Enkele maanden geleden heb ik besloten een punt te zetten achter mijn huwelijk. Mijn ex en ik hebben samen een huis wat we nu 3 jaar aan het afbetalen zijn.
1. Ik heb zelf 25.000 geinvesteerd, wat op papier staat omdat dit een schenking is van mijn vader. Dit papier is ondertekend door mijzelf, mijn ex en mijn vader.
Mijn ex kan die 25.000 niet in 1 keer aan mij terug betalen. Hij heeft bij de bank kunnen verkrijgen dat hij de lening op zijn eentje kan afbetalen, maar die 25.000 euro is daar niet in verrekend.
Ik wil hem voorstellen een afbetalingsplan op te stellen, bv. iedere maand 200 euro, gedurende x aantal jaar.
Is het voldoende en rechtsgeldig dit gewoon op papier te zetten en beiden te ondertekenen? Of moet dit notarieel bekrachtigd worden?
2. Wij willen scheiden met EOT. Mijn ex blijft in het huis en neemt de hypothacaire lening en 2 groene leningen voor zijn rekening. Wij hebben nu slechts 12.000 euro kapitaal afbetaald (rest is intrest). Betekent dit dat hij mij nog de helft hiervan moet? Volgens de bank moet hij hier geen rekening mee houden, aangezien ik reeds op die 6000 euro 3 jaar belastingsvoordeel gehad heb. Klopt dit? Mijn ex haalt verder ook aan dat zijn ouders in het huis geinvesteerd hebben (om die 6000 te compenseren) dus dat hij dit wil aftrekken van die 6000 euro. Ik wil voor die paar 1000 euro liever geen advocaat en bijkomende ruzies. Momenteel komen wij nog goed overeen en de inboedelverdeling is vlot kunnen gebeuren.
Probleem is dat mijn ex pas 6 maanden na mijn vertrek eindelijk besloten heeft om het huis over te nemen. Dit is in mijn voordeel want het huis is nu minder waard gezien wij aan het verbouwen waren en er NIKS afgewerkt is. Wij leefden in een puinhoop. Wanneer mijn ex zegt toch niet te willen blijven, moeten wij verkopen en in het huis in deze staat verkopen zal niet simpel zijn. Waarschijnlijk doen we er dan alleen maar verlies mee. Ik kan momenteel ook moeilijk rondkomen gezien ik nog de helft van de leningen afbetaal en ook huur moet betalen. Dus ik wil eigenlijk zo snel mogelijk van de lening af.
3. Mijn paarden staan op het stuk grond aan het huis. Van zodra het huis op zijn naam staat, ga ik aan hem huur betalen. Ook op papier zetten?
Alvast bedankt