Zij hebben enkel de keuze tussen betalen of procederen tot aan zijn dood,
Hun co-ouderschap wordt eenvoudig weg onmogelijk gemaakt door ongelijke berechtiging.
Hun kinderen zijn ze allesinds kwijt tot zolang moeder niet-communiceert... en het is net dat wat
het Openbaar Ministerie en de Rechtbank zou moeten verhinderen, vaders moeten het echter blijven slikken dat
politiediensten weigeren van P.V.'s op te stellen tegen dergelijke onmenselijkheden, zij zenden de slachtoffers
door naar de Rechtbanken, dewelke zich op onbevoegd verklaren om bemiddeling af te dwingen... en
daarmede worden vaders enkele jaren kosten en bezigheidstherapie geboden, brood en spelen...

Bdebrandt
Topic Starter

#9 , 05 aug 2013 11:04

Franciscus, in theorie heb je gelijk... in praktijk veegt iederen daar mooi z'n voeten aan. Ik zou de moeder inderdaad kunnen contacteren... ware het niet dat zijn vertrokken is van haar vorig adres zonder mij het nieuwe op te geven....

Zoals Luc tussen de lijnen zegt (is me ooit ook zo gezegd door een magistraat - onder vier ogen jammergenoeg):" Mijnheer, als gescheiden vader hebt U enkel plichten"

Mariette

#10 , 05 aug 2013 11:22

Ten slotte kan nog worden vermeld dat de ouderlijke onderhoudsverplichting slechts doorloopt na de meerderjarigheid indien de opleiding nog niet is voltooid. Daarbij moet met het volgende rekening worden gehouden.

- De studies dienen een normale voortgang te kennen. Dit impliceert o.m. dat de gevolgde opleiding passend moet zijn, gelet op de nodige intellectuele capaciteiten en eerdere prestaties van het kind. Het kind moet de opleiding ernstig nemen en blijk geven van voldoende motivatie, toewijding en bekwaamheid om de studies binnen een redelijke termijn te voltooien.

- Een heroriëntering of een (enkele) mislukking brengt nochtans niet noodzakelijk het einde van de onderhoudsaanspraak met zich mee.

- De verplichting eindigt indien de opleiding voltooid is. Het bezitten van een diploma van de humaniora is in dat opzicht niet voldoende. Studies die in het logische verlengde liggen van de eerder voltooide studies komen in aanmerking (bv. diploma handelsingenieur na diploma handelswetenschappen). Totaal verschillende hogere studies komen dan weer niet in aanmerking (bv. diploma geneeskunde na diploma rechten).

- De verplichting eindigt niet noodzakelijk op het ogenblik dat het diploma wordt verworven. Het kind kan nog enige tijd nodig hebben om een baan te vinden of om zijn administratieve toestand in orde te brengen.

Deze vraag werd beantwoord door:
drs. Sven Eggermont
Onderzoeker Personen- en familierecht
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/12520" onclick="window.open(this.href);return false;

Bdebrandt
Topic Starter

#11 , 05 aug 2013 11:33

Alle,

Hartelijk dank voor de input. Gezien de wetgeving zegt dat het kind een kans moet maken op de arbeidsmarkt heb ik even bij VDAB nagekeken en 65% van de jobs hebben een vereiste van Hoger Humaniora of lager.

Dat lijkt me meer dan genoeg kansen op een totaal van 83000 jobs op die site.

Ik zal dus de betalingen stoppen 310 dagen na afstuderen... dan kan ze op haar eigen benen staan.

Grtn,

lucgescheiden

#12 , 05 aug 2013 23:47

Over de aanwezige jobs op de VDAB-site valt veel te zeggen.
U dient zelf maar eens zonder werk te raken en u zal dit dadelijk ondervinden.
Weet wel dat: men u binnen de korste keren zal uitnodigen om het bewijs te leveren dat u wel 'voldoende' solliciteert.
En wee u wanneer men dit 'voldoende' vanuit RVA of VDAB geen voldoende geeft.

Maar wat als het toevallig uw kind is dat geen voldoening krijgt?
Idd uw zou u kind veroordelen om bij het OCMW aan te kloppen.
En bij wie denkt u dat het OCMW zal aankloppen wanneer zij de duimschroeven voelen aandraaien vanuit de politiek?
Begint het te klaren wat die magistraat bedoelde?
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 06 aug 2013 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#13 , 06 aug 2013 00:00

Met het vonnis in de hand moet de gemeente u het nieuwe adres mededelen.
U kan evenzo aangifte doen bij de politie wegens niet nakomen vonnis.
Politie zal binnen de kortste keren het adres hebben...

Toch raar dat mijn ervaring anders is ...en natuurlijk ik heb weet van heel veel mislopen maar evengoed dat na consequente aangiften en opvolgen de zaak een goed gevolg heeft gekregen.

Terug naar “Echtscheiding”