niet-betaling alimentatie

Martine Albertijn
Topic Starter

niet-betaling alimentatie

#1 , 19 aug 2013 09:34

Geachte, mijn ex is sinds vorig jaar verplicht door de jeugdrechter tot het betalen van 175 euro alimentatie. Na de uitspraak heeft hij ook de helft van extra kosten betaald. Deze omvatten kosten voor logopedie ( onze dochter heeft een rekenprobleem) en bedraagt 180 euro per maand + schoolkosten (inschrijven en boeken) wat al gauw een 500 a 600 euro bedraagt. Vanaf januari dit jaar weigert hij deze kosten nog te betalen. Volgens mijn advocaat moet hij deze betalen, volgens de zijne niet. Om weer een gerechtelijke procedure te vermijden (wat mij al veel geld heeft gekost), stel ik U de vraag, mag hij dit weigeren of moet mijn ex hierin tussenkomen? Hoe wordt de alimentatie juist geïndexeerd? en wat bedraagt deze nu? Mijn advocaat wil dit innen via een gerechtsdeurwaarder, maar ik vind dat vrij drastisch. Kan U mij hier op een correct antwoord geven? Onze dochter heeft nu de leeftijd van 16 jaar en woont voor 100% bij mij

Met vriendelijke groeten, Martine Albertijn

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 aug 2013 14:37

Staat in het vonnis vermeld dat er extra kosten zijn en wie deze moet betalen?

Turaki

#3 , 19 aug 2013 15:44

En die 600€, is dat per maand, of per jaar? En wat zit hier juist in? Vertrekkende van de maximumfactuur lijkt mij dit wel een groot bedrag, zelfs voor 1 jaar.
Maaltijd op school zit bijvoorbeeld onder de alimentatie.

Reclame

defoo

#4 , 20 aug 2013 14:41

veel vrouwen vergeten bovendien de bedragen die ze via mutualiteit, verzekering, enz... terugkrijgen, af te trekken of enige transparantie te creëren als het op teruggave aankomt...
Is dit de reden echter dat de vader hier niet meer wenst bij te dragen?

cocohilde

#5 , 20 aug 2013 23:04

Uit eigen ervaring weet ik dat wie het meeste lef heeft om het vonnis met de voeten te treden wat betreft de bijzondere kosten , vaak zijn slag thuis haalt. Indien ex kan motiveren waarom hij met bepaalde bijzondere kosten niet akkoord is en slechts een fractie betaalde van wat je vraagt, dan kan je er moeilijk een deurwaarder naartoe sturen om volledige bedrag te eisen. Bovendien is een vonnis voor interpretatie vatbaar voor wat de bijzondere kosten aangaat. Zelf heb ik een arrest vd jeugdrechter in Hoger Beroep,voor 2011 en 2012 er is duidelijk omschreven wat bijzondere kosten zijn en hoe die moeten bewezen worden aan elkaar. Voor 2013 is er weer duidelijke opsomming van de bijzondere kosten, alleen staat nergens vermeld hoe we die kosten moeten aantonen. Indien ik naar ex een lijstje stuur met opsomming vd kosten zonder facturen of rekeningen, dan kan ik dat eisen......arrest zegt niet dat er bewijsstukken moeten worden toegevoegd........en zo kunnen we bezig blijven..........Rechtspraak is vaak voor interpretatie vatbaar.

lucgescheiden

#6 , 21 aug 2013 06:52

175 euro - laat me raden;
- er zal slechts sprake zijn van 1 kind?
en
- de inkomsten van ex zullen haast gelijk zijn aan de uwe?

Indien u op beide antwoorden ja antwoord;
Beide ouders dienen naar evenredigheid van hun inkomsten bij te dragen,
met andere woorden het levensonderhoud van uw kind wordt in eerste instantie gedragen door 175 euro alimentatie per ouder.
dat maakt in de kering 350 euro + kinderbeslag.

Het lijkt me dat een ouder die een budget heeft van 400 euro per maand, om
in het levensonderhoud van een kind te voorzien, ruim wordt toegedeeld.
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 21 aug 2013 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Handige documenten voor Personenrecht

j.demoor

#7 , 21 aug 2013 08:39

“Art.203bis...§ 3...Onder buitengewone kosten wordt verstaan de uitzonderlijke, noodzakelijke of onvoorzienbare uitgaven die voortvloeien uit toevallige of ongewone gebeurtenissen en die het gebruikelijke budget voor het dagelijkse onderhoud van het kind dat desgevallend als basis diende voor de vaststelling van de onderhoudsbijdragen, overschrijden.”(Burgerlijk Wetboek).

De aangepaste alimentatie = basisalimentatie vermenigvuldigd met het nieuwe indexcijfer en gedeeld door het aanvangsindexcijfer. De basisalimentatie is 175 euro .Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de maand voorafgaand aan die van de verjaardag van de inwerkingtreding van de alimentatie .Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer. van de maand die voorafgaat aan de maand van de inwerkingtreding.

Onderzoek of uw overeenkomst of beslissing de gewone of de gezondheidsindex oplegt.
De indexcijferscijfers vindt u op:
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... f_1994.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

cocohilde

#8 , 21 aug 2013 10:42

In al het bovenstaande kan ik me vinden, de wetgeving is heel duidelijk....................Waarom is er dan zo een grote discrepantie tussen de wetgeving en de realiteit? Het mag toch niet zo zijn dat het welzijn van de kinderen en de ex partner enkel afhangt van de vaak subjectieve interpretatie van de wet door de rechter.
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat alleenstaande moeders met kinderen door echtscheiding regelrecht de armoede worden ingedreven. Tja en dan moet het OCMW, dus de maatschappij, maar weer is bijspringen..............

[Cocohilde, dank voor je input en met alle respect voor je mening, maar wil deze forum-categorie-regels eens doornemen aub: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 23&t=21615" onclick="window.open(this.href);return false;
Discussies over de zin/onzin van het huidig echtscheidingsrecht kunnen besproken worden in ons Praatcafé of in de sectie Actuele Thema's. / webmaster]

ongelukbelaagd

#9 , 21 aug 2013 18:56

Martine,

Vermits je €180 per maand aan de logopediste moet betalen, vermoet ik dat de €500 die je vermeldt gaat over logopediste + onkosten voor school?
€320 voor schoolonkosten vind ik wel veel. Inschrijvingsgeld voor een middelbare school?
Als je dochter een studie volgt waar ze materiaal voor nodig hebben zoals bv. voor kokschool of ... dan kunnen de kosten inderdaad wel oplopen.
Heb je de inschrijving met haar vader besproken zodat hij zich akkoord verklaard om zo'n dure studie aan te vatten?
Want daarop baseert de advocaat van haar vader zich waarschijnlijk?

Terug naar “Echtscheiding”