akte getekend bij de advocaat laten homologeren

x.shot
Topic Starter

akte getekend bij de advocaat laten homologeren

#1 , 05 sep 2013 10:14

het ziet er naar uit dat mijn ex tot inzicht is gekomen en bereid is om een compromis te sluiten
op dit moment is er een vonnis van 2012 waarin ik zowat voor alles veroordeeld ben (hoge alimentatie en geen enkel recht over mijn kinderen)
als alles volgens plan verloopt gaan we volgende week een comprimis tekenen bij de advocaat en zullen we deze akte laten homologeren bij de rechtbank

mijn vragen zijn: hoe lang duurt het vooralleer deze akte van kracht gaat? (bij het tekenen door beide partijen of na de homologatie en hoe lang doet een rechtbank over voor zoiets?)

bij een all in alimentatie met gezamenlijk ouderlijk gezag en verblijfsregeling 90 % bij de ene partner, moet de schoolkeuze door beide ouders genomen worden of niet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
alicem

#2 , 05 sep 2013 10:25

gezamenlijk ouderlijk gezag, dus de schoolkeuze moet door beide ouders genomen worden (ongeacht van de verblijfsregeling)

x.shot
Topic Starter

#3 , 05 sep 2013 10:30

dank je
maar ook ongeacht van de all in alimentatie want ik ga een vast bedrag betalen ongeacht waar ze naar school gaan...enz.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 sep 2013 10:31

schoolkeuze valt onder gezamenlijk ouderlijk gezag.
.
Akte tussen partijen tegenstelbaar vanaf tekenen of vanaf datum opgenomen in akte.
Tegenover derden vanaf moment dat het een authentieke akte is (registratie/homologatie bij rechtbank).

alicem

#5 , 05 sep 2013 10:47

Als de school wijzigt en de kosten stijgen, kan de alimentatie voor de kinderen aangepast worden (een 'vast' bedrag bestaat niet). Het is ook aan te raden om een verdeelsleutel te voorzien voor buitengewone onkosten voor het kind of een kindrekening te openen voor deze kosten.

x.shot
Topic Starter

#6 , 05 sep 2013 11:03

de akte zal min of meer zo opgemaakt worden:

ouder A betaalt maandelijks bedrag X aan ouder B, dit bedrag bevat de gewone en alle buitengewone kosten (zo was het ook in het vonnis van 2012)

alicem

#7 , 06 sep 2013 17:06

Uw partner kan altijd naar de vrederechter of jeugdrechter gaan bij een wijziging van de kosten voor het kind. Dus mocht uw kind plotsteling naar een dure kokschool gaan, en u gaat daar mee akkoord (wegens co-ouderschap), gaat u daar ook mee voor betalen.
Wijziging van kosten van het kind, kan ook invloed hebben op uw alimentatie voor het kind, ook bij een EOT overeenkomst. In principe kan het enkel bij een 'gewijzigde toestand buiten de wil van de partijen', maar in de praktijk is het gaan naar een nieuwe school al een goeie reden.
Opnieuw, het is een goed idee om een kindrekening te openen (om te 'sparen' voor gewijzigde omstandigheden) en om op voorhand al een verdeelsleutel af te spreken bij bijkomende kosten.

Terug naar “Echtscheiding”