Ex verdwijnt naar andere kant van de wereld.

Watermeloentje
Topic Starter

Ex verdwijnt naar andere kant van de wereld.

#1 , 03 sep 2013 02:18

Hallo,

Ik heb een dochter van 4.
Al vanaf de geboorte zijn de papa en ik uit elkaar met de nodige problemen.
Wij zijn door verschillende zittingen geweest om tot een vonnis te komen die niet nageleefd wordt.
Vorig jaar zaten we laatst op de rechtbank en zat hij met geote krokodillentranen te verkondigen dat hij tijd tekort heeft met zijn dochter.
Wij hebben een klassieke regeling, 1 weekend op 2.
Toen ben ik akkoord gegaan met nog eens de helft van de schoolvakanties.
Hij kreeg als eerste de herfstvakantie.
2 dagen voor de vakantie ontvang ik een brief van zijn advocaat dat hij niet kan komen die vakantie.
De kerstvakantie, dan heeft hij haar 1 week bij zich gehad.
Ondertussen vallen er weekends weg waarop hij haar ook niet komt halen (heb ik allemaal netjes aangegeven bij de politie)
Krokusvakantie, hij daagt niet op.
Grote vakantie, de laatste 2 weken van juli is hik haar komen halen.
16 augustus zit zij klaar met koffertje gevuld, hij daagt weer niet op maar voor het eerst laat hij ook niet weten waarom.
Vreemd, hij heeft al altijd de moeite gedaan om ergens iets te gaan verzinnen waarom hij niet komt.
Nu heb ik via een kennis vernomen (hij woont 100 km bij mij vandaan) dat hij zou verhuisd zijn naar de andere kant van de wereld, 9500 km ver weg.
Ik weet dat hij die plannen al had 4 jaar geleden.
Ook op zijn sociale media pagina staat effectief dat hij verhuisd is daarheen.

Zonder verwittigen, zonder afscheid.
Zelf ga ik hem zeker niet bellen, dat is zijn verantwoordelijkheid.
Wat kan ik juridisch doen in dit geval om mijn kind te beschermen.
Wat als hij na 2 jaar terugkomt en haar out of the blue opeist?
Emotioneel kan dit echt niet voor zo'n jong kind.
Ze vraagt nu reeds waarom papa niet gekomen is, ze is nu op een leeftijd waarop ze er begint onder te lijden.
Hoe bescherm ik haar tegen dit labiel gedrag?
Kan ik hem tijdelijk zijn bezoek laten afnemen en eenmaal hij ooit opdaagd kunnen we dat herzien in de mate van het mogelijke?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Scorpio

#2 , 11 sep 2013 16:31

Ik zou naar de jeugdrechter stappen. Een verandering van het bezoekrecht aanvragen aangezien hij er niet is. En indien hij toch opdaagt wat de voorwaarden van het bezoek zijn. Ik veronderstel dat de jeugdrechter de zaak zal uitspreken in zijn afwezigheid. Dan ben je tenminste officieel gedekt. Wat de rechter zal beslissen als hij terugkomt kan niemand voorspellen. Ik wens je alvast veel sterkte. Ik weet dat het niet gemakkelijk is met een vader zo ver weg, die helemaal geen contact wil. Mijn ex woont op meer dan 1000 km, maar hij ziet de kinderen tenminste tijdens de vakantie. De opvoeding is wel volledig voor mij... Niet gemakkelijk hoor. Sterkte dus!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 sep 2013 18:36

Aangifte bij politie doen.
Deze kijken dan na waar betrokkene woont en dan kan de kwartieragent (waar hij woont in België) afschrijven. Ofwel is dat al geweten waar hij woont.
Nadat het Pv is opgesteld kan u de zaak terug voor de rechtbank laten komen na enige tijd.
Dan zal worden vastgesteld dat de vader met de zuiderzon verdwenen is en kan de jeugdrechter het vonnis aanpassen.

ALS de papa dan plots terug voor uw deur staat hoeft u het kind NIET mee te geven op basis van het nieuwe vonnis.
Zolang er geen nieuw vonnis is goed bijhouden op welke wagen/vakanties/weekend de vader eigenlijk het kind mocht komen halen.
Blijf wel aangifte doen.

Gezien het niet ophalen niet strafbaar is zal de politie daar enkel een melding van maken.
(Vermoedelijk zal het na verloop van tijd voldoende zijn dat u telefoneert naar uw vaste contactpersonen bij de politie om de melding te laten opstellen).

Reclame

Watermeloentje
Topic Starter

#4 , 19 sep 2013 12:01

Hallo,

Zijn domicilie adres staat nog steeds in belgie, het zou een jaar via loopbaanonderbreking zijn dat hij weg is.
Om eventueel definitief te vertrekken.
Mijn advocaat zegt me dat ik er beter geen geld aan verspil maar toch voelt het niet goed als ik niet wettelijk 'gedekt' ben.
Ik heb reeds een heleboel meldingen van de politie.
Nu vraag ik mij af of ik realistische kansen heb om het vonnis te herzien, of moet hij een bepaalde tijd verzuim plegen?

Watermeloentje
Topic Starter

#5 , 03 okt 2013 04:29

Hallo,

Ondertussen weet ik nog steeds niet waar hij uithangt maar nu betaald hij sinds deze maand ook geen alimentatie meer?
Ik heb mijn advocaat al per mail/telefoon proberen bereiken en ik krijg geen gehoor.
Als hij effectief in het buitenlamd zit zal ik niks meer van alimentatie zien waarschijnlijk?
Met de klachten die heb van de politie (de meldingen van elke keer hij niet is opgedaagd), nu de alimentatie (heb in het verleden al loonbeslag moeten laten doen, tot op heden betaald hij geen index ook) en.nu die alimentatie moet ik het vonnis toch kunnen laten herzien?
Dit onverantwoordelijk gedrag kan toch niet als ouder?

Franciscus

#6 , 04 okt 2013 00:15

Na twee maanden geen alimentatie betaald te hebben ... kan u aangifte doen art 391 ter .. strafwet
Copie van vonnis meenemen en het origineel vonnis.

U start zo een strafrechtelijke procedure wegens familieverlating....
Tevens een contact nemen met de dienst DAVO.

http://www.davo.belgium.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Scorpio

#7 , 25 okt 2013 23:20

Je hebt geen advokaat nodig voor de jeugdrechtbank. Dus gewoon verzoekschrift indienen bij de jeugdrechtbank (je kan modelverzoektschriften vinden via google), en een vonnis laten maken. Als hij niet opdaagt of geen advokaat stuurt, zal het wel in je voordeel zijn. Niet wachten!!!
En aan Simbad: als 1 ouder bv 100€ netto per maand verdient en de andere verdient 5000€, is het dan niet normaal dat die andere alimentatie betaalt? Wat mij ergert zijn mensen die oordelen zonder het verhaal te kennen...

Franciscus

#8 , 25 okt 2013 23:38

Het is niet de bedoeling dat er een oordeel wordt uitgesproken over poster.
Simbad u kent niet het ganse verhaal ...wij ook niet trouwens.
Er wordt hier op de site aangegeven welke juridische stappen kunnen genomen worden.
Trouwens het begrip co-ouderschap kan zowel over gezagsouderschap gaan als over verblijfsouderschap.

Zorgen dat er een goed dossier wordt opgebouwd DAT is belangrijk voor beide partijen.

Mariette

#9 , 26 okt 2013 10:16

Wat mij vooral verbaasd (en ergert) is dat u alimentatie ontvangt tijdens een co-oudershap. Uw ex is niet de eerste die zijn 'verantwoordelijkheden' ontloopt door weg te vluchten voor een onmenselijk gerecht. Als u werkelijk bezorgt bent voor de psychologische gezondheid van uw kind, zorg dan dat u op een beschaafde manier, zonder gerechtsprocedures, een akkoord bereikt met uw ex.
er was wel co-ouderschap maar geen verblijfsco-ouderschap.
Tenzij U één weekend op 2 als co-verblijf beschouwt.

Tenzij de kinderen werkelijk 50/50 bij beide ouders verblijven, lijkt het me doodnormaal dat er door de niet-belaste ouder alimentatie wordt betaald voor de kinderen die bij de opvangende ouder verblijven.

lucreleased

#10 , 26 okt 2013 16:09

Uiteraard wordt er geen oordeel uitgesproken over poster, enkel verbazing en ergernis over de zaken die hier worden verkondigd.

Dat dit zou een logisch gevolg is van het feit dat; we niet geheel het verhaal kennen, is eigen aan een forum.
Men kan moeilijk een hele roman publiceren in één post.
Maar posters zouden zich dan wel beter kunnen beperken tot de essentie van hun vraag.

"Ik heb een dochter van 4."
"Ik weet dat hij die plannen al had 4 jaar geleden."
"het zou een jaar via loopbaanonderbreking zijn dat hij weg is."
"Emotioneel kan dit echt niet voor zo'n jong kind."
"Ik heb reeds een heleboel meldingen van de politie."
"Vorig jaar zaten we laatst op de rechtbank en zat hij met geote krokodillentranen te verkondigen dat hij tijd tekort heeft met zijn dochter."
"Wij hebben een KLASSIEKE regeling, 1 weekend op 2."
"Toen ben ik akkoord gegaan met nog eens de helft van de schoolvakanties."

Waar de hamvraag eigenlijk reeds half zit vervat in de titel van dit onderwerp, worden tal van zaken verkondigd die
kunnen gezien worden als anderen hun situaties beoordelen, wat evenmin de bedoeling kan zijn van dit forum.
Iemand het recht ontnemen om tegen dergelijke hersenspinsels zijn verbazing uit te spreken, beknot uiteraard dit forum.

Een voorbeeldje:
"Wij hebben een klassieke regeling, 1 weekend op 2."
"Toen ben ik akkoord gegaan met nog eens de helft van de schoolvakanties."

Enerzijds is dergelijk regeling inderdaad klassiek te noemen, maar dan wel in de betekenis van de klassieke oudheid,
anderzijds geeft het de indruk dat poster het vonnis nog zou hebben moeten homologeren alvorens het van kracht werd.
Kortom: dit als leidraad zien om poster aan te zetten om juridische stappen te ondernemen, lijkt me louter een aanzet tot haat en geweld.

En ik kan me vergissen, maar ik dacht dat er een wet bestond die het onmogelijk maakt om echtscheidingsprocedures te voeren tegen iemand die in het buitenland verblijft? En behoren dergelijke aanklachten niet tot de echtscheidingsprocedures?

Terug naar “Echtscheiding”